Nödläge - behöver kedjehjälp nu!!!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Varför inte använda en vinkelslip?
Det är det enklaste.

Dr.Bike

Guest
In med en bred stor mejsel bakom länkplattan du vill ha loss, två slag med en kraftig slägghammare och plattan är borta.

Tänk att en del ska krångla till allt så förbannat! ;)

Lycka till nu - nu är du i händerna på thygod - mc mekarnas gud ute i Järfälla, och Yamaha FS1:konässör!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
In med en bred stor mejsel bakom länkplattan du vill ha loss, två slag med en kraftig slägghammare och plattan är borta.

Tänk att en del ska krångla till allt så förbannat! ;)
Säkert? Borde jag ju testa och om jag sedan kan klämma dit den nya plattan med min jättepolygrip så är jag ju nästan i hamn. Återstår bara det där att banka pinnarna platta...

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Säkert? Borde jag ju testa och om jag sedan kan klämma dit den nya plattan med min jättepolygrip så är jag ju nästan i hamn. Återstår bara det där att banka pinnarna platta...

Klämma? Du menar att nita låset?

Finns speciella verktyg för det också, fast det funkar med en hammare och ett dorn (körnare).

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Såja, nu har jag hämtat proffsverktyget hos Thyg0d.

:)

Inte ens jag kan misslyckas nu. Eller...jo, det kan jag nog faktiskt. Ingenting är givet när det gäller att skruva med motorcyklar. Det kan gå hur som helst.

Var är nu pannlampan...?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Känner igen det där scenariot. Har man inte tillgång till verkstad och rätt verktyg är det alltid något skit som skall krångla oavsett hur enkelt det kan verka från början. Nita kedja utan rätt verktyg låter rätt avancerat dock! I lund får man låna en kedjenitare/verktyg när man köper ny kedja! Addemoto.se :tummenupp

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Kedjeverktyg är rätt enkelt att använda om man tar det försiktigt, annars är det lätt att förstöra verktyget, köpte mitt på Biltema, fungerade utmärkt. Jag satte dit en sån här kedja, http://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=61-2535, med clipslås, det fanns inget nitlås med, ingen najtråd och silicon och har kört ca 100 mil. sitter stenhårt fortfarande. Kollar den varje gång jag smörjer kedjan.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Känner igen det där scenariot. Har man inte tillgång till verkstad och rätt verktyg är det alltid något skit som skall krångla oavsett hur enkelt det kan verka från början. Nita kedja utan rätt verktyg låter rätt avancerat dock! I lund får man låna en kedjenitare/verktyg när man köper ny kedja! Addemoto.se :tummenupp

Och bor man långt ifrån addemoto så beställer man hem deras nitverktyg... :D
Det är just det jag har gjort nämligen och det är riktigt bra att arbeta med..
Har använt det flertalet gånger av olika anledningar och det tar max 30 min
att byta en kedja..

@Nyteknik..
Hur gick det??
Fick du ihop allting??

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
@Nyteknik..
Hur gick det??
Fick du ihop allting??
Jajamen! :cpparty

Med ditt verktyg behöver man verkligen inte hjälp av en verkstad eller oroa sig för att det ska gå snett. Suveränt bra grejer! Och vilken skillnad det blev att köra!! Så jämn och fin gång. Och det viner härligt i takt med att hastigheten ökar (hoppas bara det inte är ett tecken på att något blev fel...).

Det nya bakdrevet (45) är större än det gamla (jag tror det skiljer tre kugg) och vilken skillnad det blev - vilket drag!!!

:skrämd

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Skönt att höra att allting gick bra! :tummenupp

vet inte om du har hastighetsmätaren på framhjulet eller på framdrevet men har du det senare så tänk på att hastighetsmätare visar rätt mycket för mycket nu! Såvida du inte har speedohealer installerad...

Dr.Bike

Guest

Polygrip förslår inte långt.

Man tar en liten RÖRTÅNG, som har en heeeelt annan utväxling.
Lägger en M6 mutter över pinnen, och klämmer omväxlande åt den ena och den andra pinnen vartefter man får skruva efter på rörtångens justering, och voilá så sitter länkplattan på plats.

Nitningen är en formalitet.

Så jämn och fin gång. Och det viner härligt i takt med att hastigheten ökar (hoppas bara det inte är ett tecken på att något blev fel...)

Viner det? :skrämd

DÅ är det fel...

:hihi
(skojaba)

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Polygrip förslår inte långt.

Man tar en liten RÖRTÅNG, som har en heeeelt annan utväxling.
Lägger en M6 mutter över pinnen, och klämmer omväxlande åt den ena och den andra pinnen vartefter man får skruva efter på rörtångens justering, och voilá så sitter länkplattan på plats.

Nitningen är en formalitet.
Du har inte sett min polygrip. Den är typ 48 cm lång. Minns nu att jag fick hjälp att göra just som du beskriver det för några år sedan (men med min jättepolygrip) på min 250-racer. Synd att jag inte kom på det förrän nu bara...

Dr.Bike; skrev:
Viner det? :skrämd

DÅ är det fel...

:hihi
(skojaba)
Nu gjorde du mig lite orolig. Är det bra att det viner eller inte?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Du har inte sett min polygrip. Den är typ 48 cm lång. Minns nu att jag fick hjälp att göra just som du beskriver det för några år sedan (men med min jättepolygrip) på min 250-racer. Synd att jag inte kom på det förrän nu bara...

Vem mekade 250-räsern då? :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu kan jag inte hålla mig längre: Rörtänger, jättepolygriper, yxor, bortmonterade skruvstäd, skruvmejslar, borrmaskiner...Varför inte köpa ett kedjeverktyg! :tungan

Jag har nog nitat blott 20% mina egna kedjor med mitt verktyg, tom två killar som tävlar på bana har använt det. Det verkar vara ett sorts trauma i sporthojskollektivet mot att köpa ett nit- och kedjebrytarverktyg. :D

TS är ursäktad eftersom det är första gången och ett "nödläge"

Ett sånt här har jag.

Art 26-0010, klarar att bryta och nita 520, 525 och 530-kedjor
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Gruppkatalog_105.pdf

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nu kan jag inte hålla mig längre: Rörtänger, jättepolygriper, yxor, bortmonterade skruvstäd, skruvmejslar, borrmaskiner...Varför inte köpa ett kedjeverktyg! :tungan

Jo Jörgen...;) Man kan alltid ge rådet att köpa det dyraste och finaste verktyget. Det är ett idiotsäkert tips.
Och det tipset kan alla ge.

Och visst: Ett sånt verktyg är väldigt bra och proffsigt. Men nu var det ett nödläge, och man tager vad man haver, som Kajsa Warg sa.
D.v.s svaret på TS frågeställning bör inte vara: "köp en rymdfärja för att åka till korvmojjen att handla en kokt med bröd!"
Utan: "Om du har de HÄR verktygen, kan du använda dem på detta sättet, och resultatet blir alldeles utomordentligt.

Det ligger alltså lite klur och utmaningi att vara påhittig.
För resultatet ska man inte kompromissa med.
Det känns alltid bättre i en mekarsjäl oxå att ha lyckats
med det man har, istf att behöva vänta, eller konsultera någon annan.

Själv är bäste dräng m.a.o

Däremot finns det ingen motsättning i att använda det man har (om man nu har bra grejer man provat ut under åren) och att köpa ett verktyg för en halvsaftig slant, som man kanske använder två gånger på fem år...

För egen del har jag såklart ett kedjebrytarverktyg, eftersom jag väl antagligen byter fler kedjor än den genomsnittlige mannen på gatan.
Men mina tips här i tråden är "roadside repair" och "street smartness" eller hur jag gjorde vid tiden före kristi födelse, eller om det var när jag skaffade kedjebrytare? Sak samma de händelserna utspelade sig ungefär samtidigt... :hihi
Men nu kom tipsen för i detta fallet, NT, så han kunde komma vidare på sin livslånga resa mot evig visdom! :)

Ha de´

Dr.Bike

Guest
Nu gjorde du mig lite orolig. Är det bra att det viner eller inte?

Alla kedjor låter.
Det är normalt.
Sen om de anses rassla, fräsa, rattla, eller vina, det är semantik, och dessutom kommer ljudet ändra sig under kedjans livslängd.

Huvudsaken är att ljudet låter jämnt.
Detta tyder på en homogent hopsatt kedja med lika avstånd mellan alla rullar.
När kedjan däremot blir sliten hörs det karakteristiska pulserande/oscillerande ljudet vid jämn gas, beroende på att kedjan är olika töjd på olika delar av sin längd.

Ljudet du hör - är när kedjerullarna träffar kuggarna.
Eller gummiskoningen på svingen.
Eller gummidämarskivorna på ömse sidor om framdrevet.
(oftast bara originaldrev som har)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...