Nån sjukvårdskunnig här?

Tjita1

Guest
Tips på vad som är vettigt att göra om man oroar sig för att ha ett tarmhinder på gång? Har haft ett antal gånger förut, tre akutbesök varvid två ledde till inläggning, den längsta i två dygn med V-sond och skit, så om nån har nåt tips så hojta till. Det gör inte direkt ont än, men jag tycker jag känner igen tecknen..

Tjita1

Guest
Inte många vårdcentraler som är öppna den här tiden, och jag tvivlar på att akuten tar emot mig om jag säger att "jag tror att jag kan få ont i magen senare ikväll"..

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Anordna en SH-fest i Karlstad, bjud på en runda sprit och låt gästerna felsöka dig. Vad skulle kunna gå fel? :fyllisar

Nä men allvarligt, gå till läkaren. :tummenupp

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tarmhinder? Har vintern gått så hårt åt ditt psyke att du börjat svälja leksaksbilar?? Annars rekommenderar jag en resa till ett land med risig hygien nån gång per år. Bättre laxerande än en tarminfektion får man leta efter.

Tjita1

Guest
Har Crohns sjudom, så det händer då och då, en tarmsektion stannar av (stillastående tarm, paralytisk ileus), vilket normalt inte gör så mycket, för det är bara en kort bit, men äter man nåt svårsmält eller om det är ovanligt kraftigt så blir det blockering. Vad som oroar mig mest (förutom att det brukar göra ont som faan, ge kräkningar och kräva sjukvård, smärstillande och skit) är att det har flyttat sig från där det gjorde ont första gångerna, så jag överväger att be att få göra en ny MR hos min magläkare..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns väl nåt som kickar igång funktionen? Nikotin, lakrits och plommon har rätt dokumenterad effekt.

Hudik

Guest
Detta var väl inte riktigt en sån tråd som man tror att man ska hitta på ett motorcykelforum...

Only on sporthoj.com :fakta

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det har inte någon grej med din hoj att göra? Eller är du över 55?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Bästa tipset är att ringa 1177, sjukvårdsupplysningen. Vet att det finns utbildade läkare här men vill du har svar får du nog sitta i kö där.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ät nåt fett och drick nåt med sötningsmedel, så det sätter riktig fart på kistan. Eller om du vet något annat som brukar trycka på och orsaka "rännskita". Då kan det trycka skiten igenom, bokstavligt talat. Att röra på sig (löpning) är också bra.

Med Crohns är det viktigt att hålla nere på intaget av gluten, sötningsmedel och vissa fetter. Tarmen blir lugnare då och behöver inte kompenseras för gallsyra, med Questran o.d.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tarmhinder? Har vintern gått så hårt åt ditt psyke att du börjat svälja leksaksbilar?? Annars rekommenderar jag en resa till ett land med risig hygien nån gång per år. Bättre laxerande än en tarminfektion får man leta efter.

Östersund? :hihi

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Ring sjukvårdsupplysningen, som sagt. Är du opererad för Chrons?

Tjita1

Guest
Inte opererad.

Åt lite och drack lite vätska, och det blev faktiskt lite bättre, så jag tror jag kanske klarar mig den här gången.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
recinolja är väl kännt för att smörja upp tarmfunktionen rätt omedelbart om det är akut, iofs svårt o få tag på så dags också om det inte finns nåt dygnetruntapotek i närheten...

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha