Nån Vw mekaniker? - kamremsbyte som gått år skogen

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Skulle byta kamrem på min Vento 2E i söndags och efter bytet så vägrar bilen att starta. Efter mycket felsöknig så kom jag fram till att jag måste ha fått mellanhjulet fel och började att trixa med det. Fick inte till det heller tyvärr och nu så tror jag att även vevaxeln kommit fel. Tyvärr så beskriver Haynes manualen knappt ett ord om just den motorn som sitter i min bil.

Frågan är alltså hur fasen nollar man motorn och hur skall mellandrevet stå?

Du har markeringar både på svänghjulet och på kamdrevet, dessa ska stå i rätt position såklart. Sedan gäller det att ha rätt övre dödläge givetvis, detta står i Haynes. Mellandrevet vet jag inte vad det är på din bil, vad fyller det för funktion? Inte bara en spännrulle då?
Samma motor som i Jetta och Golf? Testat sökningen på zatzys teknikforum?

Dee_cati skrev:
2452227 Du har markeringar både på svänghjulet och på kamdrevet, dessa ska stå i rätt position såklart. Sedan gäller det att ha rätt övre dödläge givetvis, detta står i Haynes. Mellandrevet vet jag inte vad det är på din bil, vad fyller det för funktion? Inte bara en spännrulle då?
Samma motor som i Jetta och Golf? Testat sökningen på zatzys teknikforum?

Svänghjulet sitter inte på den sidan motorn alls utan det är bara utånde axel för veven, kamen och mellandrevet. Mellandrevet är förlängingen av fördelaren som sitter på andra sidan motorn.

Att ställa kammen förstår jag hur man gör men just veven så är jag inte helt med på hur det skall vara. Är inga märkningar alls i det kugghjulet som driver kamremmen utan bara ett litet hack som man skall ställa tändningen med i remskivan som sitter utanpå.

Problemet med Haynes är att dom beskriver det för totalt 6 st olika motorer i samma kapitel och ingen av bilderna liknar den värsting rovan som sitter i min bil;)

Kollat zatzy men fick bara beskrivningar om hur jag skall montera Lexus baklysen och hur mycket det ger med öppet luftfilter och chip till min bil:tungan

Edit: Tror inte att 115hk 2L finns i Golfen av den årsmodellen utan bara sitter i Venton och Passaten???

Just ja, passaten kan det nog vara jag tänker på.
Men alltså, du har ju inte svänghjulet på samma sida såklart men du har ju fortfarande en utgående axel där du har en remskiva sitter, denna har du en markering på. Om den är för att ställa tändning, ok. Men då ställer du även kamdrevet efter tändningen, är du med? Motorerna emellan brukar inte skilja speciellt mycket, ofta delar de tändsystem samt insprutning så de torde vara hyffsat lika. Speciellt gällande inställning av kamremmen, om de andra inte har någon annan form av fördelare.
Jag ser iofs inte motorn framför mig så jag har inga konkreta tips föruto att lusläsa Haynes två-tre gånger till. Det kanske klarnar?

Kolla på utgående axel till växellådan. Det kan sitta en gummiplugg som du lätt rycker ur och då ser en nolla på svänghjulet om du tittar noggrant. Då är den i ÖD. Ser ut så på min Passat 1.8 90 hk(ej samma motor, men kanske samma lösning). (böt förövrigt kamremmen efter att den kugga över på motorvägen utanför Nyköping, rekomenderat är att man gör det innan den rappar)

Det var visst endå en markering på kamremsskyddet som jag måste totalt missat. Tycker dock det är skumt att det inte finns nått mera på själva drevet som kamremmen driver:va

Hittde info HÄR
vilket var en riktigt vettig sida!

Tack för tipsen endå!

Ser det ut som på min motor har du troligen gjort samma fel som jag.
Kamdrevet har en märkning på framsidan och en på baksidan.
Tvärt emot vad man tror så är det märkningen på baksidam man ska gå efter.
Så är det på min motor (1,8 4cyl PM) Det är ju Vag så det borde vara ungefär lika. Värt att kolla iallafall.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick