Maria1980 skrev:För att få den lägre. Sänkt den ca 8 cm i gaffeln. Men nu känns hojen så hysterisk att köra... Inte alls kul.
Opps! Försök komma över en säkningssats till länkaget för bakdämparen så du behåller inbördes förhållande mellan bakdämparen och gaffeln. Åt minstånde någorlunda lika! Dvs. om du sänker den, lodrät, fram med 8 cm. bör du sänka den ung lika mycket bak. I praktiken tror jag dock att du inte behöver sänka riktigt så mycket för om du skall sänka, som du nu har gjort, alltihop fram innebär det att du borde kunna sänka mindre om du sänker BÅDE fram och bak för att få samma effekt.
En gissning är att det kanske skulle räcka med mellan 4-6 cm både fram och bak.
En sak du definitivt skall pröva/kolla INNAN du börjar jaga runt efter en massa extra delar är hur stödtämparen bak är inställd. Tag hjälp av någon om du inte klarar det själv för vissa av momenten behöver man vara två personer för att lösa.
1.) Lyft bakändan av mc´n så att stötdämparen är maximalt utdragen.
2.) Mät avståndet mellan hjulaxeln bak och en fast punkt någon stans under dynan (ex. en dekalkant). Skriv upp måttet (mått A).
3.) Sätt dig på motorcykeln, i normal körställning (helst med båda fötterna på fotpinnarna). Här behövs kompisen till hjälp.
4.) Låt kompisen mäta avståndet mellan hjulaxeln och samma mätpunkt under dynan som förra mätningen utfördes mellan. Skriv upp måttet (mått B).
Skillnaden mellan dessa två mått A - B kallas för dynamiskt sag och skall för din mc-typ ligga mellan 30 - 35 mm.
Detta mått är oftast justerbart genom att förspänna fjädern på stötdämparen mer eller mindre. Vill man att måttet skall bli större ex. A - B = 38 mm skall man släppa lite på förspänningen på fjädern.
Eftersom du uppebarligen har svårt att nå ner kan du pröva med att lägga dig på ett dynamiskt sag bak på mellan 35 - 40 mm. Justera dock FÖR mycket för du får då problem med att stötdämparen kan slå igenom (gå i botten) om du kör hårt eller vid tex. en grop i asfalten.
För att hojen skall fungera problemfritt gäller det dock att stötdämparen bak är i harmoni med gaffeln fram. Och alla hojar är mer eller mindre uttestade av fabrik varför man skall återgå till fabriskinställningar om man har problem, vilket du har nu. Dvs. lyft upp gaffelkronan till originalläget på gaffelbenen igen och justera det dynamiska saget (A - B) för gaffeln till att vara mellan 40 - 45 mm.
När detta är gjort kan du ånyo pröva och se om du fortfarande måste sänka hojen. Börja då i så fall med att ev. sänka sadeln. Räcker inte det kan du börja jaga rätt på sänkningssats till stötdämparen bak (kolla hos tex. Wilbers eller någon annan firma för stötdämpare (Öhlins eller White Power).
// Niklas