Nån som har erfarenhet av EBC skivor och bromsbelägg?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Måste nog byta skivor på min hoj och är inne på EBC's raceskivor. Nån här som har erfarenhet av deras produkter? Alla åsikter välkomna!

Photoshoppat på en raceskiva på hojen nedan. Tyvärr kan man ju inte photoshoppa åt sig bromskänslan....

Bifogat

• Min_gsxr_EBCdiscs.JPG
    Min_gsxr_EBCdiscs.JPG
    69.2 KB · Visningar: 156

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag har deras dubellsintrade belägg. Bra men inte bättre än originalet.

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -06 och ett bygge
Bromsa satan

Jag har EBC skivor på min R1:a. Men jag har även monterat en Brembo radial bromspump. Jag hadde SBS Dual Carbon padds -03 men kommer köra med Carbone Lorraine C43 -04. Självklart har jag andra slangar.

Detta tyckte jag var ett super lyft i känsla och bromsvärkan. Mer än vad jag hadde förväntat mig.

Om du köper EBC eller ISR har nog ingen betydelse vad det gäller slutresultat. Jag hadde nog köpt ISR nu dom är ju Svenska.

//SLAS

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det enda jag vet om EBC-skivorna är hur dom funkar till racing.

Men till racing så är det viktigt att man använder deras bromsbelägg också!
Använder man andra bromsbelägg på dom skivorna så blir skivan för varm och slår sig!

På dom flesta motorcyklar är bromsskivorna bra och därför är det ofta som det inte märks någon skillnad vid byte där man har samma diameter på skivan.
Däremot är oftast ersättningsskivorna ca 20% lättare vilket är bra för den fjädrande kraften och för gyrokraften!

Ersättningsskivor är dessutom oftast billigare än orginalskivor.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag tävlar inte så svaret kanske inte är riktigt relevant för dig, har dock kört en 3-4 bandagar med EBC skivor och deras raceklossar. Jmfr med original och även med original+C43 så är det i mitt tycke rätt stor skillnad på bromsverkan och även slitage som är mindre. Har du licens så blir det dessutom rätt billigt att köpa från England.

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
EBC är bra grejor. Både belägg och skivor håller toppklass. Finns även med guldeloxerade centrum ifall du vill slippa den "überdüska" färgsättningen med blått och rött. :rolleyes:

Ta reda på ett pris och återkom till mig, så får vi se om jag kan vara något billigare. :tummenupp

K-Man skrev:
Måste nog byta skivor på min hoj och är inne på EBC's raceskivor. Nån här som har erfarenhet av deras produkter? Alla åsikter välkomna!

Photoshoppat på en raceskiva på hojen nedan. Tyvärr kan man ju inte photoshoppa åt sig bromskänslan....

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
EazyLiving skrev:
EBC är bra grejor. Både belägg och skivor håller toppklass. Finns även med guldeloxerade centrum ifall du vill slippa den "überdüska" färgsättningen med blått och rött. :rolleyes:

Ta reda på ett pris och återkom till mig, så får vi se om jag kan vara något billigare. :tummenupp
Jag är faktiskt inne på att köpa de blåa raceskivorna. Tror att de funkar på min blå/vita hoj. Importören vill ha 2700kr/skiva. Beställer jag från England så kostar de 1800kr/skiva+frakt. Om man lyckas få loss ett par hos nån som säljer genom race-sponsringen i England så kostar de 1200kr/skiva. Vad kan du erbjuda för pris? Skivorna heter MD3058RD/LD

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Jag har EBC skivor och belägg på min kawa. Jag är super, super nöjd med de bromsarna. Jag har aldrig kört med bättre. :tummenupp

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...