Nån mer än jag som fegar för vitmarkeringar???

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
Jag har en underlig fobi när jag är ute och och åker. Har fått för mej att vitmarkeringarna som skiljer vägbanan i två delar kan vara hala, och håller ibland igen på gasen om jag tex ska köra om. Speciellt om det är blött. Vet inte vart jag fått det här ifrån heller. Men har för mej att det är nån incident sen moppetiden..

har jag seriösa issues? :confused:
 

Dark_Messenger

Guest
Helt rätt. De kan vara MKT hala, speciellt med vatten...
 

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
jojon80 skrev:
2350665 Jag har en underlig fobi när jag är ute och och åker. Har fått för mej att vitmarkeringarna som skiljer vägbanan i två delar kan vara hala, och håller ibland igen på gasen om jag tex ska köra om. Speciellt om det är blött. Vet inte vart jag fått det här ifrån heller. Men har för mej att det är nån incident sen moppetiden..

har jag seriösa issues? :confused:

dom vita markeringarna är snorhala när det e blött. är det torrt så är det grymme grepp :tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jojon80 skrev:
2350665 Jag har en underlig fobi när jag är ute och och åker. Har fått för mej att vitmarkeringarna som skiljer vägbanan i två delar kan vara hala, och håller ibland igen på gasen om jag tex ska köra om. Speciellt om det är blött. Vet inte vart jag fått det här ifrån heller. Men har för mej att det är nån incident sen moppetiden..

har jag seriösa issues? :confused:


När det är blött så kan vissa visa vägmarkeringar va ruskigt hala så det är väl inte så dumt att ta det lugnt över dom!

när det är torrt så spelar det ingen större roll inte vad jag har märkt iaf
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Äh, klart man ska var lite försiktig när man kör. Du forlorar kanske 0,1 sekunder på din omkörning så varför bry sig???

Better safe the sorry
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Din vaksamhet är befogad, jag var mm från att klota på en körlektion. Bakhjulet tappade greppet på den blöta färgen, nära på speedwayställ på motorvägsavfarten. Det var inte roligt att köra mer den dagen,,
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
Demp@ skrev:
2350667 dom vita markeringarna är snorhala när det e blött. är det torrt så är det grymme grepp :tummenupp

När det är torrt är det bara att "brassa som i Helvet" då?
 

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Oskarshamn
Hoj
ZX-6R-95
Jag kör så att jag alltid försöker ha i huvet att undvika vita streck/fält, brunnslock och liknande... Även när det är torrt väglag, för då sitter det mer i skallen att undvika desamma när det är blött på backen.... :)
 

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf R6
Kazim73 skrev:
2350782 Jag kör så att jag alltid försöker ha i huvet att undvika vita streck/fält, brunnslock och liknande... Även när det är torrt väglag, för då sitter det mer i skallen att undvika desamma när det är blött på backen.... :)
jag gör precis samma sak...

Zaya
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Att köra rakt fram där det är halt är ju inte så farligt och det är faktiskt inte farligt att sladda lite heller. Om jag inte hade feta nerlägget (och det har jag ju inte så ofta) så skulle jag varken bry mig om vitmarkering eller brunnslock.
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Jag jobbar med vägmarkeringsmålning och dom kan vara mycket hala när det är vått men även när dom är ny målade eller när det är riktigt varmt kan dom ha dåligt fäste för då blir materialet mjukare så ta det lungt på speciellt övergångställen när ni svängt i korsningar tex många drar på och kastar hojjen helt i onödan på övergången.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
jojon80 skrev:
2350665 Jag har en underlig fobi när jag är ute och och åker. Har fått för mej att vitmarkeringarna som skiljer vägbanan i två delar kan vara hala, och håller ibland igen på gasen om jag tex ska köra om. Speciellt om det är blött. Vet inte vart jag fått det här ifrån heller. Men har för mej att det är nån incident sen moppetiden..

har jag seriösa issues? :confused:

När man glider mellan köerna och stannar längst fram på den vita linjen är det betydligt lättare att få lite hjulsläpp när man ska iväg! Så du har rätt!
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
jojon80 skrev:
2350665 Jag har en underlig fobi när jag är ute och och åker. Har fått för mej att vitmarkeringarna som skiljer vägbanan i två delar kan vara hala, och håller ibland igen på gasen om jag tex ska köra om. Speciellt om det är blött. Vet inte vart jag fått det här ifrån heller. Men har för mej att det är nån incident sen moppetiden..

har jag seriösa issues? :confused:

Jag fick släpp på bakhjulet igår, när jag åkte in till Skövde en sväng, körde på ett vitt streck med lite nerlägg, så dom vita strecken ska man ha respekt för när det är vått ute:D :tummenupp
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
De är även ett farligt moment när det är torrt.

Eftersom linjerna ligger lite högre upp än asfalten så studsar gärna däcken. Kombinera detta med att du drar på full rulle vid omkörning så är det rejält obehagligt kan jag intyga.

Undvik eller snabbt över linjerna gäller alltid.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Strecken är luriga! Ashala när det är blött, men då är de ändå inte så farliga eftersom det är något man borde veta om man tagit körkort med behörighet A, dvs det borde man vara beredd på. Se'n kan det vara mer eller mindre svårt att avgöra om det är blött, men jag kör enligt känns det/ser det fuktigt ut så är linjerna äckligt hala. Nymålade linjer är obehagliga hur som helst, just för att de är högre. Iofs tror jag att det krävs BRA med fart innan en fem (?) millimeters upphöjning ska kasta nog för att du ska lägga hojen.

Min åsikt: Bakhjulssläpp är tankeställare men oftast harmlösa. Däremot så vill jag inte vara med om att framhjulet släpper med nedlägg. Då blir det betydligt mer spännande.

Ja, jag fegar oftast för vitmarkeringar. Anledningen är att jag inte alltid kan avgöra om de är torra eller fuktiga. Dessutom, fegar jag alltid för dem så fegar jag alltid när de är blöta.
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top