Nöp hojen?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Var ute och körde lite, låg på mellanvarv i ca 60 knyck.
Då kändes det som när man duttar till på kopplingen utan att släppa på gasen. Nöp den mån tro? Jag bara fortsatte köra och märkte inte av det mer. Möjligt att jag kan ha haft ett finger på kopplingen och kommit i ett gupp så jag kopplat till utan flit.
Förstår inte varför den skulle nypa, den var inte för varm, den är relativt nyrenoverad i motorn, jag kör med bra olja. När en hoj nyper märker man väl att effekten blir sämre efteråt? Jag märkte ingen skillnad i vilket fall.

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Om den nöp så var det nog kanska svårt att "köra iväg efter den har nypt" :D

Men jag tror inte det är något allvarligt som har hänt :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
När den nyper, då fastnar väll men sen släpper direkt? Då borde man väl kunna köra iväg som inget hänt?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
cRoC skrev:
Var ute och körde lite, låg på mellanvarv i ca 60 knyck.
Då kändes det som när man duttar till på kopplingen utan att släppa på gasen. Nöp den mån tro? Jag bara fortsatte köra och märkte inte av det mer. Möjligt att jag kan ha haft ett finger på kopplingen och kommit i ett gupp så jag kopplat till utan flit.
Förstår inte varför den skulle nypa, den var inte för varm, den är relativt nyrenoverad i motorn, jag kör med bra olja. När en hoj nyper märker man väl att effekten blir sämre efteråt? Jag märkte ingen skillnad i vilket fall.
En sak är säker och det är att den inte nöp! När den nyper fassnar kolven i cyllen en kort sekund så att bakhjulet låser sig! Dom flesta drar in kopplingen som en ren reflex och när man stannat och konstaterat att den kolven går runt kan man lungt köra hem om man kör lungt! Men vad som hände din vet ja ej! :eek:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Frågan är vad som hände då :) Det här hände på min moppe hela tiden, uppåt 10 gånger. Men det vart ingen skillnad på prestanda eller liknande, jag bara körde vidare. Det kändes exakt likadant nu som då.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
cRoC skrev:
Frågan är vad som hände då :) Det här hände på min moppe hela tiden, uppåt 10 gånger. Men det vart ingen skillnad på prestanda eller liknande, jag bara körde vidare. Det kändes exakt likadant nu som då.
Den har nog garanterat inte nypit. Låter som något med kopplingen?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Re: Re: Nöp hojen?

Biifer skrev:
En sak är säker och det är att den inte nöp! När den nyper fassnar kolven i cyllen en kort sekund så att bakhjulet låser sig! Dom flesta drar in kopplingen som en ren reflex och när man stannat och konstaterat att den kolven går runt kan man lungt köra hem om man kör lungt! Men vad som hände din vet ja ej! :eek:
Skulle nog inte rekomendera att ens titta på kicken innan man lyft på cyllen och kikat efter en nypning.

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Hm!

Jag åkte ner till Uppsala i måndags och det va bara 5 grader ute och efter ca:3 mil så tappa motorn kraft??? Jag stanna och lät den gå på tomgång ett tag, sen körde vidare och då gick den som den skulle, tänkte oxå att nu håller motorn på att nypa... Konstigt va det, men nu är det inget fel... Jag mistänker att motorn gick kallt... Men du kanske inte va ut och körde när det va 5 grader ute...? Burrr!!!! Det va kallt...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Re: Re: Re: Nöp hojen?

Nisse Järnet skrev:
Skulle nog inte rekomendera att ens titta på kicken innan man lyft på cyllen och kikat efter en nypning.

Menar du mig? :/ Det känns precis som när du kör, trycker in kopplingen utan att släppa på gasen och släpper den direkt. "Uuuuuuu e uuuuu"

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Nöp hojen?

cRoC skrev:
Menar du mig? :/ Det känns precis som när du kör, trycker in kopplingen utan att släppa på gasen och släpper den direkt. "Uuuuuuu e uuuuu"
Hände det bara en gång sådär gissar jag på att växeln inte låg i ordentligt för att sedan hoppa i. Då kan det bli sådär. Ingen fara :)

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Hm!

Jason skrev:
Jag åkte ner till Uppsala i måndags och det va bara 5 grader ute och efter ca:3 mil så tappa motorn kraft??? Jag stanna och lät den gå på tomgång ett tag, sen körde vidare och då gick den som den skulle, tänkte oxå att nu håller motorn på att nypa... Konstigt va det, men nu är det inget fel... Jag mistänker att motorn gick kallt... Men du kanske inte va ut och körde när det va 5 grader ute...? Burrr!!!! Det va kallt...
Med 600:an?

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Re: Re: Re: Re: Hm!

Nisse Järnet skrev:
Dom brukar inte ha lika hög nyprisk :) Tror inte du behöver oroa dig iaf. Händer det igen så kan det nog vara bra att försöka hitta orsaken.

Orsaken = KALLT!!! :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...