Nån som kan det här med ljud?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har köpt nytt hus och nu ska det bli ordning på musiken i huset. I mitt befintliga har jag allt uppdelat det vill jag inte längre.

Jag vill har en bra förstärkare schyssta högtalare med baslåda samt så vill jag att den kan streama ljudet från datorn. Cd-skivor har man ju nästan inte längre, I-tunes och spotify ska funka. Till detta ska de vara högtalare i vardagsrum och 2 st altaner.

Har kollat på Sonos med det går bort då jobbet kör med HTC.

Har ni nåt bra tips på vad jag ska köpa eller vart man vänder sig?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör med Logitech Squeezebox i vardagsrum, kök och på terassen.
Alla är varsin ljudzon, så du kan spela olika musik på alla, samtidigt. Självklart kan du synka så att du får samma överallt också.

Squeezeboxen går på WiFi, så du kan styra den med din Android eller Ifån.

Förstärkare/högtalare får du hitta själv :)

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag kör med Logitech Squeezebox i vardagsrum, kök och på terassen.
Alla är varsin ljudzon, så du kan spela olika musik på alla, samtidigt. Självklart kan du synka så att du får samma överallt också.

Squeezeboxen går på WiFi, så du kan styra den med din Android eller Ifån.

Förstärkare/högtalare får du hitta själv :)

Schysst behöver det vara nån speciell förstärkare eller kan jag koppla squeezen till den enkelt. Vad kör du med själv?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Schysst behöver det vara nån speciell förstärkare eller kan jag koppla squeezen till den enkelt. Vad kör du med själv?

Du kan ta vilken stärkare du vill, eller så kan du köra med ett par aktiva högtalare om du inte är überpetig.

I vardagsrummet kör jag med en Sonystärkare.
I kök kör jag med aktiva högtalare. De är inga höjdare så ska byta till Audioengine 2:

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/1207ae/

(Finns även Audioengine 5 som är större)

På terassen kör jag med ett par utehögtalare jag köpt från staterna:

http://www.outdoorspeakerdepot.com/apprspp1.html

Driver dom med en liten Sparc II-förstärkare:

SPA-2023300.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När det gäller högtalare utomhus så kan du kolla på grejer som är gjorda för att använda i båtar. Finns på BRL, MDS och liknande ställen bland annat. Även om högtalarna är fukttåliga så är det en fördel om du har möjlighet att montera de under tak, så att det inte behöver regna direkt på de.

Sedan så finns det ju lite mera udda grejer också.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jo självklart blir det under tak. Vill helst slippa dra högtalarkabel dock. Så 2 par små högtalar till vardera altan och nåt bra till vardagsrummet.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
När det gäller högtalare utomhus så kan du kolla på grejer som är gjorda för att använda i båtar. Finns på BRL, MDS och liknande ställen bland annat. Även om högtalarna är fukttåliga så är det en fördel om du har möjlighet att montera de under tak, så att det inte behöver regna direkt på de.

Sedan så finns det ju lite mera udda grejer också.

Kolla www.outdoorspeakerdepot.com

Bättre grejjer och billigare än i Sverige.
Såg att Clas O hade några smäckiga utehögtalare för 300.- typ

Jo självklart blir det under tak. Vill helst slippa dra högtalarkabel dock. Så 2 par små högtalar till vardera altan och nåt bra till vardagsrummet.

Utomhus vill du inte ha aktiva högtalare eftersom de måste matas med 220.

Jag köpte vanliga passiva (se länken ovan) och en liten stärkare som står innanför på fönsterbrädan.

Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kolla www.outdoorspeakerdepot.com

Bättre grejjer och billigare än i Sverige.
Såg att Clas O hade några smäckiga utehögtalare för 300.- typ

Utomhus vill du inte ha aktiva högtalare eftersom de måste matas med 220.

Jag köpte vanliga passiva (se länken ovan) och en liten stärkare som står innanför på fönsterbrädan.

Eftersom jag inte är så klipsk när det gäller sånt här hur kopplar du förstärkaren till squeezen?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
RIKTIGT bra ljud får man inte med en massa gizmos som ni pratar om, en stabil cd-spelare, rörförstärkare och t.ex ett par TDL transmissionline-högtalare är mitt val, dock inget man sitter o strölyssnar på ute på altanen! men så är jag lite audiofilnörd oxå...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Eftersom jag inte är så klipsk när det gäller sånt här hur kopplar du förstärkaren till squeezen?

Du pluggar in den i nån av ingångarna för CD/Tape eller vad du nu ha ledigt på din stärkare. På min lilla stärkare finns det bara en ingång, så där var det inte mycket att välja på.

RIKTIGT bra ljud får man inte med en massa gizmos som ni pratar om, en stabil cd-spelare, rörförstärkare och t.ex ett par TDL transmissionline-högtalare är mitt val, dock inget man sitter o strölyssnar på ute på altanen! men så är jag lite audiofilnörd oxå...

Visst, men vill man ha lite skval, och dessutom i flera rum är det inte lämplig med en rörförstärkare, stora högtalare och en CD spelare i varje rum....

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Finns val inget som forhindrar att man kopplar dessa "gizmos" till en rorforstarkare och ett par TDLhogtalare, om man nu kan noja sig med nagot sa mediokert :yoparty

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Om du inte vill lägga 3500 på en Squeezebox kan du köra Apples airport express. Strömma från dator över wifi, du kan ha flera i samma wlan som spelar upp olika musik, precis som squeezebox.

Priset är under en tredjedel av SBn.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Om du inte vill lägga 3500 på en Squeezebox kan du köra Apples airport express. Strömma från dator över wifi, du kan ha flera i samma wlan som spelar upp olika musik, precis som squeezebox.

Priset är under en tredjedel av SBn.

Det som kostar mest med SBn är ju den piffiga remoten.
Bara själva mottagaren kostar lika mycket som airporten.

Men visst, har man en ifån så är airporten ett bra alternativ, men jag tror fortfarande inte riktigt att man uppnår samma funktionalitet.

(SB går också bra att styra (hjälpligt) med appar som finns för både iPhone och Android.)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det som kostar mest med SBn är ju den piffiga remoten.
Bara själva mottagaren kostar lika mycket som airporten.

Men visst, har man en ifån så är airporten ett bra alternativ, men jag tror fortfarande inte riktigt att man uppnår samma funktionalitet.

(SB går också bra att styra (hjälpligt) med appar som finns för både iPhone och Android.)

Fördelen med SBn som jag såg är att du kan koppla i hårddisken med den illegalt nedtankade musiken direkt i enheten, medan airport kräver en dator som strömmar till den.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har 2st Sony SS-LA300ED Main / Stereo Speaker liggande om nån är sugen på köpa för en bra peng.

Köpte dem till en hemmabio bygge som aldrig blev av. Gav 6500kr för dem st.

Kom med ett bud för båda så gör de nog mer nytta än som prydnads grej hemma hos mig.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Squeezeboxen är grymt bra! Nu finns det dessutom möjlighet att köra spotify via den.

Perfekt! Har bestämt mig det blir en SB då jobbet inte kör med ifån. Tillträder huset den 13/8 sen blir det till att åka och handla. Som stärkare tänkte jag köra en Marantz på högtalarfronten har jag inte bestämt mig än.

Får tacka för alla tips!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Perfekt! Har bestämt mig det blir en SB då jobbet inte kör med ifån. Tillträder huset den 13/8 sen blir det till att åka och handla. Som stärkare tänkte jag köra en Marantz på högtalarfronten har jag inte bestämt mig än.

Får tacka för alla tips!

Blev det bra?

Jag funderar på att köpa polarens Squeezebox Touch. Han vill ha 2-2500 för den. Bara läge att köpa boom box med, men det får väl vänta lite eftersom man aldrig kan bestämma vad man ska ha för något.

Tänkte ställa den i köket, men kan inte bestämma mig :gnissla

Den ska väl kunna lira Spotify (gratis versionen)?

Bifogat

• squeezebox touch.png
    squeezebox touch.png
    120.4 KB · Visningar: 50

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
som påpekat går inte att få BRA kvalite genom streama. Men om du ändå bygger om å vill ha smutt ljud i flera rum så finns det massa in wall högtalare som ger bättre ljud än spotify klarar att återge

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Finns det något sätt man kan överföra signalen med utan att dra kabel? Ex om man har ett system i sovrummet och ett i vardagsrummet men endast en källa?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC