Nån som kan mkt om tåg???

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Kenta skrev:
På Discovery (för ett jävla tag sen) hade dom temakväll: Tåg.
Tre timmar i sträck om allt från tågets uppkomst till spec.byggen i Japan och Tyskland.

Skitcoolt med gamla stream line-formade ånglok som tuffade fram med förstaklassvagnarna över slätterna i England :)

Och FETINGKÄRRAN Big Boy (som slukade ton med kol och vatten för att ens gå att köra :hihi ) som man använde för att dra helt groteska mängder med vagnar över Klippiga bergen.
Idag kör man med fem, sex och till och med sju diesellok sammankopplade till ett kraftpaket för att dra helt omänskligt långa tåg. Särskilt i "Nevadaområdet" där de är så flackt.
Tågset som kan vara sex kilometer långa liksom. What!? :4skrika

Och i Australien stoltserar man med världens längsta raksträcka.
På linjen som går mellan Perth och Sydney (allså kust till kust) åker man över Nulabour plain. 40+ mil. Spikrak jävla räls.
Föraren har en klocka i kabinen som ringer var 40onde minut :tråkad

Jag spelade naturligtvis in de.
Nån som vill ha en kopia? :hihi

va inte det där feta jävla malm tåget med där??? såg det nångång.. va typ låååååångt.. kommer inte ihåg hur långt men d gick över nån öken...

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
juha01 skrev:
Respekt!! Hur bövelen kan dom hålla sig på rälsen egentligen???!! Inte för att jag är helt pantad, men just att det borde vara väldigt lätt att få ett persontåg att spåra ur! Så länge det finns idioter som slänger ut bilbatterier på E18 så borde det ju finnas idioter som vill göra detta bara för nöjets skull.. Vill knappt tänka på det..

Tackar för info!! Visste väl att man kunde lita på er!! :tummenupp

Edit: Finns det några speciella begränsningar vad det gäller just att svänga på detta vis, eftersom vi har tåg som kör uppåt 200 knyck på spåren idag?

Kan ju bara påpeka att vikten har stor betydelse att tågen ej spårar ur ett vanligt rc lok väger ju typ 90 ton och vagnarna mellan 40 och 50 ton..

Vet vid flera tillfällen de har lagt ut cementplattor framför våra tåg och diverse skrot typ badkar och dylik...
Kör juh även på bilar och annat skrot!!!
Och det spårar typ aldrig ur men självklart går saker sönder typ luft slangar och dylik så man blir stående eller forsätta med riktigt reducrad hastighet...
Och 200 på vanligt spår är inget märkvärdigt "REGINAN" det vill säga X50 får köras i 200 och de har ingen vagnlutning..
Det som många ggr bestämmer tågets sth (största tillåtna hastighet)är banvall,slipers,spår,kontaktledning och utanpåliggarna.
Så i stort sett kan man säga att våra stambanor tillåter hastigheter upp till 200 medans små banorna kan vara begränsade till vanligtvis 90...

Loktåg framförs som mest 160Km/h som mer eller mindre varit standard för alla el fordon som körs i resande tåg..

Hoppas du blir nöjd med detta!!!!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Heinrich skrev:
Sveriges vanligaste lok, RC, har 4 motorer som tillsammans utvecklar ca. 4900 hk, och toppar lite drygt 160 km/h.

Kul att vi diskuterar tåg, pendlar mellan Skövde och Göteborg dagligen med Sj (4:de året nu) Har åkt med lokföraren och enligt honom kommer Intercitytågen upp i 190 Km/h. Visst är det mycket krångel med tågen men efter en häktisk dag är det skönt att sätta sig på tåget istället för att sitta i en bilkö!. Vi har t om en pendlarförening med över 1000 medlemmar!.
Vid Töreboda finns det en superbra raksträckan där man kan "raca" med tågen!

Last edited:

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
.....

Tofast4Hjo skrev:
Kul att vi diskuterar tåg, pendlar mellan Skövde och Göteborg dagligen med Sj (4:de året nu) Har åkt med lokföraren och enligt honom kommer Intercitytågen upp i 190 Km/h. Visst är det mycket krångel med tågen men efter en häktisk dag är det skönt att sätta sig på tåget istället för att sitta i en bilkö!. Vi har t om en pendlarförening med över 1000 medlemmar!.

Kan bara säga att kör han Rc lok så ljuger han

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Tofast4Hjo skrev:
Ja, jag vet inte, men många har sagt att Intercitytågen går runt 170-180 när de drar på, speciellt vid föreseningar. :va

Får bara köras i 160 men Atc tillåter en viss procent överskriden hastighet så kör man på pip och på gränsen så kan man nog komma upp i 169Km/h

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Tofast4Hjo skrev:
I morse hade man ställt upp en Panoramavagn (2 våningsvagn) på Skövdestation, hoppas, hoppas att den sätts in på "min" sträcka någon gång.

Den stod där redan igår vid 13-tiden.

gladh

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Spänning i kontaktledning= 16 000V

Frekvens: 16 2/3 Hz

Frekvensen kommer från att Sverige var tidiga att elektrifiera banorna. Tekniken för växelströmsmotorer var då ej så utvecklad vilket omöjliggjorde användning av ett 50 Hz system som är det vanligaste i länder som elektrifierierat senare.

Plåtskyddet som sitter monterat på broar över ktl kallas "Pisse-skydd".

En station är en allt från en växel på linjen till vad vi i folkmun kallar station med perrong o hela millevippen...

ATC är ett styr och övervakningssystem som ger lokföraren information via signalanläggningen eller instrument i loket.

ATCn förhindrar bla för höga hastigheter (automatisk begränsning vid någon procent överskridande)

X2:an (X2000) har hastighetsrekord på 275 km/h, rekordsnitt på 168 km/h (i praktiken), praktisk marschfart på 210 km/h men är begränsad till 200 km/h i Sverige.

Det tar mer än 2 km för X2:an att stanna från 200 km/h.

Linx (en variant på vår vanliga X2:a) som går mellan Malmö o Göteborg är lättare o kommer upp i marchfart snabbare än vanliga X2:an. Passerar bla Åkarp strax utanför Malmö i 200 km/h vilket är betydligt snabbare än vanliga X2:an.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Tofast4Hjo skrev:
Den borta när jag kom hem igår 18:30, vet du på vilken tidssträcka den skall gå på?

Inte den blekaste. Såg den som sagt var bara i går. Dock har jag svårt att tänka mig att den sätts in mellan skövde och Gbg. Det finns ju redan en bra täckning av den sträckan i och med Gbg-Sthlm linjen.

gladh

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
.....

Svane skrev:
Spänning i kontaktledning= 16 000V

Frekvens: 16 2/3 Hz

Frekvensen kommer från att Sverige var tidiga att elektrifiera banorna. Tekniken för växelströmsmotorer var då ej så utvecklad vilket omöjliggjorde användning av ett 50 Hz system som är det vanligaste i länder som elektrifierierat senare.

Plåtskyddet som sitter monterat på broar över ktl kallas "Pisse-skydd".

En station är en allt från en växel på linjen till vad vi i folkmun kallar station med perrong o hela millevippen...

ATC är ett styr och övervakningssystem som ger lokföraren information via signalanläggningen eller instrument i loket.

ATCn förhindrar bla för höga hastigheter (automatisk begränsning vid någon procent överskridande)

X2:an (X2000) har hastighetsrekord på 275 km/h, rekordsnitt på 168 km/h (i praktiken), praktisk marschfart på 210 km/h men är begränsad till 200 km/h i Sverige.

Det tar mer än 2 km för X2:an att stanna från 200 km/h.

Linx (en variant på vår vanliga X2:a) som går mellan Malmö o Göteborg är lättare o kommer upp i marchfart snabbare än vanliga X2:an. Passerar bla Åkarp strax utanför Malmö i 200 km/h vilket är betydligt snabbare än vanliga X2:an.

Kan tillägga att om jag ej misstar mig så tar det 3km vid en komfort inbromsning och 1.4 vid nödbroms sedan allt där imellan beroende på föraren

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag är inte sams med SJ för tillfället...

Jag pendlar Uppsala-Flemingsberg nu under sommaren... det har jag gjort de två senaste åren.
I måndags visade det sig att tåget inte längre går Uppsala-Eskilstuna och därmed inte stannar i Flemingsberg alls. Så nu blir det till att byta på Stockholms central till pendeltåg... Det var det ingen som informerade mig om när jag köpte periodkort för sträckan Uppsala- Flemingsberg, veckan innan ändringen. Nu har jag har fått köpa SL-kort också. :huvet
Det hade jag överhuvud taget inte haft råd med om inte min jätteunderbaraste kompis JOLLE lånat pengar till mig, fattig student som jag är.

Jag älskar att åka tåg, men inte SJ...

Jag blev i alla fall lite gladare av att flickorna på kundtjänst var väldigt förstående över mina synpunkter! :)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Flamma77 skrev:
Jag är inte sams med SJ för tillfället...Jag älskar att åka tåg, men inte SJ...QUOTE]

För min del har det gått så långt att jag åker med Connex hem istället för Sj då det bara är krångel och åter krångel, speciellt med Intercity som åker till Stockholm (tågen som har slutstation Skövde brukar det inte vara några problem med). Vi kallar lite skämtsamt Sj för Satans järnvägar. :D

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Mer värdelöst vetande:

Loförare har (enligt uppgift) föreskrivet att bromsa allt de kan när nån står på rälsen. När tåget kommer tillräckligt nära ska föraren kliva iväg bakåt ("springa bakåt i tåget" var det uttryck somm användes då jag fick det här berättat) för att slippa se smällen. Synen kan säkert vara rejält påfrestande.

Nån skrev om dragracing med tåg (övertyga SJ och Banverket om det ni om ni kan! :hihi ):
Finns kuggdrivna tåg i bergsrika länder söderöver. Tror att principen används även till vissa skidliftar. Har sett bilder på tåg där lok och vagnar var byggda "i vinkel" för just att gå upp/nedför berg.

Ang att hjulen är koniska:
Visste inte men kan dra en parallell, transportband (och bandslipmaskiner) har rullar som är bomberade, dvs rullarna är större på mitten än på ändarna. Tack vare detta blir dom självcentrerande (inom vissa gränser).
Renoverade massa transportband för brom (dvs avskrot från plåtklipp/stansning) på ett jobb på 80-talet. Dessa var gjorda med raka rullar och fungerade Kalle Anka. Jag lettrade rullarna (lettringen gör att diametern ökar) mitt på = "fattigmansbombering". Vips så fungerade transportbanden så länge chassiet inte var alltför skevt (lettringen gjorde ju inte lika mycket tunnform som riktig bombering).

Edit: "Står nån på rälsen..." etc handlar ju om självmord. Enligt uppgift så är det vanligt att den som tar livet av sig söker ögonkontakt med lokföraren och det är därför föraren ska "dra" därifrån.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tofast4Hjo skrev:
Har åkt med lokföraren...

Först ska jag tacka för alla svar!! Detta är en tråd med klass.. för nördar kanske, men ändå!!! :tummenupp

Hur har du lyckats få åka med föraren??? Ska åka till Gbg med SJ varje helg i hela Juli och bokat "familjevagn" på alla resor... Vill ju liksom att tiden ska gå lite fortare så då är det lite mera "drag" där (hysteriska mammor, skrikande barn iofs, men en jäkla massa kul också.. Som ett rullande dagis!)... :rolleyes: Men att få åka med självaste chaffisen skulle ju vara guld!

Kan förrseten bara tipsa om att snart kommer det en programserie på discovery som heter "stora motorer", Verkar brutalt.

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
TOKER skrev:
Kan tillägga att om jag ej misstar mig så tar det 3km vid en komfort inbromsning och 1.4 vid nödbroms sedan allt där imellan beroende på föraren

Vid projektering av signalanläggningar räknar man med 2600 m som sämsta bromssträcka så det kan säkert stämma att tågen börjar bromsa 3 km innan planerat stopp.
X2:an har de med tomma vagnar, inkoppling av magnetbromsen på max etc, etc bromsat på 900 m, man vill dock inte sitta i tåget då.... :huvet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln