Nackdelar med ryggskydd/platta i skinnstället?

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Buell S1 och Ducati Monster 600
Har lite problem med att mitt ryggskydd Halvarssons Track åker upp i nacken när jag kör med skinnstället (ej delbart).

Undrar nu vad det är för nackdelar att lägga in en ryggplatta i fickan på skinnstället, istället för att ha det direkt på kroppen? Mitt skinnställ sitter som ett korvskinn, kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad? Har aldrig hört någon direkt förklaring till att ett separat ryggskydd skyddar bättre...

Tittade på denna ryggplatta, att lägga in istället för ryggskydd...
65720000_391.jpg

"CE-godkänt ryggskydd enligt standard CE 1621-2. Tillverkat i ett följsamt, högabsorberande material."

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har man en ordentlig ölkagge så håller sig ryggskyddet på plats. :nicka

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
det finns ju ryggskenor med remmar som man kliver i, halvarsson har ett sånt vet jag, borde hålla skiten på plats, samtidigt får man en fin Cameltoe :D

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Thunderace -96
Hade inte tänkt på de innan men la märke till de i helgen då jag drog på mig mitt ställ med ryddskydd i jackan.
Upplever de som att man borde få mindre skydd i ländryggen! Separata ryggskydd brukar gå betydligt längre ner än dessa inbyggda, sen om det är där man brukar få sina ryggskador vet jag inget om.

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Hoj
FZ -89'a
Nack-delen sorry är att nackkotorna skadas när ryggskyddet åker upp i nacken i en vurpa, ::rullandeu med kanske värre skador som följd.

Viktigt med rätt storlek samt att man kanske kunde figursy fast plattan i stället så att det inte kan åka upp.

Alternativt mer.:öl

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det stora problemet är att skyddet inte sitter fast. Det må sitta där när du inte rör dig så mycket men med tanke på att det inte är fastspänt så kan ingen säga hur det flyttar sig när det behövs - det vill säga vid en krasch. Om man sen ska se till de fickor som brukar finnas i skinnställ för inbyggda ryggskydd så är de inte särskilt stora och skydden som får plats skyddar helt enkelt inte hela ryggen.

Jag hade hellre köpt ett nytt, riktigt ryggskydd eller bytt skinnställ än att använt nåt som ska ligga i en tygficka och skramla. Och tänk på att Halvarsson Tracks midjebälte ska spännas under höfterna. Ni tjejer brukar ju ha lite mer höfter och det borde sitta bra då. Dra på dig skinnstället till hälften, peta ner skyddet och spänn fast och dra sen på dig skinnet ordentligt. Sitter det inte kvar så byt storlek, modell eller skinnställ.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sy in ena halvan av kardborrband i skinnstället, sy/limma in andra halvan på ryggskyddat. Vips sitter det där det ska :tummenupp

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Enligt personalen på en större firma i Tokholm gäller inte diverse försäkringar då ett ryggskydd fastsatt i kläderna och inte med midjeband inte räknas som godkänd utrustning.

/frezon

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Enligt personalen på en större firma i Tokholm gäller inte diverse försäkringar då ett ryggskydd fastsatt i kläderna och inte med midjeband inte räknas som godkänd utrustning.

/frezon
Spontant tolkar jag det som skrämselpropaganda och skitsnack från firman.
Varken Bilsport & MC, Folksam, LF eller IF har krav på ryggskydd över huvud taget, däremot finns krav på av dem godkänd skyddsdräkt. Det kan betyda att ett aldrig så bra och godkänt skinnställ kan förlora sitt godkännande om man gör några egna modifieringar på/i det, så av den anledningen kan egna hitte-på-lösningar vara en mindre bra idé.
På det stora hela är jag inne på imasters linje att ett ryggskydd som är integrerat i skinnstället oftast täcker för liten yta, både i bredd och höjd. Jag tror dessutom att ett löst ryggskydd (av rätt storlek) under skinnstället har bättre förutsättningar att stanna på rätt plats när kroppen tumlar runt på marken vid en olycka.

Last edited:

njelger

Guest

/frezon

låt mig gissa vad de sålde för typ......

Jag har satt in ett löst (som jag moddade lite för att få plats) i fickan som fanns. Säkert sämre än ett löst men absolut bättre än inget som ofta blir alternativet.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förr var de fast monterade ryggskydden inte mycket till skydd. Dög väl mest till (H)julgransprydnad och bestod i bästa fall av en lite djockare skinnremsa ca. 12-15cm bred! Idag finns betydligt bättre fast monterade skydd eller som GÅR att montera fast!

För att ett skydd skall skydda optimalt krävs att det sitter på plats, dvs. sitter "fast" i förhållande till den kroppsdel det skall skydda, det gäller alla typer av skydd, knäskydd, armbågsskydd, ryggskydd what ever!

Om jackan/stället som ryggskyddet sitter fast monterat i sitter som ett ålskinn, och du fortfarande är rörlig, samt skyddar lika mycket som ett löst ryggskydd (eller mer) så spelar det ju ingen roll. Om det däremot ger möjlighet att flytta på sig så det inte sitter på plats eller sitter fel (ex. för högt upp) så ger det inte ett optimalt skydd.

EN stor fördel med fast monterat ryggskydd är dock att det alltid sitter på plats. Dvs. man riskerar inte att glömma bort att ta på sig det eller av lättja skita i det "skall bara ner till kiosken-typ". Vet man med sig att man inte är 100% diciplinerad är det därför bättre med ett fast monterat ryggskydd i jackan. Sannolikheten att jackan åker på 100% av gångerna är kanske större.

Mvh!
// Niklas

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
...
För att ett skydd skall skydda optimalt krävs att det sitter på plats, dvs. sitter "fast" i förhållande till den kroppsdel det skall skydda, det gäller alla typer av skydd, knäskydd, armbågsskydd, ryggskydd what ever!
...

Då borde ju en skyddsjacka liknande de som crossförare har vara det bästa alternativet precis som changco föreslog. Om stället sitter som ett korvskinn så kanske det är svårt att få plats med det dock.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har ett sådant Halvarsson som avbildas i början av tråden, i ficka i jackan. Jag är mycket nöjd med det, och det bästa är att det alltid är på. Om jag skulle spänna på mig ett separat innan jag tar på jackan, skulle jag slarva med det ibland för kortare turer...

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Jag kör också med Halavarsson-skyddet överst i tråden och jag tycker det är kanon, känns varken varmt eller obekvämt, är alltid med och man slipper ett extra moment för att få på sig grejerna, dessutom är det nu godkänt enligt Level 2, dvs samma klass som Halvasson track (enda ryggskydd i jacka som fixar det mig veterligen).

Därimot håller jag med om att det är aningen kort för de som är långa i rocken, jag ringde upp Jofama och frågade varför det inte fans ett längre (+ ca 5-10 cm) då det finns utrymme för ett längre i jackan men fick inget vettigt svar, mellan raderna fram kom det då att det inte skulle passa de små dam jackorna:3freak

Mitt svar var MEN HALLÅ Sälj två storlekar då för f.....:fatta!

Men vad jag förstod har du ju ett Track som är just aningen längre, fixa till jackfickan och släng in det vetja;)

/Glenn

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Skydd, skyddigare, skyddigast.

Ryggskydd fastsatt i skinnstället, eller löst med remmar kring kroppen spelar ingen roll så länge det är ett modernt och bra ryggskydd samt att skinnstället har en bra och tajt passform.
Ett "löst" lite för stort skinnställ är inte bra i något avseende när det gäller övriga skydd eller slitage på skinnet.
Prova t.ex. att gnida ett slätt skinn mot asfalten och sedan ett skinn med veck så ser ni att det snart går hål där skinnet är dubbelvikt.

Trots allt är det viktigaste att man bär skydd och inte skiter i det.

Om ryggskyddet är för långt och "petar" dig i nacken så kan du skära/klippa bort lite av skyddet (se till att du ej skapar vassa eller hårda kanter)eller så har du helt enkelt fel storlek eller fel modell på skyddet.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!