Nån mer än jag som är trött på trist väder?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
ft skrev:
Ett tips är att läsa lite meteorologi. Helt plötsligt kommer väderleksrapporterna att verka riktigt bra, även vad det gäller att förutse vädret. Jag blir inte riktigt klok på varför, bara... antingen så förstår man kartorna (osannolikt i mitt fall) eller också så fattar man bara varför prognosen var ett lotteri just idag och irriterar sig inte lika mycket...

För MC-åkare kan det nog vara värt att investera en dags läsning i det. Meteorologin de som skaffar privatflygarcert med fläkt därfram läser räcker gott, ett rätt tunt häfte som brukar finnas på biblioteken.

Ha det!
/Fredrik

Håller med... eftersom jag själv läst samma amatör-meterologikurs som ft. Man lär sig inse att är det ett lågtryck 20 mil till väster om där man bor, så får man ostadigt väder... vilket kan innebära sol eller regn eller bådadera. Men är det ostagit så är det omöjligt att förutspå regn eller inte regn - man förutspår att man inte kan förutspå... ungefär...

Igår när jag åkte hoj så såg jag den varmfront som idag belastar oss med regn... långsamt kröp den upp, höga slöjor som sakta döljer solen. Ett tag trodde jag att det skulle komma fortare, men se, idag är den här... klockrent... och alltså, igår, nu kommer poängen, så tänkte jag, att MC-åkare är ju lika väderberoende, om inte mer, än segelflygare. Ändå ingår det ingen meterologi i mc-kortet... lite märkligt, på sätt och vis...

Vi får hoppas vi får in ett högtryck som skickar ned lågtrycken nedåt tyskland/polen... förra eller förr-förra året vart det översvämningar i polen när vi hade högtryck över sverige i 3-4 veckor i Juli :tungan : Juni brukar vara ostadigt...

// Pejo (som tycker den norska väderbruttan på tv4 borde anmälas för föragelseväckande beteende och skickas till talpedagog)

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Svane skrev:
Av någon anledning har jag väldigt svårt o tro dig...

Bara för att jag skulle läsa meteorologi så skulle en prognos som utlovat spöregn från tidiga morgon till sena kväll helt plötslig te sig kanonbra när det visade sig att solen sken från klarblå himmel??? :va

Faktum kvarstår iaf, en meteorolog kan till 75% göra fel (meterologernas prognoser var under 2003 till 75% fel, ren o skär statistik som presenterats i ett antal dagstidningar, källa dock okänd) och ändå behålla sitt jobb, det kan inte jag. Att jag inte kan det stör mig inte, det är en självklarhet. Att de kan det stör mig inte iheller, det bara förvånar mig. Den förvåningen kanske skulle försvinna om jag läst lite meterologi, vad vet jag....

Med tanke på att vädret bottnar i kaosteori så borde ingen vara förvånad vid det här laget. Vad som förvånar mig är alla som tror på prognoserna. Att det sedan står sol i en tidning innebär inte att det var det som stod på databladen från meteorologen - sol säljer mer än regn. Själv har jag aldrig hört en meteorlog lova något väder alls, snarare säga att det troligen blir si eller så.

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
ft skrev:
För MC-åkare kan det nog vara värt att investera en dags läsning i det. Meteorologin de som skaffar privatflygarcert med fläkt därfram läser räcker gott, ett rätt tunt häfte som brukar finnas på biblioteken.

En klart mer underhållande variant är att gå ner till gubbarna i hamnen om man bor vid kusten. Helst ska man tjôta med de som är uppväxta vid och på havet, det de inte kan läsa av på himlen är inte värt att veta.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tristan skrev:
Med tanke på att vädret bottnar i kaosteori så borde ingen vara förvånad vid det här laget. Vad som förvånar mig är alla som tror på prognoserna. Att det sedan står sol i en tidning innebär inte att det var det som stod på databladen från meteorologen - sol säljer mer än regn. Själv har jag aldrig hört en meteorlog lova något väder alls, snarare säga att det troligen blir si eller så.

Pratchett har den bästa lösningen på all väderproblematiken, som han baserar i kaosteorin. Något i stil med "eftersom en fjäril som fladdrar med vingarna i Amazonas är det som orsakar höststormar här sju år senare borde det verkligen vara hög tid att någon letar rätt på den där fjärilen och övertalar den att sluta flaxa". :Bugar

Kommer att sitta i Karlstad och följa varenda väderleksrapport slaviskt 3-9/7, mot en smärre avgift kan jag göra egna prognoser... ;)

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
På väg...
Jag såg på nyhetsmorgon på TV4 för ett tag sen (tror det är onsdagar som det är en meterolog med som svarar på frågor).. Hur som helst kom de in på osäkerhet i faktorer osv och meterologen själv hävdade att statistiskt sätt så var det högre träffprocent på att alltid säga att det blir samma väder imorgon som det är idag (detta bygger såvitt jag kan förstå på att vädret oftast är lika flera dagar i rad).

Det är nog nyttigt i vilket fall att inte tro på meterologerna bokstavligt för då är det (som i dessa tider) lätt att bli deprimerad. Hoppas på det bästa för det mesta helt enkelt... Då lever man längra :D

/Shag

Vtwin forever

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Honda VTR1000F
Säger bara en sak,SKITVÄÄÄDER!!!!! BARA REGN, vill ju åka hoj nu, men vägrar att tvätta stup i ett,tvätta hojen igår, så jag åker inte i regn :( .

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
DumDum skrev:
Så det är du som har stulit mitt semesterväder, du har inte lust att låna ut lite?

Tja, häng på bara! Brukar köra på tisdagar och torsdagar från klubben. Fast idag lär det nog regna bort! :gnissla

// Niklas

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
ft skrev:
Ett tips är att läsa lite meteorologi. Helt plötsligt kommer väderleksrapporterna att verka riktigt bra, även vad det gäller att förutse vädret. Jag blir inte riktigt klok på varför, bara... antingen så förstår man kartorna (osannolikt i mitt fall) eller också så fattar man bara varför prognosen var ett lotteri just idag och irriterar sig inte lika mycket...

Ha det!
/Fredrik

Förse mig med lite kaffesump och en abborre i mars så vet jag med stor sannolikhet hur vädret kommer att bli under sommaren :tomten

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eftersom jag inte hinner träna så mycket som jag vill så är jag så ogin att jag tycker det är ganska bra att det regnar så att inga andra heller tränar lika mycket som de vill. Sjysst va?

kruger

socio #4104
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
SXF 250 -07, 999$ -03
Ganska skönt när hojen är på verkstad och man ligger hemma med hjärnskakning och allmänt öm i kroppen att det regnar :kocko

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Bara lugn!
Snart är det vinter o då slutar det regna.

mclinda

en go tjej i sina bästa år :)
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
suzuki sv 650s lite mindre och mycket blåare
jag ber med dig!! :) vet vad du menar..
jag hade en trevlig resa när jag hämtade min ögonsten i e-tuna hade tre dar att välja att åka på men det va bara regn varje da så på tisdan fick jag snällt åka 54 mil i stört regn då va man inte så kacksig!! ganska blöt:(
PMR skrev:
Har följt väderprognoserna noga under den senaste tiden, för att köra nåt lite i behagligt väder. De har förutspått regn, regn och åter regn. Men i själva verket så har vädret varit OK till och från. Så igår sa man regn på förmiddagen och finare framåt kvällen. På morgonen var vädret vackert, så jag tog hojen till jobbet, var tom. tvungen att ta en liten extre busrunda :) . Så kom eftermiddagen, regn..... :va De e ju själve fan vad de är kassa på att förutse vädret en dag i förväg, hade jag gjort ett lika dåligt jobb så hade jag fått sparken!

Och idag var jag tvungen att ta hojen till jobbet, i regn, vilket man iofs. hade förutspått...

Såjävla trött på detta jävla skitvädret!! Kan det inte bli sol nån gång när jag har tid att köra :gnissla

Kändes skönt att skriva av sig lite.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag tycker att det borde vara kallare! Man blir så förbannat varm i skinnställ och regnkläder. Inget vidare att lukta svett som parkbänksalkis när man kommer fram någonstans. Jag längtar till hösten.

Snorfen

Guest
Pendlar 10 mil varje vardag mellan Gävle-Ockelbo nu i sommar med hojen. Men på slutet har det mest regnat..naturligtsvis börjat mitt på E4:an så man inte har ens chans att stanna...och kommer man försent till jobbet så dräper chefen en....å sen galna bilister som vill visa sig ball för polarna...mitträcken+annat löst folk och snåla(dumma) jag som inte skaffat riktiga stövlar än....precis nära att övergå från fast till flytande form när man väl är framme...
Men är rätt härligt ändå trots allt... :hihi

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Åsså regnar det idag igen :gnissla :huvet :död :3freak :censored :censored :sjuk :kulspruta
Sitter och tittar ut på min stackars retta som står utanför fönstret :(

Edit. Vattnet går faen snart över fälgkanten :3freak

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar