Det stora hotet som jag ser det är att det länge vart snack om att frigöra Ukraina militärt från Ryssland. Galningen George Bush hymlade inte med sin önskan att låta Nato växa fram till Ryssland gräns.
Ett Ukraina i Nato skulle såklart dramatiskt förändra maktbalansen i Svartahavsregionen. I Sevastopol på den Ukrainska Krim halvön har nämligen den ryska Svartahavsflottan sin hemmahamn.
Sedan har Ryssland har ett avtal med Ukraina om att behålla flottbasen fram till 2042, med möjlighet till fem års förlängning.
Att det är en krutdurk är bara förnamnet. Putin eller någon annan Ryss kommer rätteligen inte att ge sig. De styrande i (Ukraina) kan enligt mig glömma allt vad Nato medlemskap heter. De bör lyssna på folket som till 70% är mot ett nato medlemskap.
Självklart har Ryssarna sin rätt att slå vakt om det som är i deras intresse. Till skillnad mot galningarna i USA håller de sig i sitt närområde. Vad hade USA i Irak att göra?
Ukraina är frigjort militärt från Ryssland. De har ingen försvarsallians väl?
vad skall Ryssarna med en svartahavsflotta om de bara skyddar sina intressen i sitt närområde? Är Syrien Rysslands närområde?
Sedan måste de inte gå med i NATO, det räcker väl med att de närmar sig EU för att Ryssland skall känna sig hotat. Det är ju framförallt vad som är på tråden. Och EU har ett slags försvarsallians.
Ryssland har sitt avtal om flottbasen. Men flygplatsen är inte en del av flottbasen. De annekterar en bit territorium nu av en grannstat. Har någon hotat deras flottbas? Näpp.
Jag fattar inte vänstergökarnas reflexmässiga försvar av Ryssland i utrikespolitiken. Jag fattar ju varför ni alltid försvarade Sovjet, det var ideologiskt, men...
Rysslands gamla imperium imploderar bit för bit. Det är tufft för dom och leder till våldsamheter när något nytt skall växa fram. Lite som Osmanska imperiet när Turkiet blev till. Men det är inte så länge sedan ryssarna tog Krim med våld från turkarna och för-ryskade området. Tatarerna har alltid blivit illa behandlade av det ryska herrefolket. De är fortfarande de fattigaste, jag vet, jag har varit på Krim.
Krim åt tatarerna. Russians go home...