Nja, proffs och proffs vet jag inte. Är på väg att ta en biologexamen med inriktning mot landskapsekologi. Har även läst miljövetenskap i fyra år (80p) och jobbade för naturvårdsverkets klimatkampanj i somras.Jocke W skrev:Vet inte om alla miljö grejer nu förtiden blir lite för över reklamerade eller om det verkligen är så allvarligt..skulle va bra med ett proffs...nån som är proffs?![]()
Ett årtionde är alldeles för kort tidsperspektiv.NoicE skrev:Ja klart att växthuseffekten finns, men att den skulle vara till den globala uppvärmingens orsak under -90talet är båg![]()
berggren_martin skrev:Nja, proffs och proffs vet jag inte. Är på väg att ta en biologexamen med inriktning mot landskapsekologi. Har även läst miljövetenskap i fyra år (80p) och jobbade för naturvårdsverkets klimatkampanj i somras.
Du har en poäng med frågan, nämligen att den inte är särskilt enkel att svara på. Dagens "miljöproblem" är komplexa och sträcker sig över tid och rum på ett sätt som gör som gör dom väldigt svåra att greppa. Vissa vill likna samhället vid en groda som inte märker att den långsamt kokas, medan andra menar att teknikutvecklingen kommer att lösa allt och att miljöproblematiken är kraftigt överdriven.
berggren_martin skrev:Ett årtionde är alldeles för kort tidsperspektiv.
Att koldioxisorsakad global uppvärmning är ett faktum är i alla fall FN:s klimatpanel, IPCC, enad om. Panelen bastår av hundratals forskare från hela världen.
Så du menar att vetenskapen inte har utvecklats något de sista århundradenaRymding skrev:Tidigare var lika erkänd forskningsstab överens om att jorden var platt.
berggren_martin skrev:Så du menar att vetenskapen inte har utvecklats något de sista århundradena![]()
Så du ser ingen som helst mening med ett visst försiktighetsmått? Det finns också många exempel genom historien som visar hur fel det kan gå när man vägrar att lyssna på varningsklockor bara för att man inte tycker att den "vetenskapliga bevisningen" är tillräcklig.Rymding skrev:Det jag menar är att man alltid genom tiderna sagt att "nu vet vi hur det är". Det har visat sig att det varit så i mer eller mindra utsträckning eller inte alls. Vi kommer att lära oss massor framöver. En del som vi nu "vet" kommer att visa sig var rätt, fel och lite rätt. Att dra för mycket slutsatser och att agera efter det kan vara bortkastat.
berggren_martin skrev:Så du ser ingen som helst mening med ett visst försiktighetsmått? Det finns också många exempel genom historien som visar hur fel det kan gå när man vägrar att lyssna på varningsklockor bara för att man inte tycker att den "vetenskapliga bevisningen" är tillräcklig.
Miljöproblemen är som sagt komplexa. Det är lätt att se när något är på väg att gå galet, men det tar lång tid innan forskningen har hunnit kartlägga problematiken. Under den tiden kan stor skada ha hunnit uppkomma. Av just denna anledningen finns "försiktighetsprincipen" numera inlagd i miljöbalkens andra kapitel. Försiktighetsprincipen är en generell riktlinje om att ta det säkra före det osäkra. Det måste inte alltid överbevisas att ett visst företag är akut skadligt för miljön för att man med lagens hjälp ska kunna gå in och stoppa verksamheten.
Och varför ta chansningar egentligen? Det är ju trots allt vår framtid vi kastar tärning om.
Då tog man väl en jävla chansning, idioti säger jag! Men här var motivet produktion och inte att värna om naturvärden direkt.Rymding skrev:Låt mig ta ett exempel. På 70-talet så betämde staten att all lövskog skulle utrotas med hormoslyr (stavning?). Då agerade man. Då visste man. Då tog man inga chanser.
Rymding skrev:Låt mig ta ett exempel. På 70-talet så betämde staten att all lövskog skulle utrotas med hormoslyr (stavning?). Då agerade man. Då visste man. Då tog man inga chanser.
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!