Nån med erfarenhet av mc körning/semester i Polen?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kan du? Där ser man :pannkyss

Polska rötter?

japp, född i Gdansk. kom till sverige när ja va 3 år. :) polskan e lite knagglig nu va ett tag sen ja va där men kommer snabbt in i det. kan läsa o skriva osså. :p ;)

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Har gjort exakt den där resan, det var fett. Kör INTE småvägarna mellan Auschwitz (observera att du ska navigera efter polska stavningen Oswiecim) och Krakow. Det är typ 3 mil men tar flera timmar pga. potthålen. Jag hade iofs en Virago 535 från -92 på den tiden (2006) och den parkerade jag var som i hela östeuropa, inte någon som försökte sig på den. Värre var det när jag stod parkerad i Rosengård... Beror nog helt på vad du har för hoj, kolla hur försäkringen täcker stöld utomlands och ha med dej extralås.

Grönt kort som bevisar att du har försäkring får du från ditt försäkringbolag, det ska du ha med men aldrig att de frågat efter det i gränskontrollen under mina resor till Polen.

Precis som överallt är det bättre standard på större vägar, men som folk skrivit så är det ganska spårat på sina ställen. Som vanligt utgå ifrån att alla andra trafikanter är galna och fått sina körkort i Kelloggs-paketet and you'll be just fine.

Kneedrag

Guest
R1 racer lova att du lägger in lite bilder på sporthoj.com av resan när det blir av.
Om laptopen hänger med så vill jag tipsa om att alla Radisson SAS hotell har gratis internetuppkoppling på rummen (trådlöst finns och funkar kanonbra jag har testat ):tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Men fan R1, det låter ju som om du planerar en hel expedition. Du ska ju "bara" till Polen. Fixa papprena och sen gränsla hojen och dra bara.
Känns som att du gör det lite svårare än det är?

Pass,internationelt körkort ,registreringsbevis kommer att tas med samt koll med försäkringsbolaget så allt är grönt om resan skulle bli av.
Skulle även behöva investera i en GPS (funderar på zumo 550) och lite lösa kartor.

Hur är det i Polen med tex fortkörningsböter , tvungen betala på plats och om inte möjlighet vilka påföljder?
Gamla öststats fasoner med påstående förseelser och mutor?
De gånger vi varit där med bil har dock inte varit några problem,dock är det nog ett plus om någon kan flytande polska.

Larm på hojen finns samt lås tas med,även ett kapell kan vara bra att ha med sig o trä över hojen.

Skumpiga vägar skall inte vara något problem för en Adventure.

Maten är för det mesta god - dock stoppar jag inte flaki i mun (komage soppa)

Språket: Lite knaglig polska kan man nog göra sig förståd med samt engelska och kroppsspråk :D

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Men fan R1, det låter ju som om du planerar en hel expedition. Du ska ju "bara" till Polen. Fixa papprena och sen gränsla hojen och dra bara.
Känns som att du gör det lite svårare än det är?

Nä men jag försöker snappa åt så mycket "mat" nyttigt så möjligt innan.
Ju mer kött på benen desto bättre.

Blir det av så kommer det givetvis bilder.Ligger dock redan en tredje norge trip löst i planerna under semestern.
Men somsagt inget planerat vilken tidpunkt osv PL resan skulle bli om det blir.

Sen hade det ju varit kul med resesällskap med,här var ju några tjejer som svarat :tungan

Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Den enda jag känner som kört hoj i Polen var med om en olycka där hans son blev av med ett ben och hans kamrat misste livet.

Det är tydligen helt ok med vad vi i Sverige anser vara idiotiska omkörningar sålänge inget händer (dvs mötande trafik hinner flytta på sig).

Lycka till

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Den enda jag känner som kört hoj i Polen var med om en olycka där hans son blev av med ett ben och hans kamrat misste livet.

Det är tydligen helt ok med vad vi i Sverige anser vara idiotiska omkörningar sålänge inget händer (dvs mötande trafik hinner flytta på sig).

Lycka till

Jo tyvärr ,jag vet de har en helt annan kör kultur :)
Iförsig varit i Polen ett antal gånger som bilpassagerare och det har funkat fint
även om man förundrats en och annan gång hur folk kör :gnissla

Gäller nog sunt förnuft och ett extra säkerhetstänkande så brukar det flyta på.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Var i Polen o körde i somras...från Tjeckiska gränsen till Oswiecim för ett besök i Auschwitz-Birkenau , o därifrån via Lodz upp till Gdynia. Körde både små o stora vägar... Trafiken är som sagts innan , ibland helt vansinnig ! Italienarna kör som gudar om man jämför...
Vägarna är sådär...bra på vissa ställen , sämre på andra. Upplevde aldrig några enorma kratrar som på den tjeckiska landsbygden , men däremot spåren på de större vägarna. Som att köra i en rodel-bana.
Vi sov på vandrarhem med bevakad parkering o kedjade även fast hojarna i varandra varje natt. Hade inga problem med stölder...
Pass , körkort , försäkringsbevis o regbevis....sen är det bara att åka.

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Just nu är det så här:

för 100kr får man 35zl

Jag kan flytande polsa i skrift läs o tal. Var där senast för 2 v sen.

JA, i polen kör dom hetsigare.... eller så kan man säga omvänt ... i sverige kör man mesigt....

Jag har ej kört mc i Polen men har suttit bakpå. - Jag föredrar köra själv.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
En polsk donna till som kan instämma med detta.
Trafiken e crazy :galen

Edit: vad många polska tjejer det verkar vara på SH förresten :yoparty :)

Hm jag kanske kan få med mej ett helt gäng av flickor :yoparty

Kul och trevligt iallafall att här finns så många som kan hjälpa till osv.

Och ja resan vore trevligare och enklare med sällskap på 2 -hjul om planerna sätts i verk.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...