Kalle_rs skrev:Delvis sant men en ttr motor med trimm för ca. 5-6tusen så ska den ha cirka 22hk på veven.
Och det tycker jag iaf inte låter så slött. Sen så är ju 4T mer pålitliga om kräver mindre underhåll. Så 4T är ett mer ekonomiskt alternativ...
Wargen skrev:är en 125cc 4T med 22 hk på veven hållbar verkligen?
Tycker det låter lite ostabilt i längden. Men kul så länge det varar
Boris JR skrev:Jag byggde en 4-t 125a med 24 bakhjulshästar.....
Den gick dock 600 mil mellan vevhusbytena och hela 300 mil på samma kolv .....
Så att plocka mycket effekt ur en liten fyrtaktare är dyrt och ger klart tveksam hållbarhet. Anledningen är att man måste varva lååångt och belastningen på grejerna stiger med kvadraten på varvet.....
Wargen skrev:Jävlar. Du var då en jävel på o trimma.
Lär mig
Tror nog det är lite billigare att trimma faktiskt för jag tycker nästan att ekonomiskt oberoende är lika högt som statskulden!prulle skrev:Steg ett gör dig ekonomiskt oberoende, eller så åtminstonde till att ha en budget större en stats skulden.
prulle skrev:Steg ett gör dig ekonomiskt oberoende, eller så åtminstonde till att ha en budget större en stats skulden.
Boris JR skrev:Nått ditåt, recept enl följande:
1. Skaffa dig en fader som är tysk och vill att sonen skall köra tyskt samt har väldans gott om pengar. (jag byggde altså inte motorn till mig själv utan till en sponsors son, min egen motor med mer moderat trim lämnade bara 20hk)
2. Ring mig och beställ följande modifikation av din Mz sm 125:
*Portad och plastad topp
*Större Ventiler fjädrar och retainers i titan
*Modefierad vev med annan balansfaktor och titanstake
*Kolv med högre komp och mindre kappa
*Väldans aggresiv kam
*Programmerbar tändning med kul tändkurva
*Omväxlad vattenpump och oljepump för minskade pumpförluster
*Homemade avgasystem vilket är mycket ljudligt
*28mm special Keihin förgasare
* Special luftburk
*Annat svänghjul som inte slöas ner av 180W belysningsspole
*Berarbetning av vevhuset för minskade pumpförluster och ökad stabilitet
Kostnad: Ungerfär lika mycket som hojen i sig kostade att köpa
Denna konfig lämnade 24 häst på bakhjulet men hållbarheten var klart tveksam och den blev ännu sämre när han beställde modifiering till 180cc. Fast det var väldans kul att bygga........
Cyren skrev:Du har inte lust att bygga en "moderat" 20hk version av min mz 125 motor? för övrigt så har jag gjort några saker som du tyckte va bra
Öppnat upp luftburken
twin air filter (från cr 250)
Drevat upp lite bak
köpt 105-130 munstycken
och sist en öppnare ljuddämpare
Boris JR skrev:Det du har gjort är det absolut bästa ur ekonomisk synvinkel, har du gjort rätt har du nu en motor som är betydligt trevligare än orginalet utan att påverka hållbarheten nämnvärt.Den enda modifikation jag kan rekomendera är att du tar och leder ut vevhusventialtionen på backen istället för in i luftburken så man slipper få olja i den när man gör långa stoppies.
Skall du tvunget ha mer effekt börjar det from now on bli rätt dyrt, skall du ta dig till 20 bakhjulshäst kostar det 10kkr och skall du ha de sista fyra kostar det tot 30kkr, lägg dessa pengarna i spargrisen och ta fram de till mellanklasscykeln istället.
Portar gör jag inte själv utan lejer iväg till de som kan, har testat själv men resultatet vs. nerlagd tid och pengar gjorde att jag började lämna iväg. För er som är intresserade av portning så finns en liten portningskola på andersbrinks hemsida.
Bearbetning av vevhuset består av flera saker bla flyttande av vevhusevntilation då dagens miljöregeler förbjuder allt för effektiv ventialtion, förutom det så är det mest småfilning så att halvorna är perfekt plana och vid montage inte klämmer något lager vilket får motorn att gå tungt.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |