Nödvändigt att balansera fälgar?

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Har precis lackat mina fälgar i den glada färgen svart :)
Det tråkiga är sen balansvikterna som klistras på fälgen. Första gången funkar väl men när man bytar däck sen så sitter det där förbannade klistret kvar och blir fult.
Tunga bilfälgar måste balanseras förstås men jag har hört dom som påstår att mcfälgar egentligen inte behöver.
Vad gäller egentligen ni däckkrängare? Det är för övrigt på en FZ750. Små dimensioner med andra ord.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nja fälgen behöver du ju inte balansera men beroende på vad du använder för däck så är det mer eller mindre nödvändigt att balansera hjulet.

Tror inte att det påverkar din körupplevelse så mycket, men det finns risk att du pumpar sönder dina dämpare om du får för stor obalans i hjulen.
Kör du dock mycket fort så ger det en orolig gång i framför allt långa kurvor och det kan kännas otrevligt. Det i kombination med grus på vägen kan också bli dyrt ...

Jag hade balanserat och, när det behövs, letat upp ett lösningsmedel som färgen tål men som tar bort limmet.
Det mesta lär du kunna ta bort med ett vanligt suddgummi.
 
Last edited:

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
På jobbet så behöver vi ibland bli av med "klistriga saker". Vi har kommit på att en droppe silikonolja på en trasa fixar biffen. Detta då det lämnar en svag hinna silikon som gör att limmet inte "kletar runt" utan släpper istället. Har inte provat det på lack, men det borde ju fungera fint även där.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag balanserar aldrig, varken på bana eller gata. Har funkat för mig i alla år trotts att alla säger att man ska göra det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klisterrester från tejp och dekaler brukar jag ta med silvertejp(säg vad man Inte kan det till... :) ), tryck fast och dra bort, upprepa tills alla rester är borta.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag balanserar aldrig, varken på bana eller gata. Har funkat för mig i alla år trotts att alla säger att man ska göra det.

Jag körde obalanserat en gång och det började vibrera jättemycket i styret när jag kom upp i 140. Skulle vara intressant att veta om jag bara hade otur eller om det är du som haft tur :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Oftast tycker jag om man kör obalanserat vilket händer är att händerna kan domna lite. Så testa du lär märka om det inte funkar vissa däck har dålig balans då är det bara att balansera då.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Mina erfarenheter har lett till att jag balanserar fälgarna på hojen när jag köper den, kollar sedan balansen någon gång per säsong vid däcksbyte bara för att... Däcken är oftast så jämna i kvalite oh balans att de inte påverkar så mycket som fälgen med ventil osv gör. Obalans i högre hastigheter kan leda till vibrationer, vobbel och i värsta fall en onödig vurpa.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag körde obalanserat en gång och det började vibrera jättemycket i styret när jag kom upp i 140. Skulle vara intressant att veta om jag bara hade otur eller om det är du som haft tur :)

Ptja, 4 säsonger på bana och det dubbla på gata har resulterat i ganska mycket däck utan ett tillstymmelse till vibration. Tur kan man ha en eller två gånger, inte 8 säsonger
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mina erfarenheter har lett till att jag balanserar fälgarna på hojen när jag köper den, kollar sedan balansen någon gång per säsong vid däcksbyte bara för att... Däcken är oftast så jämna i kvalite oh balans att de inte påverkar så mycket som fälgen med ventil osv gör. Obalans i högre hastigheter kan leda till vibrationer, vobbel och i värsta fall en onödig vurpa.


Hur tänker du att balansen skulle förändras i fälgen? Hur har du fått denna erfarenhet?

Jag skulle säga precis tvärt om att 90% av obalansen i ett hjul kommer från däcket om man nu inte åker slangdäck med däckslås som ger 130g obalans.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top