Nån som köpt från actionsports.se/eurowheels.se?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Var där idag å kollade på en K3:a å en K4:a, bladen stod precis bakom K4:an i fönstret.

De stod inget i annonsen på K4:an att den var lagd på vänster sida, skrapade kåpor, kopplingsgrepp m stoort glapp, fucklagad växelpedal, å de saknas en plastdel under lyset.
Ska man som potentiell köpare vara tvungen att påpeka uppenbara saker måntro?

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Efter ett par år utan hoj så fick jag i maj ett återfall och fick för mig att skaffa hoj igen, Eurowheels/actionsports hadde en fin -00:a Fireblade Gul/Blå med ca 2500mil på mätaren, priset var 49K vilket kändes rimligt.

Visuellt så var skicket på hojen mycket bra och ingenting tydde på att något var lurt.
Visserligen så meddelade säljaren att hojen var importerad från Tyskland men det var inget som jag brydde mig särskilt mycket om.
Jag klippte till och efter tre(!) veckor var hojen klar för leverans.

Körde på med hojen nån vecka och det blev till sist dax att lite slött börja bläddra i serviceboken (Jo, jag kollade den vid köpet) , Det var då som det gick upp för mig. Ett gammalt besiktningspapper låg gömt mellan en sida och hojen visade sig vara importerad från England. Nu var ju inte det en katastrof då körkunskaperna kan tyckas vara lika vart som.. Däremot så gick det upp för mig att hojen rullat med miles. I Bilsammanhang så är det ju en fördel men för hojar som saknar en siffra på km/mph mätaren är det tvärtom då 1 miles är lika med 1,7km

Det visade sig alltså att hojen rullat ca 25 000miles (42500km) och inte 25000km som säljaren uppgett. En till aspekt i detta var att hojen(bevisligen) blivit servad två (!) gånger på 4200mil..suck!!

Efter att jag hotat med att dra in Konsumentombudsmannen så gick säljaren med på att häva köpet men jag kan säga att de var inte överraskade över det jag funnit.

Helgen efter det att jag lämnat tillbaka hojen så stod den ute i butiken igen.. samma mil som de tidigare uppgett för mig och samma peng.. Tycker bra synd om killen/tjejen som köper den hojen då denne förlorat ca 2000mil

I samband med att jag lämnade tillbaka min hoj så samtalade jag en del med en mekaniker på eurowheels och då kom det fram att till 90% importerar från england.

Min erfarenhet och uppfattning om Eurowheels/Actionsports är att de satt detta i system..

Skulle inte stanna förbi hos den här handlaren om ens om jag höll på att skita på mig!

Tycker att alla ni som köpt en hoj utav dem ska kolla upp med Englands motsvarighet
till bilprovningen vad era hojar hadde för mätarställning vid sista besiktningen.

Tror tyvärr att ni kommer att bli besvikna!!

Kommer aldrig mer köpa en begagnad motorcykel hos en handlare..

Jag har nog råkat ut för nåt liknande, fick se att den jag köpte var importerad efter att ha åkt 50 mil för att titta på den, 1300 mil stod det i annonsen och 8602 miles på mätaren, en -02a, lite skumt egentligen bara det, slog till ändå och nu när jag haft den ett litet tag inser jag att 1300 mil är ren fantasi, minst det tredubbla om det ens räcker. Under kåpor ,som man inte direkt kollar på plats, finns rost och oxid så det räcker, förbättringar i lack jag inte såg då men nu + en del småsaker som tillsammans blir en hel del.

Den är importerad från england och jag har kollat på vosa´s sida i besiktningshistoriken, där finns bara 2 tester med 2 veckors mellanrum med samma miltal på mätaren sen finns inget mer.

Mailat och upplyst om att nåt är skumt med det här men inget svar överhuvudtaget så jag får helt enkelt inse att jag blev blåst, surt att inte veta om den ska in på 1600 eller 4200 mils service eller vad det nu kan vara. Har läst att det anses som bedrägeri och då borde det väl gå att anmäla nånstans, nån som vet?

jonda_21

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K8
Har DÅLIGA erfarenheter därifrån jag med.
Lämnade in min nuvarande hoj på 600mils service och de drog direkt in garantin för de påstod att det satt "extra hårda race-stift" i den. :confused:

Det satt en uppsättning NGK CR9EIA-9 i den, vilka vad jag vet i alla fall sitter original i cyklarna och rekommenderas även i instruktionsboken.
Låter ju skumt om Suzuki monterar och rekommenderar sådana från fabrik och att Eurowheels klassar dem som race-stift.
Dessutom påstods dem vara slitna och i behov av byte. De skruvade tillbaka de gamla och talade om det för mig när jag hämtade hojen att de borde jag nog byta vid tillfälle... :brinnerup

Så nej, har verkligen INTE några bra erfarenheter av dem där!

Mycket oprofessionellt bemötande också när man påpekade vissa "små detaljer" med servicen! :huvet

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Har DÅLIGA erfarenheter därifrån jag med.
Lämnade in min nuvarande hoj på 600mils service och de drog direkt in garantin för de påstod att det satt "extra hårda race-stift" i den. :confused:

Det satt en uppsättning NGK CR9EIA-9 i den, vilka vad jag vet i alla fall sitter original i cyklarna och rekommenderas även i instruktionsboken.
Låter ju skumt om Suzuki monterar och rekommenderar sådana från fabrik och att Eurowheels klassar dem som race-stift.
Dessutom påstods dem vara slitna och i behov av byte. De skruvade tillbaka de gamla och talade om det för mig när jag hämtade hojen att de borde jag nog byta vid tillfälle... :brinnerup

Så nej, har verkligen INTE några bra erfarenheter av dem där!

Mycket oprofessionellt bemötande också när man påpekade vissa "små detaljer" med servicen! :huvet

Låter ju inte direkt seriöst, lika bra att göra grejerna själv då, ja jag har gått från att tycka att jag gjorde ett "halvklipp" och vara helnöjd till "skitsamma inget att göra åt" på rätt kort tid, fördjävligt.

jonda_21

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K8
Konsumentsombudsmannen kan ju ev. ställa saker lite till rätta iallafall, ska ta och kolla upp lite, man ska inte komma undan med att fiffla, vare sej det är E.W eller om dom blivit lurade själva (tveksamt).

Nej jag menar det. Verkar som de gör vad som helst för att tjäna lite pengar och sen skiter i allt annat..

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Nej jag menar det. Verkar som de gör vad som helst för att tjäna lite pengar och sen skiter i allt annat..

Precis, fick reda på nu i busatråden att bussningarna till strydämparen är slut med, trodde det var nåt annat djävulskap men det stämmer nog rätt bra. efter 1300 mil.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Precis, fick reda på nu i busatråden att bussningarna till strydämparen är slut med, trodde det var nåt annat djävulskap men det stämmer nog rätt bra. efter 1300 mil.

I slutet på 1990 och början på tvåtusen-talet togs det in mycket hojar från Tyskland pga.billig Euro och stort utbud.Hojar som togs in privat var de flesta fina men det togs också in mycket skit av oseriösa importörer.Nu börjar de flesta av dessa hojar lyckligtvis försvinna ut i kulissen men nu kommer nästa skojarvåg med uppköpta smällda hojar från England som i många fall tar omvägen över baltikum för fuskrenovering.Slutsats:fråga var hojen kommer ifrån och är svaret England eller Baltikum så hoppa av.Ofta byts till km mätare och hojen blir då en lågmilare.Och var gång ni blir lurade så berätta om det här. :huvet

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
I slutet på 1990 och början på tvåtusen-talet togs det in mycket hojar från Tyskland pga.billig Euro och stort utbud.Hojar som togs in privat var de flesta fina men det togs också in mycket skit av oseriösa importörer.Nu börjar de flesta av dessa hojar lyckligtvis försvinna ut i kulissen men nu kommer nästa skojarvåg med uppköpta smällda hojar från England som i många fall tar omvägen över baltikum för fuskrenovering.Slutsats:fråga var hojen kommer ifrån och är svaret England eller Baltikum så hoppa av.Ofta byts till km mätare och hojen blir då en lågmilare.Och var gång ni blir lurade så berätta om det här. :huvet

Det sitter milesmätare på denna men dom kanske snålade in på att byta till km för att lura till sej en liten extrapeng. Vet inget annat sätt än K.O tyvärr, kanske H.A vore nåt :p

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Det sitter milesmätare på denna men dom kanske snålade in på att byta till km för att lura till sej en liten extrapeng. Vet inget annat sätt än K.O tyvärr, kanske H.A vore nåt :p

På alla motorcyklar(nya och beg.) köpta hos ett företag så man tre års reklamationsrätt (kolla med konsumentverket vad det innebär)och vill inte säljaren rätta sig så anmäl till KO (ger säljaren en massa jobb)och det kostar inget för anmälaren.Det gäller även så kallade kommisionshojar(säljs för kunds räkning)och det kan inte säljaren komma undan vad dom än säger.

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
På alla motorcyklar(nya och beg.) köpta hos ett företag så man tre års reklamationsrätt (kolla med konsumentverket vad det innebär)och vill inte säljaren rätta sig så anmäl till KO (ger säljaren en massa jobb)och det kostar inget för anmälaren.Det gäller även så kallade kommisionshojar(säljs för kunds räkning)och det kan inte säljaren komma undan vad dom än säger.

Det låter bra, ska man kontakta dom lokalt eller på nätet? Har fått en början i alla fall, tackar :tummenupp

Det låter bra, ska man kontakta dom lokalt eller på nätet? Har fått en början i alla fall, tackar :tummenupp

Ja det var ju bara att ta tummen ur arslet och läsa på sidan.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...