Nürburgring i konkurs

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hittade ingen tråd om det vid sökning men stäng gärna ifall det redan finns en.

http://www.dw.de/dw/article/0,,16110875,00.html

Nürburgring GmbH har sökts i konkurs förra veckan.

Verkar dock rätt hoppfullt att det kommer att räddas, jag har svårt att se att ett sådant kulturminne kommer att gå i graven för evigt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Trafikverket kommer att köpa upp konkursboet. När ringen sedan utrustats med rikligt med farthinder så kommer gruppresor att ordnas så att man kan åka dit och träna ECO-driving.

Hudik

Guest
Du som vill visa ditt stöd för Ringen, och samtidigt få senaste info om händelseutvecklingen, kan gå in och trycka på "gilla"-knappen på Save The Ring's facebooksida.
www.facebook.com/SaveTheRing

Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120718/nurburgring-pa-vag-mot-konkurs

20110903242.jpg

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Save the Ring är ett bra initativ. Det var ett gäng rövare och banditer förklädda i VD uniform som köpte upp ringen och byggde ut på ett icke hållbart sätt. Finns mycket bra läsning i frågan....

Ringen kommer säkerligen att vara kvar under vår livstid...

mojja83

Guest
Save the Ring är ett bra initativ. Det var ett gäng rövare och banditer förklädda i VD uniform som köpte upp ringen och byggde ut på ett icke hållbart sätt. Finns mycket bra läsning i frågan....

Ringen kommer säkerligen att vara kvar under vår livstid...

Länka plz?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nordslingan går med vinst, men vinsten från nordslingan räcker inte ens för att betala räntan på de helt sinnessjuka investeringarna. >.<
Det är fan sanslöst hur man kan få något som existerat sen 1927 att gå så dåligt, när det fortfarande till och med går med vinst.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Nordslingan går med vinst, men vinsten från nordslingan räcker inte ens för att betala räntan på de helt sinnessjuka investeringarna. >.<
Det är fan sanslöst hur man kan få något som existerat sen 1927 att gå så dåligt, när det fortfarande till och med går med vinst.

Nä, där är ju något som inte är helt rätt. Antar att du varit inne i "Ringwerk" och kikat. Helt jävla sinnes-investering.
Anläggningen kaaaaaanske når upp i sin fulla potential en helg om året när F1 är på besök.
Exklusiva affärer som inte lockar någon som helst genomsnitts besökare. Kollar man sedan på andra sidan gatan där Ringverk ligger är där andra skräpaffärer och skit dyra restauranger som jämt gapar tomma.
Riv -> gör om -> gör rätt.

Jag såg 1 (en!) tvättstation i hela Adenau som dessutom var sönder. Det är ju sånt folk betalar för (jag).
Även GDS-verkstäder hade varit så jävla guld.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vilken normalt begåvad förstabesökare till ringen hade kunnat räkna ut att det inte fanns underlag för de där investeringarna som gjordes med det nya hotellet och anläggningarna runt omkring. Det var ett rent prestigebygge där lokala politiker ville skriva in sitt namn i historieböckerna påbackade av opportunistiska affärsmän och banker i en enda soppa.

Det har varit en hel del negativ press om ringen sista tre åren hur det hela sköts av administrationen. På ett år höjde man från 20 Euro per varv till 24 Euro per varv. Ytterligare ett år senare 26 Euro per varv. Tills i år tog man dessutom bort 8 och 15 varvskortet. Man tvingades alltså köpa flera 4 varvskort eller slå till på ett 25 varvskort. Men jag såg nu att man infört ett 9 varvskort. Kritiken blev nog för massiv. Ett årskort har gått upp rätt rejält senare år.

Det bästa som kunde hända var nog det som händer just nu trots allt. Nu får man rensa upp i ekonomin och skriva av skulder. Bankerna och andra investerare får ta smällen av felinvesteringarna. Det var inte rätt att man fortsatte höja priserna hela tiden för att täcka förlusterna på felinvesteringarna. Det var ju rätt ihåligt om man tittar lite kritiskt på alla beslut som fattades. Från prissättningen på banan till att man tvingade arrangörer att föreslå Dorint och Lindner hotell vid deras arrangemang. För att inte tala om Ring Card med elektroniska pengar. Undra hur mycket pengar som bränts inne genom att besökare inte växlat tillbaka överblivna pengar innan årets utgång?

Sedan påfundet med att man ska hyra kamera för att få nyttja det på banan. Hur korkat är inte det? Om man förbjudit det helt och hållet vore en sak om man nu ville begränsa att folk lade ut olyckor och annat. Men att tvinga folk att hyra en GoPro kamera när de har sin egen för att få filma sina varv som minne?

Allt tyder på att det var girighet och inget annat som härskade på ringen på slutet. Jag hoppas att den trenden bryts. Hoppas även att vi slipper se folk med enorma egon som inte råd att smälla sin GT3 på kredit där nere längre nu när försäkringsbolaget inte längre tar upp notan. Kanske lär de sig att köra med insidan av huvudet istället med ett fordon de kan bemästra på gränsen av sin förmåga.

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Själv var jag där 2010 och satt på kvällen ENSAM i den stora TV-hallen och tittade på fotbolls-VM :crash
Bara det en upplevelse!
Kan tänka mig att det blir Kk när bygget är så enormt och besökarna så få.
Men på Nordschleife var det full aktivitet :tummenupp CIMG2658.jpg

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ironiskt nog kanske det här är rätt tråd att fråga detta: mellan vilka punkter på banan mäts de officiella varvtiderna när man inte kör hela banan, dvs de tider som biltillverkare och andra brukar ange? Jag har fått för mig att det är mellan broarna i slutet och början av långa rakan? Om någon har en google-map referens eller gps-värden så vore det guld värt!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO