Nån som mekat Dominator?

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Min Dominator började häromdagen att låta illa från toppen så jag beslöt mig för att ta av ventilkåpan och kika efter.
Tank, sadel och sånt demonterades och ventilkåpan lossades.
Nu är det såhär att det är jäkligt tajt mellan ventilkåpan och övre rambenet (heter det så?). Jag har vridit och pulat med den där jäkla kåpan i en halvtimme nu men får inte bort den. Samtidigt känns det som att det skulle gå om man bara hittar det magiska handgreppet för det saknas inte många millimeter. :va
Så frågan är om någon tidigare utfört nämnda operation och kan bekräfta att det är möjligt.
Eller kan de verkligen ha konstruerat aset så jäkligt att man måste riva ur motorn ur ramen för att få bort ventilkåpan??? :huvet

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Lossa lite motorfästen så det blir lite mer spelrum, eller fortsätt lirka.
På 99,9% av alla hojar får man bort ventilkåpan utan att ta ur spisen.
/fredde

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Fortsätt lirka, det går. Typisk Håndakonstruktion. Har du otur har du samma fel som jag hade på min, bägge ventilsätena på avgassidan lossnade fast vid olika tillfällen.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Foe skrev:
Min Dominator började häromdagen att låta illa från toppen så jag beslöt mig för att ta av ventilkåpan och kika efter.
Nu är det såhär att det är jäkligt tajt mellan ventilkåpan och övre rambenet (heter det så?). Jag har vridit och pulat med den där jäkla kåpan i en halvtimme nu men får inte bort den. Samtidigt känns det som att det skulle gå om man bara hittar det magiska handgreppet för det saknas inte många millimeter. :va
Så frågan är om någon tidigare utfört nämnda operation och kan bekräfta att det är möjligt.
Eller kan de verkligen ha konstruerat aset så jäkligt att man måste riva ur motorn ur ramen för att få bort ventilkåpan??? :huvet

kolla med polaren:
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=5037

Han har precis renoverat och skruvat ihop en Dominator.

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Dominator

Foe skrev:

Det ska gå det vet jag, har utfört det på en 90 a. Kommer dock inte ihåg exakt hur men man får som sagt vända o vrida. Kan säga att det går att få i motorn i ramen helt ihopskruvad med ventilkåpa o allt men då var det skohorn som gällde :)

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Sådär, då har man äntligen fått tid att lirka ur spisen.
Det gick ju bra tack vare edra tips :Bugar

Nu är det så att jag har kikat in under ventilkåpan men det ser helt ok ut däri så antagligen ligger felet längre ner så att säga.
Detta med att börja riva isär motorn har jag varken tid eller kompetens för så jag undrar om någon här känner till en firma i Stockholmsområdet som skulle kunna ta hand om ett dylikt jobb.

Tack på förhand

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...