Nån som vet varför hojjen svajjar i kurvorna!!?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Maria1980 skrev:
För att få den lägre. Sänkt den ca 8 cm i gaffeln. Men nu känns hojen så hysterisk att köra... Inte alls kul.

Opps! Försök komma över en säkningssats till länkaget för bakdämparen så du behåller inbördes förhållande mellan bakdämparen och gaffeln. Åt minstånde någorlunda lika! Dvs. om du sänker den, lodrät, fram med 8 cm. bör du sänka den ung lika mycket bak. I praktiken tror jag dock att du inte behöver sänka riktigt så mycket för om du skall sänka, som du nu har gjort, alltihop fram innebär det att du borde kunna sänka mindre om du sänker BÅDE fram och bak för att få samma effekt.

En gissning är att det kanske skulle räcka med mellan 4-6 cm både fram och bak.

En sak du definitivt skall pröva/kolla INNAN du börjar jaga runt efter en massa extra delar är hur stödtämparen bak är inställd. Tag hjälp av någon om du inte klarar det själv för vissa av momenten behöver man vara två personer för att lösa.

1.) Lyft bakändan av mc´n så att stötdämparen är maximalt utdragen.
2.) Mät avståndet mellan hjulaxeln bak och en fast punkt någon stans under dynan (ex. en dekalkant). Skriv upp måttet (mått A).
3.) Sätt dig på motorcykeln, i normal körställning (helst med båda fötterna på fotpinnarna). Här behövs kompisen till hjälp.
4.) Låt kompisen mäta avståndet mellan hjulaxeln och samma mätpunkt under dynan som förra mätningen utfördes mellan. Skriv upp måttet (mått B).

Skillnaden mellan dessa två mått A - B kallas för dynamiskt sag och skall för din mc-typ ligga mellan 30 - 35 mm.

Detta mått är oftast justerbart genom att förspänna fjädern på stötdämparen mer eller mindre. Vill man att måttet skall bli större ex. A - B = 38 mm skall man släppa lite på förspänningen på fjädern.

Eftersom du uppebarligen har svårt att nå ner kan du pröva med att lägga dig på ett dynamiskt sag bak på mellan 35 - 40 mm. Justera dock FÖR mycket för du får då problem med att stötdämparen kan slå igenom (gå i botten) om du kör hårt eller vid tex. en grop i asfalten.

För att hojen skall fungera problemfritt gäller det dock att stötdämparen bak är i harmoni med gaffeln fram. Och alla hojar är mer eller mindre uttestade av fabrik varför man skall återgå till fabriskinställningar om man har problem, vilket du har nu. Dvs. lyft upp gaffelkronan till originalläget på gaffelbenen igen och justera det dynamiska saget (A - B) för gaffeln till att vara mellan 40 - 45 mm.

När detta är gjort kan du ånyo pröva och se om du fortfarande måste sänka hojen. Börja då i så fall med att ev. sänka sadeln. Räcker inte det kan du börja jaga rätt på sänkningssats till stötdämparen bak (kolla hos tex. Wilbers eller någon annan firma för stötdämpare (Öhlins eller White Power).

// Niklas
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Jag har en 1100 och den svajar vid högfart i kurvorna pga 18 tums fälgarna sviktar en aning speciellt om det är lite gropigt i kurvan.

Vet inte om dett är ditt problem men börja kontrollera det enklaste och arbeta dig uppåt tills problemet är löst.

Enda sättet att få bort sviktningarna är att byta fäljar till ett par nyare, mindre fälgar.

/R
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Att försöka svara på en så generell fråga som "varför vobblar min hoj" är som att försöka svara på frågan "varför är ärtor gröna".

Men jag skall försöka ge lite input´s i alla fall så gott jag nu kan.

1.) Kolla om däcken har rätt ringtryck!
2.) Kolla om däcken är onormalt slitna eller fel dimension/typ!
3.) Om gaffelkronan är sänkt/höjd ändra tillbaks till originalposition
4.) Kolla glapp i lager
- Styrlager
- Hjullager fram/bak
- Svinglager
5.) Gör en grundinställning av stötdämparen bak samt gaffeln.
6.) Öka på returdämpningen två klick (minst så du känner om det blev sämre/bättre).

Efter en grundinställning av stötdämparen bak och gaffeln skall hojen fjädra neutralt under förutsättning att stötdämparen är fräsh och gaffelfjädrarna likaså. Gaffeloljan bör bytas minst en gång/säsong och kan vara orsak till vobbel. Antingen att man har fel olja, fel mängd, olika mycket olja i resp. gaffelben.

Jag har säkert glömt något så om någon annan kan fylla på med tips om orsaker kanske det kan vara till hjälp.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
trollkarlen skrev:
Jag har en 1100 och den svajar vid högfart i kurvorna pga 18 tums fälgarna sviktar en aning speciellt om det är lite gropigt i kurvan.

Vet inte om dett är ditt problem men börja kontrollera det enklaste och arbeta dig uppåt tills problemet är löst.

Enda sättet att få bort sviktningarna är att byta fäljar till ett par nyare, mindre fälgar.

/R

Jag hade problem med att min gamla VFR (1989) efter drygt 10 000 mil började vobbla vid höga farter (200 +). Efter en massa tester fram och tillbaks samt mätningar visade det sig bero på att gaffelfjädrarna hade tappat lite kraft.

Det komiska i detta var att om man läste servicemanualen så angav de ett minimimått som gaffelfjädrarna skulle hålla sig inom och om fjädrarna, utan belastning, var inom detta mått behövdes de, enl. serviceboken, inte bytas.

Detta gjorde att vi, jag och kompisen som hade exakt samma problem, släppte tanken på att det kunde vara gaffelfjädrarna för ett tag. Ända tills vi inte kunde komma på något mer. Då köpte vi nya originalfjädrar och problemet var som bortblåst!

Man lär så länge man lever!

Nyfiken fråga:
- Hur har du burit dig åt för att konstatera att dina fälgar sviktar? Har du prövat med andra fälgar och problemet är puts väck?

Om det är originalfälgar kan man åt minstånde anta att det skall fungera så länge du inte har några fel på dina fälgar (sprickor etc.). Om SÅ är fallet är mitt råd:
PARKERA HOJEN tills du har fått tag på nya/hela fälgar. Du riskerar annars att krascha och allvarligt skada dig. Det kan man råka ut för även om fälgarna är ok men det kan bli RIKTIGT allvarliga krascher när en fälg kollapsar!

Mvh
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Maria1980 skrev:
Tack Niklas!
Riktigt bra råd :Bugar
Jag printar ut & tar med mig detta till garaget ikväll...

Varsågod, hoppas det löser lite av dina problem!

// Niklas
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top