Nån som varit med om det här innan? (tändstift)

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Skulle byta tändstift på min ninja idag för den har börjat baktända o gå lite halvkasst. Döm om min förvåning när jag ska ta ur andra tändstiftet o får upp skönheten som ni kan se på bilden i länken nedan. Nån som varit med om nåt liknande. Mina två teorier är antingen fabrikationsfel eller att förra ägaren dragit stiftet för hårt. Vilket vore jävligt pinsamt för honom då han är utbildad mc-mek. Fler teorier tas gärna emot.

Länk till bilden

http://www.pixbox.se/pic_show_id22002290.html

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Tja! Var faktiskt med om det på en gammal bil....inte kul men jag lyckades på ut resterna med en sk grispitt eller vad det kallas, en grej som är felgängad. Den skruvas i "stiftet" och förhoppningsvis får du ut resterna. Lycka till!!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Drog du hårt när du drog av stiftet?

Min gissning är att du måste ha haft ett spärrskaft med långt skaft och dragit för kung och fosterland...?

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Drog du hårt när du drog av stiftet?

Min gissning är att du måste ha haft ett spärrskaft med långt skaft och dragit för kung och fosterland...?

Nope...stack ner hylsa plus förlängare för att känna så allt hade gått på som det skulle innan jag använder skaftet. Gick bara runt runt så första misstanken va att det va nåt keiko med gängorna i toppen. Så stiftet va av redan innan jag ens satte dit hylsan.

Men med lite tur i oturen så har jag fått loss gängorna från stiftet nu o har bara paus för mat. Sen blir det o plocka ihop allt igen. Varken jag eller farsan kan se några att det skulle fattas några delar eller bitar på det trasiga stiftet så det ska bara va o plocka ihop säger han.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Elektroden borta har jag varit med om samt att det stiftet satt helt löst, ändå gick hojen nästan lika bra då..

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Nope...stack ner hylsa plus förlängare för att känna så allt hade gått på som det skulle innan jag använder skaftet. Gick bara runt runt så första misstanken va att det va nåt keiko med gängorna i toppen. Så stiftet va av redan innan jag ens satte dit hylsan.

Men med lite tur i oturen så har jag fått loss gängorna från stiftet nu o har bara paus för mat. Sen blir det o plocka ihop allt igen. Varken jag eller farsan kan se några att det skulle fattas några delar eller bitar på det trasiga stiftet så det ska bara va o plocka ihop säger han.

Kanske läge att vispa runt lite med en magnetmojäng?

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kanske läge att vispa runt lite med en magnetmojäng?

Det behövdes inte...efter mycket noggrant granskande av stiftet o dess delar som att kvar i toppen. Så kom jag fram till att det saknas inte en enda lite spåna ens av stiftet. Plockade i resten av stiften o startade upp hojen, går som en dröm nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där har jag inte varit med om, däremot har jag varit med om att porslinsdelen har varit lös och att det därför har blåst kompression runt porslinet.

Motorn gick dock bra ändå, jag bytte stift och ett tag senare var det likadant på ett av stiften.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det händer, jag har drabbats av det när jag kör för långt på racestift de tycks vara tunnare i materialet och därmed benägna att spricka av utmattning.

Dr.Bike

Guest
JOdå - den där mardrömmen har man sett...
Men bara på NGK av nån anledning.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har varit med om det också. Men jag stack bara ner en vanlig mejsel och skruvade ur resten. Sidoelektroden gick fint att skruva mot, så att säga.

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det här verkar va ett vanligare problem än jag trodde. Skönt o veta att det finns mycket tips o hämta in om det råkar hända igen

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tordde jag var ensam åxå när jag råkade ut för det .

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati