Nån som kan det här med ljud?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det något sätt man kan överföra signalen med utan att dra kabel? Ex om man har ett system i sovrummet och ett i vardagsrummet men endast en källa?

Ja. Logitechs Squeezebox.

Fördelen med SBn som jag såg är att du kan koppla i hårddisken med den illegalt nedtankade musiken direkt i enheten, medan airport kräver en dator som strömmar till den.

Hmmm. Det där visste jag inte. Vilken squeezebox är det vi snackar om nu?
Om det funkar med min Duet vore det ju fenomenalt...

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fördelen med SBn som jag såg är att du kan koppla i hårddisken med den illegalt nedtankade musiken direkt i enheten, medan airport kräver en dator som strömmar till den.

Funkar det inte om det är legalt tankad musik? :va

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Kolla www.minhembio.com eller www.hififorum.nu för all info!
Nya SB touch kan man koppla en HDD direkt till men den är lite kinkig på vilken HDD!!!
Jag kör med en äldre SB Classic Version 3 och den fungerar fint! Strömmar spotify från datorn och har webbradio! Sen har du tillgång till ditt musik bibliotek på datorn med den (rippat in all musik till datorn)!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Hur sänder den signalen? Hur fungerar mottagaren på själva förstärkaren, batteridrift? Vad kostar en extra mottagare?

Kollade på logitechs hemsida men där står det inte mycket.

Den kör via wifi eller trådat nätverk. På så sätt kan du trådlöst styra alla zoner oavsett var i lyan/kåken du befinner dig.

Mottagarna har nätdrift. Egentligen behöver du bara en mottagare och ett par aktiva högtalare/zon.

Extra mottagare kostar ca 1000.-
Har sett dom dyka upp på blocket emellanåt. Köpte en beggad SB med 2x mottagare åt en polare för 1500.-

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har kollat runt lite nu. Det finns tydligen en ny SB som heter Touch. Det är en mojäng med touchdisplay som man kopplar till stereon med kablar (Precis som squeezebox duets mottagare). Det medföljer även en trist fjärr.

Nackdelen hä är ju uppenbar - man måste springa fram till stereon och ändra låtar/fippla.

Med SB Duet sitter displayen i fjärren, vilket i mina ögon är mycket smidigare, eftersom man kan ta med sig fjärren ut på terrassen eller till andra rum beroende på var man nu skall vara och lyssna. Med touch verkar man vara fast i ett rum, och jag har inte sett att man kan koppla på fler mottagare till den heller (hur nu det skulle fungera).

Jag skulle satsa på en SB Duet. Såg en på Blocket precis.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Är rätt nöjd med SB dock vill jag ha en ny aktiv sub. Är det nån som har ett bra tips på en aktiv sub som inte är för dyr.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Man kan använda duets fjärr till touch. Helt klart det mest ultimata och såklart även dyrast.

Touch går även att ha som klocka eller bildvisare när man inte påppar musik med den.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Såg att nån här nämnde att det inte blir så bra kvalité på streamad musik, spotify t.ex. Jag kan faktiskt hålla med om att det ibland är önskvärt med lite bättre ljudkvalité.
Därför undrar jag hur man får optimal kvalité (liknande CD) från datorn?
Vilken spelare ska man köra och vilket filformat?
Media player, winamp? mp3 med hög bitrate? .flac?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Såg att nån här nämnde att det inte blir så bra kvalité på streamad musik, spotify t.ex. Jag kan faktiskt hålla med om att det ibland är önskvärt med lite bättre ljudkvalité.

Streamad musik blir precis så bra som kvaliteten den streamas i.
Dvs 64k, 128k, 196k osv. 128k låter ok, sen blir det bara bättre.

Bästa kvaliteten från datorn får du om du spelar .flac, den är i princip okomprimerad. MP3 låter också o om den inte är för hårt komprimerad. Det här kan du bestämma när du rippar dina skivor.

Om du knycker musik på tex Pirate Bay så brukar de ofta skriva ut vilken bitrate den är rippad i. Musik med dålig "upplösning" låter ofta platt, lite burkig och saknar diskant. Dessutom kan det vara svårt att särskilja de olika tonerna/instrumenten från varandra.

Ska man dock bara ha musiken som skval lite i bakgrunden brukar faktiskt det mesta funka ok.

Vilken spelare du använder är av mindre betydelsen för ljudkvaliteten. Personligen gillar jag Winamp, men det är för att jag är van vid den.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Som betalande spotifykund får man tillgång till högre kvalitet än snåljåparna. Inte flac, men helt klart bra kvalitet.

Antar att du har en bra anläggning, annars är det ganska overkill att köra flac.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är rätt nöjd med SB dock vill jag ha en ny aktiv sub. Är det nån som har ett bra tips på en aktiv sub som inte är för dyr.

Hur mycket vill du betala?

För dyrt är ju nåt bara om du kan köpa saken billigare nån annanstans.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag rippar mina CDs i iTunes i Apple Lossless, som tar 40-60% av platsen av en helt okomprimerad CD. Strömmar till en Airport express, som i botten på sin teleplugg har optisk utgång. Så har du en bra D/A-omvandlare kan du få ljudet helt i fullkvalitet fram till stereon trådlöst. :tummenupp

Disk idag är så billigt att det inte är någon mening att rippa i annat än lossless.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC