Nån som vet om man kan leasa mc:n på företaget??

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Tjena.
Har en undran till er som har egna företag. Funderar nämligen att ha en hoj på företaget till nästa sommar. Funderar då på att det ska stå som reklam pelare eller nåt liknande. Vet att något annat företag har gjort nåt liknande och e sugen på att ha nåt trevligt att köra omkring på till nästa sommar!
Väntar på era smarta råd :Bugar
Vet att man kan teckna nån företagsförsäkring på hojen oxå som inte blir jättedyr heller. Man kan ju alltid hoppas!!!
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
sportarn skrev:
Tjena.
Har en undran till er som har egna företag. Funderar nämligen att ha en hoj på företaget till nästa sommar. Funderar då på att det ska stå som reklam pelare eller nåt liknande. Vet att något annat företag har gjort nåt liknande och e sugen på att ha nåt trevligt att köra omkring på till nästa sommar!
Väntar på era smarta råd :Bugar
Vet att man kan teckna nån företagsförsäkring på hojen oxå som inte blir jättedyr heller. Man kan ju alltid hoppas!!!
Har för mig att jag såg något om "tjänstemotorcykel" hos Bike i Trollhättan, men det kanske inte är det du menar...
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
meddela mig om det fungerar att göra så och vad de kräver! :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du kan ha en demohoj och sätta försäkring på den som går på företaget. Mer vet inte jag. Billigare är det iaf. Du kan då även köpa en ny hoj och dra av momsen såklart.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
kk74 skrev:
Har för mig att jag såg något om "tjänstemotorcykel" hos Bike i Trollhättan, men det kanske inte är det du menar...
Nja inte riktigt men det kan ju funka. Man får väl stå ut med att betala förmånsskatt och sånt. Men man kanske ska ta och ringa bike o höra vad de har att säga! Vore jäkligt coolt!!
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
sportarn skrev:
Nja inte riktigt men det kan ju funka. Man får väl stå ut med att betala förmånsskatt och sånt. Men man kanske ska ta och ringa bike o höra vad de har att säga! Vore jäkligt coolt!!
Hittade en liten länk på deras sida: Länk
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Swedie skrev:
Du kan ha en demohoj och sätta försäkring på den som går på företaget. Mer vet inte jag. Billigare är det iaf. Du kan då även köpa en ny hoj och dra av momsen såklart.
Jo, dra av momsen är ju inga problem. Men jag vill faktiskt leasa, är billigare i dagsläget och man behöver inte ligga ute med så mycket pengar. Bättre oxå att företaget inte går så mycket plus heller. Bättre då att ha nåt roligt och åka runt på!!!
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Du kan alltid köpa eller leasa den som reklam / promotion = fullt avdragbar moms.

Dessutom kan man skriva av den på en sommar då.... När reklamkampanjen (eller filmen som det var i mitt fall) är avslutad så är all rekvesita avskriven :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det går men jag tror inte det blir billigare pga förmånsbeskattningen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det går att leasa motorcykeln till företaget, jag har gjort så men det visade sig bli dyrare än att äga den själv. Idéerna om annonspelare osv för att slippa förmånsvärdet kan ni nog glömma. Man betalar förmånsvärde om objektet ifråga är för i huvudsak privat bruk, vilket kommer att bli svårt att övertyga revisorn om att den inte är och även om ni lyckas kommer ni inte att lyckas övertyga skattemyndigheten när de gör en närmare granskning. Samma sak om att skriva av på ett år - det funkar helt enkelt inte så... När det gäller moms är bara halva avdragsgill.

Eftersom det är en ovanlig transaktion kommer ni att få tillbringa rätt mycket tid med revisor/redovisningsbyrå i diskussioner om hur förmånsvärdet skall beräknas, redovisas osv. (Det finns inga tariffer från RSV för motorcyklar på det sätt som det finns för bilar.) Det är tid som ni får betala för.

Köp den privat. Det blir enklare och billigare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Webspy skrev:
Du kan alltid köpa eller leasa den som reklam / promotion = fullt avdragbar moms.

Dessutom kan man skriva av den på en sommar då.... När reklamkampanjen (eller filmen som det var i mitt fall) är avslutad så är all rekvesita avskriven :)
Oj, det var geröst av skattemyndigheterna. Menar du att man kan plocka ut all rekvisita som använts i en film utan att betala för den?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Fungerar precis som med bil. (Traktor, cykel, flygplan eller moped för den delen) :hihi

Alt 1 (är lättast men dyrast att ordna)
Du har den istället för eller tillsammans med tjänstebil och betalar förmånsvärde.

Alt 2 (Är ju då (såklart) billigare men lite tricksigare att få till)
Du har en, hos skattemyndigheten, registrerad verksamhet som gör att du kan ha en MC som reklam (typ MC mek eller annan relaterad verksamhet) eller för uthyrning (kräver tillstånd och utbildning)

Så är det! Leasing kan din bank hjälpa dig med. Ex Handelsbanken har handelsbanken finans. Andra banker har säkert dylika inrättningar. :fakta
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Nån som har lite mer insikt i det här?
Den största frågan är hur beräknas förmånsbeskattningen angående försäkringsbiten?
 

2BIG4U

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, BMW S1000RR
Tjena.
Har en undran till er som har egna företag. Funderar nämligen att ha en hoj på företaget till nästa sommar. Funderar då på att det ska stå som reklam pelare eller nåt liknande. Vet att något annat företag har gjort nåt liknande och e sugen på att ha nåt trevligt att köra omkring på till nästa sommar!
Väntar på era smarta råd :Bugar
Vet att man kan teckna nån företagsförsäkring på hojen oxå som inte blir jättedyr heller. Man kan ju alltid hoppas!!!

Ja, det har jag egen erfarenhet av. Det går utmärkt. Dessutom är det otroligt förmånligt, då det inte finns något fast förmånsvärde så som på en bil.
Villkoren är att motorcykeln och nycklarna förvaras på företaget.
Man måste föra en noggran körjounal som visar vilka mil som körs i tjänsten och vilka som körs privat.
Sedan får man skatta för exakt de mil/den tid man använt fordonet privat, och då utgår man från företagets faktiska kostnader för detta.
T ex:
Fordonet kostar 100.000:- skatt och försäkring kostar 7000:-/år.
Det gör att företagets kostnad på tre års leasing blir 100.000:-/3= 33.333:-/år
Vilket ger ca 40.000:- per år i kostnad för företaget. och fördelat på 365 dagar blir det då ca 110:-/dag.
Och det är det som blir det som ligger till grund för bestkattning.
Så om du kör med motorcykeln privat 40 dagar per år, skall det tas upp 4400:- till beskattning, samt betalas sociala avgifter på. Dessutom måste du betala för drivmedel själv.
Givetvis får företaget inte dra av någon moms alls för fordonet.

Ett perfekt sätt att köpa fordon på för det lilla företaget, eller stora.
Ett villkor är också att alla anställda i företaget måste kunna få tillgång att bruka det privat också, mot samma skatteregler givetvis.

Kolla med en mc-handlare om detta, jag fick hjälp med detta av säljarna på Mc Huset i Malmö.
Men det kan säkert de allra flesta mc handlare hjälpa till med.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tittade på detta förra året, funderade på att ha min scooter på företaget som tjänstefordon. Det var inte helt enkelt att få rätsida på vad som gäller. Själv ringde jag och mailade ett par gånger till skattemyndigheten och först efter ett par dagar hade de samlat så mycket info (mod? :) att de ringde tillbaka.

Tjänstemannen jag talade med var heller inte tvärsäker på sin sak. Det fanns bara generella regler om förmåner, och något rättsfall där Skattemyndigheten inte ansåg att en hantverkare (rörläggare?) kunde ha en H-D som tjänstefordon.

Men, det verkar vara så här med förmånsvärdet:

- Det finns inga listor med schablonbelopp på förmånsvärden för hojar, utan du blir upptaxerad med faktiskt belopp (t ex leasingkostnad). Du får alltså leasingkostnaden som förmånsbelopp varje månad.

- Om man inte leasar, utan företaget köper den rätt av blir det annorlunda. Antag att du köper hojen för 100 000 kr, antag vidare att den har en livslängd på 10 år innan den är slut. Då blir du upptaxerad med 1/10 av 100 000 kr per år, dvs 10 000 kr.

- Du får vidare förmånsvärdet i form av en schablonränta (minns inte exakt, statslåneräntan + 1 %?) på inköpsbeloppet 100 000 kr. Alltså, om statslåneräntan + 1 % skulle vara 4 %, då blir förmånsvärdet 4 000 kr.

- Vidare får du förmånsvärde på skatt, försäkring, reparationer mm efter faktiskt belopp. Alltså, om försäkringen kostar 10 000 kr så får du 10 000 kr i förmånsvärde. Köper du ett däck för 3 000 kr, så läggs det också till ditt förmånsvärde. Notera att momsen för dessa utlägg inte är avdragsgill, enligt Skatteverket.

- Sist, men verkligen inte minst, så blir det sociala avgifter på drygt 30 % på förmånsvärdet som företaget får slanta upp.

Så man kan alltså leasa en hoj. Jag vet en som kör Gilera GP800 som tjänstehoj. Vänd dig till ett finansbolag och snacka med dem. Finansbolagen bör veta, eller i vart fall veta hur man får reda på detaljerna, om de proffs vill säga... Den vanlige banktjänstmannen har nog inte en susning, även om han/hon också "säljer leasing".

Själv stod jag i valet och kvalet, det skulle kosta företaget en hel del, och jag själv skull kommer lite billigare undan. Inte mycket. Det är mitt eget bolag så pengarna är mina eller mina. :)

Ändå till jag talade med mitt dåvarande försäkringsbolag. Så länge försäkringen stod på mig som privatperson så skulle de ha 2 000 kr per år för min 2002 års TMax. Om jag stället satt den på företaget (som är en juridisk person) så ville de ha 7 000 kr. Och någonstans där tröttnade jag!

EDIT: Såg att de skrivits ett annat inlägg under tiden, och visst, man får "nyckla ut"/fördela kostnaderna mot körjournal mm som beskrevs i det inlägget. I mitt fall handlade det om 90 % privatkörning...
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Jo, dra av momsen är ju inga problem. Men jag vill faktiskt leasa, är billigare i dagsläget och man behöver inte ligga ute med så mycket pengar. Bättre oxå att företaget inte går så mycket plus heller. Bättre då att ha nåt roligt och åka runt på!!!

Sanning med modifikation;
Vid leasing ar du rätt att dra av 50% av momsen om du kör minst 100 mil i verksamheten/år.
Om du däremot köper mc har du rätt att dra av hela momsbeloppet om; du använder mc för momspliktig återförsäljning; uthyrning, taxitransport eller annnan yrkesmässig persontransport, transpport av avlidna eller körkortsutbildning.
 

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
2BIG4U:
Har du någon referensinformation från skatteverket kring detta upplägg som du kan dela med av?
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag vet några olika crossåkare som är bonn pojkar som försökt ta sina crossar i rörelsen. Vet att det var mycket strul med skattemyndigheten, någon som även hade skogsmaskiner lyckades få igenom det med att han skulle ha den att leta vindfällor med. Detta var några år sedan.
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top