Nån som vet varför hojjen svajjar i kurvorna!!?

luna

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
suzuki gsxr
Va ute idag och åkte sligger bulten bl.a. och kände att när jag pressade hojjen lite i kurvorna så kändes det som att den börja svajja i svingen eller åla sig... sen kolla jag på däcket och då va det inte jämna slitbana ute på kanten, kan det ha med nya däcket att göra eller kan det tänkas va sving lagret?? :confused:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Eller för att du håller för hårt i styret.

Eller för att oljan i framgaffeln behöver bytas.

Eller...

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Är den sänkt kanske?
Upptäckte i helgen att min vobblar något vansinnigt på mindre vägar & speciellt då det är dåligt underlag. Fick höra att det beror på att jag bara sänkt henne i fram...

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det enklaste först, har du rätt luft tryck i däcken?
Är dina styr/hjul lager bra?

Börja med det så är det som enklast!

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Maria1980 skrev:
Är den sänkt kanske?
Upptäckte i helgen att min vobblar något vansinnigt på mindre vägar & speciellt då det är dåligt underlag. Fick höra att det beror på att jag bara sänkt henne i fram...

Sänkt den, menar du för att få den lägre eller att du sänkt gaffeln för att för den mer lättsvängd?

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
luna skrev:
Va ute idag och åkte sligger bulten bl.a. och kände att när jag pressade hojjen lite i kurvorna så kändes det som att den börja svajja i svingen eller åla sig... sen kolla jag på däcket och då va det inte jämna slitbana ute på kanten, kan det ha med nya däcket att göra eller kan det tänkas va sving lagret?? :confused:

prova med att öka returdämpningen, gör en ordentlig förändring
och känn om det blir skillnad :tummenupp

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
luna skrev:
Nya däck = hala..
Rätt däckstryck??
Rätt stötdämparinställning??

Det låter i mitt tycke som om det är ditt nya däck. Skulle det vara svinglager eller dyligt borde du kännt tendenserna redan i höstas (om du inte kört en redig sträcka redan i år??) Kolla däckstrycket!
Stötdämparen borde ju ha samma inställning som förra året? Du kanske har gått upp/ner mycket i vikt?? :rofl Då kan det va läge att kolla inställningarna igen..
Lycka till :tummenupp

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Hightuned skrev:
Sänkt den, menar du för att få den lägre eller att du sänkt gaffeln för att för den mer lättsvängd?

För att få den lägre. Sänkt den ca 8 cm i gaffeln. Men nu känns hojen så hysterisk att köra... Inte alls kul.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Maria1980 skrev:
För att få den lägre. Sänkt den ca 8 cm i gaffeln. Men nu känns hojen så hysterisk att köra... Inte alls kul.

Höj gaffeln igen några cm och sänke den bak för guds skull, tacka faan för att det blir våldsamt nervös med gaffeln sänkt 8cm! :D

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
Min hoj var visade samma symtom och då var det bakdämaren som var slut.
Så kolla inställningarna och funktion.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Maria1980 skrev:

8cm är ganska mycket. Kan påvkera egenskaperna ganska mycket.

/Urban

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Byte av däckdimension kan påverka vägegenskaperna massvis. Kolla mot spec. om det är orginaldim.

pilsner

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Maria1980 skrev:
Men blir sitthöjden lägre om man sänker hojen via fjädern?

Inte så mycket, jag svarde på din tråd och du behöver ett annat stag mellan dämpen och svingen. Skickade ett pm om du behöver hjälp?

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hightuned skrev:
Inte så mycket, jag svarde på din tråd och du behöver ett annat stag mellan dämpen och svingen. Skickade ett pm om du behöver hjälp?

Det var fa... var du var hjälpsam helt plötsligt...... :D

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Maria, Passa dig för Hightuned. Han är inte riktigt frisk...

Jag är lite osäker på hur det ser ut på din hoj. Men troligtvis så kan du byta ut ett länkage till bakdämparen och få den lägre bak. Jag har precis höjt min på samma sätt.

Att sänka 8cm(!) fram är är på tok för mycket. Du kan ha gjort din hoj till livsfarlig med en så stor sänkning, vilket du säkert redan ha märkt.

( Ber om överseende med trådurspårningen...)

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Göran skrev:
Maria, Passa dig för Hightuned. Han är inte riktigt frisk...

Jag är lite osäker på hur det ser ut på din hoj. Men troligtvis så kan du byta ut ett länkage till bakdämparen och få den lägre bak. Jag har precis höjt min på samma sätt.

Att sänka 8cm(!) fram är är på tok för mycket. Du kan ha gjort din hoj till livsfarlig med en så stor sänkning, vilket du säkert redan ha märkt.

( Ber om överseende med trådurspårningen...)

Hahaha livsfarlig, och du vill låta frugan åka hoj med Marie hon håller ju högre tempo än mig? Nää skämt åsido om frugan kör lugnt så blir det en perfekt hojkompis till Marie när hon kommit på fötter igen, hon har blivigt mycket lugnare sen sin första crash och ska åka med flickor och inte krondårar som Uffe! :D

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Maria1980 skrev:
Men blir sitthöjden lägre om man sänker hojen via fjädern?

Ja den blir lägre men inte så mycket som du önskar misstänker jag.

I senaste numret av smc´s blaska så är det en artikel om hur man gör för att sänka cyklar till en behaglig mivå. Tror de testade på monster, sv och nån till kolla där?

Om du inte har tidningen så kan du få den av mig?

/Urban

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...