Nån som har en Arai Astro/r här?

Em74

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
.
Har ni några synpunkter/erfarenhet på/av denna hjälm?

Jag vart lite störtförälskad i den som hette racing red...och tänkte kolla om någon hade erfarenhet av denna skönhet till hjälm? (ja inte just den röda då,,men hjälmen i övrigt..)

Vill ha, vill ha, vill ha!!!! :gnissla

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har bara goda erfarenheter av Arai. Ventilationen ventilerar, inredningen säckar inte ihop direkt som på ett annat japanskt märke, lacken lossnar inte i stora flagor som på nyss nämnda (eller inte) märke.

Arai är bäst. Köp!

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag har en Arai Astro som jag köpte för att det var det säkraste jag kunde få tag i till racingen.
Hjälmen är kanon, en riktig höjdare! De enda dåliga grejerna är ventilationen och visiret. På visiret sitter två små luckor i ovankant som skymmer sikten när man kryper ner under glaset (de övre ventilationskanalerna slet jag bort direkt, de tryckte ner glasögonen på näsan) och visiret går inte att fälla upp speciellt långt.
Ventilatonen är nästintill värdelös. Det största problemet är att flugfilter saknas och det gör att rätt stora grejor kan komma upp i ögonen (jag har fått stanna flera gånger och peta ut insekter ur ögonen), imman försvinner aldrig (jag har haft problem med att imman har kommit upp i siktfältsnivå en dag i augusti då det var 30 grader varmt).
Där är rätt mycket vindbrus också, men jag kör alltid med öronproppar så det spelar ingen roll.

pilsner

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Pilsner...
Har inte haft de problem du beskriver, helnöjd med min. Och jag har inte ens kåpa längre, och i 260 vill man gärna vara liten, men "gluggarna" stör inte mig ändå. Och visiret går att fälla upp tillräckligt långt för mig, det är ändå oftast stängt.
Har bara haft problem med imma vid regn, och då öppnar man bara visiret lite så försvinner den.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Inte heller jag känner igen de problemen som pilsner beskriver.
Det enda jag kan hålla med om är flugproblemet, jag har fått smaka på en par smarriga flugor. :)
Sen kanske den är lite högljudd, men eftersom jag har ganska lite att jämföra med så kan jag inte svara på det, men jag åker ochså med proppar!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Proppar är ett måste, såklart. Arai är inte den tystaste hjälmen på maknaden. Pilsners problem känner jag inte heller igen. Min RX7 Corsair har flugfilter, till exempel.
Naturligtvis sitter olika hjälmar olika bra på olika personer. Em74, du får helt enkelt våga och vinna!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka