Nackbesvär

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Håller på att ta kort och vet inte vilken hoj jag kommer ha framöver. Köpte en Z650 -17 att börja med och upplever att jag sitter helt kasst. Jag är 1.86 med ganska långa armar. Blev rådd att köpa med högsadel så det sitter på. Jag får ont i nacken efter ngn timmes körning. Hur ska man tänka för att avlasta nackmusklerna?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Slappna av, om du inte kör fort är det antagligen så att du spänner dig. Det är ett vanligt besvär när man är ny.

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Är det inte så enkelt att du spänner dig?

Kan vara så men jag tycker att körskolan Er-6 passar mig bättre och jag får inga besvär efter 2h där. Körde precis enduro 2h aktivt utan att få ont i nacken.

Känns som att jag ligger ned och måste spänna emot på z650n. Funderar på att höja styret men vet inte om det blir rätt

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Nu vet jag inte riktigt hur man sitter på din hoj men upplever själv att jag får problem med nacken på en sporthoj pga vinkeln på nacken.
Jag fixar inte det utan måste ha lite mer upprätt ställning.

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Nu vet jag inte riktigt hur man sitter på din hoj men upplever själv att jag får problem med nacken på en sporthoj pga vinkeln på nacken.
Jag fixar inte det utan måste ha lite mer upprätt ställning.

Jag misstänker att det är så för mig. Vet inte om det räcker med att höja styret. Ska prova ett tag till och se om det bättrar sig

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har kört hoj sen -81. För ca. 5 år sen så fick jag samma problem. Började väl tidigare egentligen, men blev med tiden så jobbigt att jag trodde det var kört att köra hoj som jag vill. Mycket och länge:tuttar. Bytte till sporttouring hojar vilket blev bättre men inte bra. Själv är jag 10 cm kortare och hade inte ens tänkt på svinhöga adventure hojar, men provade en KTM 1190 hos Johans mc 2014. Kunde köra timmar i stadskörning utan problem vilket tidigare var värst:banana. Nu är jag en mycket lycklig och smärtfri ägare av en KTM 1290S. Ingen riktig sporthoj, men bra med pulver och förvånansvärt rolig och snabb på kurviga vägar. Finns ju äldre och billigare alternativ i genren. Vet inte hur illa det är för dig, men detta var min räddning

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Har kört hoj sen -81. För ca. 5 år sen så fick jag samma problem. Började väl tidigare egentligen, men blev med tiden så jobbigt att jag trodde det var kört att köra hoj som jag vill. Mycket och länge:tuttar. Bytte till sporttouring hojar vilket blev bättre men inte bra. Själv är jag 10 cm kortare och hade inte ens tänkt på svinhöga adventure hojar, men provade en KTM 1190 hos Johans mc 2014. Kunde köra timmar i stadskörning utan problem vilket tidigare var värst:banana. Nu är jag en mycket lycklig och smärtfri ägare av en KTM 1290S. Ingen riktig sporthoj, men bra med pulver och förvånansvärt rolig och snabb på kurviga vägar. Finns ju äldre och billigare alternativ i genren. Vet inte hur illa det är för dig, men detta var min räddning

Ok, har en Tiger i garaget. Får testa den och se om det är skillnad. Låter på er som att det är vinkeln på huvudet som kan ge problem.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur pass tränad är du? Många nack- och ryggproblem kommer av felaktig hållning som beror på svaga eller korta muskler som gör att belastningen blir fel. Som några har varit inne på, du kanske spänner dig alldeles för mycket. Drar man upp axlarna så överbelastar man lätt trapezius-muskeln:
250px-Trapezius_Gray409.PNG

Det du kan göra är att dels träna den muskeln, dels stretcha den och dels träna upp bukmuskulaturen så att du orkar hålla upp överkroppen på ett bra sätt. Nu är ju cyklar ett under av ergonomi jämfört med hojar, på en trampcykel kan du ju vrida styret, flytta det fram och tillbaka, höja och sänka sadeln, vinkla den och flytta den fram och tillbaka, på hojen kan du ju i normalfallet mest vinkla om reglagen lite. Men hursom, på tramcykeln så ska du i princip kunna sitta framåtlutad utan att tippa framåt utan att hålla i styret, din position ska vara så pass neutral. Och det ska man ju egentligen sträva efter på hojen också, att inte hänga i handlederna.

Att du kan köra geggmoppe i 2h utan problem är ju egentligen inte så relevant i sammanhanget, då om någonsin är du ju rörlig och både flyttar och vrider överkroppen konstant, bortsett från att du har en helt annan körställning.

Hur passar hjälm, ställ och ryggskydd? Kan du böja huvudet åt alla håll utan att hjälmen ens nuddar stället? Dels är det en kraftigt ökad risk för nackskador om hjälmen tar i stället, och dels blir det ju inte direkt lättare att lyfta huvudet om det tar emot så att stället trycker tillbaka hjälmen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan skriva under på det där om träning.

Har inte tränat som vanligt sedan november pga skador och pappaledighet/kraftig sömnbrist. Det märks efter en kort stund på hojen.

Lägg tid på mage/rygg och benen i träningen så kan problemen bli lindrigare.

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Mm, där kom nog det egentliga svaret. Försöker hålla igång men kör ingen rehab/styrketräning däremellan och det börjar märkas att man blir äldre (38 år).

Jag ska försöka slappna av och ska fundera på att rehabträna muskler.

Körställningen är inte optimal, svårt att inte luta sig mot styret.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om inte annat bara för att det är kul, kör nån kurs med SMC på bana.(Det är kul också) Jag har blivit mycket mindre spänd i min körning sen jag började kursa.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Träning hjälper helt klart till men är inte allt.
Jag håller på med athletic fitness på ganska seriös nivå och anser att jag har de muskler som behövs men får ändå problem med nacken på sporthojar.
Vet inte om det påverkar hur lång man är men jag är nästan 10cm längre än TS.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Helt klart hjälper träning och att vara avslappnad. För mig och en del andra så är det själva positionen som får nerver att komma i kläm. Samma symptom om jag tex. simmar bröstsim. Kan eventuellt åtgärdas med en operation där man skapar lite mer utrymme mellan utskotten i nackkotpelaren. Dåliga odds och hög risk gör att jag inte tänker gå den vägen. TS, självklart ska du först prova att bygga upp muskulatur och ha koll på om du spänner dig. Drog min historia mest för att du inte ska ge upp om det inte löser sig.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Det är inte vinddraget som är problemet?
Jag upplever att det funkar bättre med en kåpa som styr bort vinden.

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Det gäller att hitta den perfekta hastigheten då vindmotståndet håller upp både kropp och huvud. Då är det bara slappna av och njuta. Skämt åsido, träning gör susen. Har aldrig problem, brukar endast ta en liten bensträckare och pisspaus när det börjar kännas efter några timmar. Å andra sidan har jag ännu inte fyllt 30, så vad vet jag :fakta Typ av hjälm kanske kan vara något? Vikt/luftmotstånd?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En polare till mig tränade nackmusklerna framför tv'n, satt med en tyngdförsedd hjälm flera timmar i sträck och lutade huvet åt olika håll.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hade en ZR-7 som jag alltid fick ont i nacken av att köra trots att den inte alls har speciellt mycket race i sittställningen. Bytte till nuvarande Triumph Tiger och alla problem är borta.
T.ex en hojsemester med förra hojen var det en sån nivå att jag fick knapra muskelavslappnande.
Min misstanke var att en gammal frontalkrock med bilen spökade men efter att läst denna tråd så kan det ju också vara så att man helt enkelt var otränad.

något som också kan vara problem så är det drag kring halsen, halskrage minskade mina problem.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC