Nån som är bra på 200SX S13?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Har haft min lilla mupp bil nere på verkstaden och fått hjälp med att hitta det som avger "klonk" ljudet, det var inte vevlagrena i alla fall =).

Men det de sa att det antagligen är kamaxelremmen som är för dåligt spänd, enda som fanns att göra då var att frakta hem bilen och skruva av det övre kamremsskyddet (plåten framför motorn ).

Sagt och gjort, började idag med det, satan i helvette vad skruvarna satt dumt till. Men fick bort alla skrivarna och kamaxelremsskyddet satt löst.

Aja bara att lyfta bort den nu tänkte jag, men ICKE den sitter fast bakom hjulet som sitter mellan övre och undre kamaxelremsskyddet.

Hur fasen ska jag få bort det övre kamaxelremsskyddet?

Kunde få in ett finger och känna lite på kamaxelremmen, jupp den glappade lite.

HanneZ

Guest
Föresten så bytte ja o 2 till en rem på en 200 sx i våras. De va inga problem. Av med kåpan vid tändningen där. Sen lossa på spännaren, byta rem o på med allt igen. Vi tog bort kylet för att få bättre med utrymme o skruva på!

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
HanneZ skrev:
Föresten så bytte ja o 2 till en rem på en 200 sx i våras. De va inga problem. Av med kåpan vid tändningen där. Sen lossa på spännaren, byta rem o på med allt igen. Vi tog bort kylet för att få bättre med utrymme o skruva på!

Hur gjorde ni för att få av kåpan?

Min sitte löst överallt nu förutom nere vid hjulet.
Rycker och sliter som en galning, men får inte bort den.

Aha trodde forumet var helt stängt, de senaste månaderna har det ju varit det för alla utom medlemmar =p

HanneZ

Guest
Ja vet inte, vet bara att en kompis hänger där.

Kåpan? Vi tog bort ALLA skruvar o sen tog vi bort den, avancerat va? :)

Hum, nu när du säger de så va de nåt man behövde skruva bort som vi inte såg först... Minns inte va de va men de tog 1 min o klura. Titta på prylarna så ser du ju vart den sitter fast. Ta bort kylet om det är trångt!

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
HanneZ skrev:
Ja vet inte, vet bara att en kompis hänger där.

Kåpan? Vi tog bort ALLA skruvar o sen tog vi bort den, avancerat va? :)

Hum, nu när du säger de så va de nåt man behövde skruva bort som vi inte såg först... Minns inte va de va men de tog 1 min o klura. Titta på prylarna så ser du ju vart den sitter fast. Ta bort kylet om det är trångt!

Helvette heller att kylet sticker, ska kränga bilen såfort den funkar =).

Mjo blir väll att stå och klura en stund nu då. siiiiit ville ju fixa det här på 0 tid.

Jag i början : :banana

Nu: :huvet

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Själv la jag ned ca 35k på min s13 inom loppet av 10mån! Genast känns Gixxern som ett ekonomiskt fordon :D

Nox

Laddtrycksfetischist
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Letar r1
Tjena grabben!

Har själv en 200sx s13.
Bytte kamrem i våras så jag att kåpan sitter hårt!

Ska försöka förklara så bra jag kan:

För det första måste du vara helt säker på att du fått bort alla skruvar, även de på baksidan! (Ganska självklart iofs)

Sen sitter den påskuten på en "axel" eller vad man skulle kunna säga och det känns som om hålet är 1 mm mindre än axeln! Den sitter mao ganska hårt.

Så det är bara att bända, ruckla, bända lite till och vålda.
Jag fick loss min till slut iaf, men ta det försiktigt samtidigt, för man kan ju faktiskt bryta sönder den!

Nu har jag iofs ingen aning om vilket sorts ljud du har eller vart det kommer ifrån men jag tycker i vilket fall att det låter konstigt att det skulle vara kamremmen! :confused:

Men lycka till iallafall!

//Mackan

EDIT: Såg nu att du skulle sälja! Lust att sälja den som den står? Hör av dej isåfall.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...