Nån som vet nåt om Kia Picanto?

• Thread starter Thread starter _teSSan_
  • Start date Start date

_teSSan_

Guest
Jag skulle behöva lite hjälp....

Är det nån som har nån erfarenhet av Kia Picanto, -04 och nyare? Vad har de för nackdelar/fördelar?
Nåt speciellt som brukar krångla?
Är service och reservdelar dyrare än andra?

Skulle du säga att den är en bra eller dålig bil? :confused:

Jag skulle behöva lite hjälp....

Är det nån som har nån erfarenhet av Kia Picanto, -04 och nyare? Vad har de för nackdelar/fördelar?
Nåt speciellt som brukar krångla?
Är service och reservdelar dyrare än andra?

Skulle du säga att den är en bra eller dålig bil? :confused:

En sån har jag!!! :yoparty

Köpte en ny 1,1 ECO i höstas. Ett blått fartvidunder som faktiskt duger till det mesta... Drar 0,64 i snitt (då ska du veta att jag verkligen pinar livet ur motorn :D ) Faktiskt riktigt kul att köra i stan och småvägar. På motorväg går det tungt med passagerare över 140!:rolleyes:

3års nybilsgaranti, miljöklassad (gratis parkering här i Gbg:tummenupp )

Man får vad man betalar för! Ingen lyx, men en helt ok liten bil. Har faktiskt gjort ett par 50mila turer nonstop utan att det var jobbigt/obekvämt...

Min har rullat snart 500 problemfria mil. Är nöjd med bilen!:tummenupp

(Om du har tänkt behålla bilen några år kan det vara smart att kosta på den en rostskyddsbehandling.)

Jag provkörde Kia Seed (stavas?) i helgen.

En helt OK små/mellanklass bil splirrans ny för under 140 000:-
Då får man dessutom 7 års garanti på den.

Inget fartvidunder det heller, men bara en sån sak som att det finns ett litet lock i mittkonsolen med en USB-laddport och en AUX ingång till stereon, så att man kan koppla in sin MP3 spelare medans man kör...
(allt sånt som ABS och ESP elhissar, AC, centrallås osv är standard som på dom flesta asiaterna i dag)

Jag väntar nu bara på att få provköra dieseln, 1,4 bensinaren var inte så pigg, 1,6 bensinaren var dräglig och om en månad vet jag hur dieseln känns...

Kia verkar försöka sparka sig in på marknaden på allvar nu.

Ja, min granne har en, och hon är jättenöjd och tycker att den går jättebra, men hon är ju 50 nånting och då är väl alla bilar jättesnabba... :rolleyes:

Men jag letar inte efter en snabb bil, jag vill ha en som är hyffsat billig och inte kostar en förmögenhet att köra och äga, och den drar ju inte mycket vad jag har förstått, och försäkringen och skatten är inte speciellt dyr heller.

Lite jobbigt bara om det kostar 10 000,- och serva den... :huvet

Kia har säkert snäppt upp sig från tiden då de gjorde bilar av gamla delar överblivna från mazda lagret, men...

Varför ska man välja just en kia av alla de små budgetbilar som finns o välja på?

Kia är lite föråldrad teknik budgetpaketerat. Helt ok som bruksbilar, men knappast bäst på något. Fördel: billiga i inköp som nya. Jag skulle nog hellre titta på begagnat av annat märke för att få bättre utrustning, motor, bränsleförbrukning m.m., men till samma pris.

fick in en sån bil i skolan härom veckan, jag fick inget vidare bra intryck av bilen inget roligt o meka med :huvet jag skulle sattsa på en äldre Wv golf i sånafall :)

Jag skulle nog hellre titta på begagnat av annat märke för att få bättre utrustning, motor, bränsleförbrukning m.m., men till samma pris.

Utrustningslistan är fullsmetad, vad skulle kunna vara bättre på en begbil?
Motor, det fanns tre alternativ på den jag körde, inga raketer men då kommer vi till sista punkten:
Bränsleförbrukning, på vilket sätt skulle en begbil i samma storlek, med samma prestanda, kunna skilja sig förbrukningsmässigt?

Jag kör en sketen 80 tals bil, jag accepterar att en bil som väger 1½ ton från 80 talet med 2 litersmotor kräver en liter milen.

En granne till mig hade en Granada 2.8, han förstod aldrig varför hans bil drog mer soppa än min, trots att han ställde CO, bytte olja filter, luftfilter och tändstift varannan månad, och jag aldrig gjorde det.

Större motor drar mer soppa, bil åker man för att man måste.....

Han jag känner som har bilhall säljer Kia, det är därför jag blev nyfiken på en sån.

Utrustningen tycker jag är helt okej, och jag vill ha en bil som är billig att köra eftersom jag kör ca 15 mil om dagen...

Det är mest om nån vet nåt speciellt som brukar gå sönder eller som på nåt annat sätt är ett problem , för han som säljer den kan ju lätt bli lite partisk.... :rolleyes:

Mitt tips till dig, utan att gå in närmre på detaljer, är att du istället kollar på en Opel Astra 06/07 istället då det är sjukt mycket mer bil för pengarna. Annars har du Clion, också en mkt prisvärd bil.
Kia i all ära, men det finns en anledning till varför de inte är eller kommer bli störst.
Jag brukar ha rätt så gör som jag säger.

Hur vet jag det? :va

Men tack för tipset! :)

Det vet du iofs inte, men du får väl tro mig om du törs :) Men seriöst så skulle jag inte satsa på något som Kia, Daewoo eller dylikt även om de numera är väldigt bra. Det finns bättre för samma pengar, då köper man det helt enkelt. Vill du ha fler köpråd så skicka gärna pm så hjälper jag dig.

Det finns bättre för samma pengar, då köper man det helt enkelt.

Näe fan, ta dina köpråd här, vad är bättre till samma pris?

Om man kör 4000 mil om året, och har garanti i 7 år, då skiter jag fullständigt i om det "är knepigt att meka" som någon skrev, eller att jag kan få en Opel där just garantin har gått ut för samma pengar.
(det blir teoretiskt garanti i 28000 mil, vilket jag inte tror att man får, det är säkert någon milgräns, men ÅAS så byter man säkert innan bilen är 7 år)

VAD ÄR BÄTTRE?

Och jag upprepar än en gång vilken bil med samma prestanda går snålare?
Vad saknas för utrustning som man inte kan leva utan?

Vilken jämför du med? Kian eller?
Det jag räknar på är hur många kronor bilen kostar per MIL med ALLT inräknat. Dvs värdeminskning, förbrukning, servicekostnad, försäkring, skatt mm.
När man har gjort den kalkylen över X antal bilar så får man sedan kolla vilken som är billigaste och sedan även jämföra med vad det är värt att betala extra för. Nu är iofs en garanti på 7! år väldigt frikostig och sparar säkerligen in en del pengar om det är 20 000mil som gäller vilket jag tvivlar på.

Jag känner att AC och säkerhet är ett måste, därav mitt val av en Opel Astra kombi. Däremot blev tex Clion billigare per mil med ett par kronor.
Men kör du så mycket som 4000mil per år så köper du ingen KIA! Då köper du en begagnad Passat Diesel eller dylikt. En Kia är inte byggd för att hålla så länge som 28 000mil. Inte heller en Opel.
Och varför ska man behålla en bil i 7 år? Du får ju tänka på värdeminskningen och det kanske kan löna sig mer att sälja efter redan 2 år, men oftast runt 4.
Ska vi hård-dra det hela så är det ju en mopedbil som gäller då det är mest ekonomiskt men då får du inte ha så bråttom...

EDIT/ Jag ändra rmig en aning angående detta då jag har undersökt saken lite bättre. Det var väldigt frikostiga garantier på KIA, 7 års garanti varav 5år nybilsgaranti och ytterligare 2 år på motor och drivlina. Detta är något som har efterfrågats en längre tid och förhoppningsvis driver detta fram det ytterligare så att även andra tillverkare följer detta exempel. Likadant var det för ca 5 år sedan när bara några hade fria mil på 2 år men det är något som de flesta erbjuder i dagsläget har jag fått för mig.
Nu var det iofs "bara" 15000 mil på KIA men det är ju ungefär det man räknar med att köra med en bil som max innan man har en ny, det är åtminstone 10000mil mer än vad jag beräknar att köra med varje bil innan det är dags för ett byte.
Så det jag vill säga är att köper man en KIA så får man inte en kvalitetsbil som håller många mil men man får nog djävulskt mycket för pengarna! Sen är det frågan hur ofta den står på verkstad och vad de räknar in i garantin, de brukar jävlas rätt ofta vet jag av egen erfarenhet. Speciellt Mercedes och Saab som kräver ett par fall hos ARN innan de erbjuder något.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...