Nackdelar köpa hoj från återförsäljare långt bort?

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Hej.

Har någon erfarenhet av att köpa en hoj från en återförsäljare som ligger långt bort? I detta fall handla från Northbike Umeå när man bor i Stockholm. Har aldrig köpt ett fordon av en handlare förut, och undrar vad som sker i t ex garantifall om något strular som de behöver se över en eller fler gånger? Behöver den lämnas in hos just den butiken man köpte den från, eller kan övriga auktoriserade verkstäder utföra jobbet eftersom garantin snarare gäller med tillverkaren av hojen?

Något annat man bör tänka på som kan ställa till det?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Hej.

Har någon erfarenhet av att köpa en hoj från en återförsäljare som ligger långt bort? I detta fall handla från Northbike Umeå när man bor i Stockholm. Har aldrig köpt ett fordon av en handlare förut, och undrar vad som sker i t ex garantifall om något strular som de behöver se över en eller fler gånger? Behöver den lämnas in hos just den butiken man köpte den från, eller kan övriga auktoriserade verkstäder utföra jobbet eftersom garantin snarare gäller med tillverkaren av hojen?

Något annat man bör tänka på som kan ställa till det?

Kan inte svara på vad som gäller specifikt vid garantiärenden, men jag har fått några, i det närmaste flångnya, hojar stulna och som jag faktiskt inte vet hur jag skulle kunnat hantera UTAN min handlare! Att handlaren/verkstaden fanns i närområdet var väl närmast en förutsättning då de försåg mig med bl a lånehoj under utredningstiden, var allmänt behjälpliga, och att de rakt igenom hanterade skadeärendena på ett för mig gynnsamt sätt. Är väl inte helt bergis på att det gått lika smidigt med en för mig okänd handlare, 80 mil bort...?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Vissa handlare har inget intresse av att hjälpa just dig först om du behöver service eller reparationer om du inte köpt hojen av just dem.
Man prioriterar sina egna kunder under högsäsong.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tråkigt men självklart svar - fråga dem! :)

Det kan nog skilja om det är en ny hoj med fabriksgaranti eller om det är en begagnad med garanti från återförsäljaren.

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Tack för tipsen. Jag hade själv verkligen föredragit att köpa från en lokal handlare, men att få tag på hojen jag vill ha i rätt färg hade troligtvis dröjt inpå våren nån gång i såna fall. Försöker väga för- och nackdelar mot varandra för att komma underfund med om det är värt det. :)

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Som svar på din fråga gällande garantireparationer så kan du lämna in hojen hos vilken auktoriserad verkstad som helst.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Som svar på din fråga gällande garantireparationer så kan du lämna in hojen hos vilken auktoriserad verkstad som helst.

Nja, somliga importörer pressar blod ur stenar när det gäller ersättning för garantijobb.
Det är det som avspeglar sig i Danskens problem att få någon att vilja ta tag i hans problem under garanti.

Att felsöka ett intermittent ABS fel tar timmar- som generalagenten INTE kommer ersätta fullt ut.
Så varför ta åt sig det?

Har kunden köpt en ny hoj hos dig, så kanske han köper en till om han får en bra behandling, men att offra tid på en walk-in som har köpt sin hoj hos lågprishandlaren i andra änden av landet med de låga kringkostnaderna, men förvänta sig service i dyra storstaden...?

Importörens ersättning är lika njugg i bägge fallen.

Till TS kan jag säga att jag bara hört gott om Northbike.
Dom säljer hojar över hela landet, nya och begagnade, och verkar ha en eftermarknadsservice som ger återkommande kunder.
Jag skulle tro att om man skall handla på distans så är nog just Northbike ett bra val - men det bor ett underliggande problem i upplägget: verkstaden du vänder dig till för en garantireparation måste vilja göra ett bra jobb och måste se helheten/verkligen vilja sälja dig din nästa hoj.

Alltför många handlare saknar det drivet och den insikten.

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag har köpt många cyklar av handlare långt borta och i olika delar av landet, aldrig haft några bekymmer med detta.
Nu senast var det Northbike som enda handlare som kunde skaka fram en ny BMW av den modell och spec jag ville, både Bike Trollhättan(närmast) och Elit MC i Gbg fick chansen först men kunde inte lösa detta.

Jag swishade pengarna på fredag och onsdag veckan därpå kom dom och lämnade mc’n utanför mitt kontor, 100-mila gjorde jag sedan på Kennets MC i Gbg vilka jag också känner mig trygg med att dom kommer att vara behjälpliga vid något eventuellt garantifel.

Mvh
Micke

Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag bor i Umeå och har haft problem med att få Northbike att engagera sig så.. Hur det funkar om man bor i Stockholm vettefan.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag bor i Umeå och har haft problem med att få Northbike att engagera sig så.. Hur det funkar om man bor i Stockholm vettefan.

Ja, jag hör från andra att Northbike alls inte tycks hålla samma nivå på olika platser.

Sundsvall har jag hört gott om, förutsatte att dom inte var sämre på andra platser.
Silly me.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...