Nån som kan något om trådlösa nätverk??

Carro

Carolinski
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu...
Har köpt en ny bärbar dator, den har ett trådlöst nätverkskort i sig. Jag har även köpt en Asus WL-300 acces point som jag vill ha till mitt Bostream ADSL modem. Men jag få inte detta att fungera, datorns trådlösa kort hittar trådlösa nätverk när jag söker efter det men jag kommer inte in i AP:n. Däremot så kommer jag in i den om jag kopplar en kabel från det icke trådlösa nätverkskortet till AP:n, men då e ju liksom hela iden borta me trådlöst nätverk (o då e ju inte heller adsl modemet inkopplat). För om jag fattat allt rätt så skall man komma in i acces pointen via ett lösenord o där kunna göra inställningarna hur den skall hantera nätinställningarna till internet osv.

Nån som kanske kan förklara i enkla steg hur man ska få detta att funka, o vad man kanske ska tänka på osv. Bruksanvisningen e på engelska, o tyvärr så fattar jag inte allt.

Tackar för all hjälp jag kan få. :yoparty

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Carro skrev:
Har köpt en ny bärbar dator, den har ett trådlöst nätverkskort i sig. Jag har även köpt en Asus WL-300 acces point som jag vill ha till mitt Bostream ADSL modem. Men jag få inte detta att fungera, datorns trådlösa kort hittar trådlösa nätverk när jag söker efter det men jag kommer inte in i AP:n. Däremot så kommer jag in i den om jag kopplar en kabel från det icke trådlösa nätverkskortet till AP:n, men då e ju liksom hela iden borta me trådlöst nätverk (o då e ju inte heller adsl modemet inkopplat). För om jag fattat allt rätt så skall man komma in i acces pointen via ett lösenord o där kunna göra inställningarna hur den skall hantera nätinställningarna till internet osv.

Nån som kanske kan förklara i enkla steg hur man ska få detta att funka, o vad man kanske ska tänka på osv. Bruksanvisningen e på engelska, o tyvärr så fattar jag inte allt.

Tackar för all hjälp jag kan få. :yoparty
Alla nätverkskort har en unik så kallad MAC-adress. När man kör trådlöst nätverk får man ofta speca vilka MAC-adresser som får koppla upp sig mot accesspunkten. Detta gör man för att inte vem som helst ska kunna koppla upp sig mot accesspunkten och använda ditt trådlösa nätverk. Kolla i inställningarna på din accesspunkt. Är det som jag säger (och som jag tror) så måste du mata in din bärbara dators MAC-adress.

För att få reda på MAC-adressen, öppna en kommandoprompt och skriv "ipconfig /all". Min dators MAC-adress är 00-E0-18-D5-2A-7C. Din ser ut på ett liknande sätt. Mata in den i accesspunktens lista över tillåtna MAC-adresser och försök igen.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...