Nackskydd vid Mc körning

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hittade ett Nackskydd som verkar djävulskt vettigt Kan någon säga hur det känns att köra med skyddet.. Ovant i början, men man vänjer sig? eller e det en pina o Du irriteras av det hela tiden!

Faqktarutan säger vidare:

Bionic Neck Support (BNS) är ett nyutvecklat skydd från Alpinestars vars uppgift är att reducera samt förhindra katastrofala nackskador. BNS är utvecklat för att dramatiskt öka oddsen för föraren mot omfattande skador på rygg och nacke.
* BNS fungerar som ett extra stöd eller tryckavlastning. I stället för att att låta nacken absorbera hela stöten kommer BNS att fånga upp hjälmen långt innan hals och nackmuskelatur har sträckts. Detta kan förhindra bestående nackfrakturer samt förebygga muskelskador vid extrema huvudrörelser.
* Nyckelbenen skyddas genom att samtliga delar som ligger i kontakt med kroppen är gjorda av expanderbar foam samt att ramen runt skyddet är hel, inga skarvar som kan penetrera kroppen
* Carbon Composite ram för maximering av hårdhet och minimera vikten
* Ett X-band medfäljer för att fixera skyddet mot föraren

Bifogat

• nackskydd.jpg
    nackskydd.jpg
    28 KB · Visningar: 237
Last edited:
Bild?

Jag har ett idag som jag knappt märker av. Det kan vrida sig ibland och då är det jobbigt men annars tänker man inte på det. Har testat att landa på huvudet och det var till stor hjälp.

Edit: aha bild kom. Det såg lite mer avancerat ut än det jag använder ifrån vikinghelmets för typ 350kr.

Bifogat

• 7X4H3079_1.jpg
    7X4H3079_1.jpg
    83.9 KB · Visningar: 434
  • 7X4H3080_1.jpg
    7X4H3080_1.jpg
    78.1 KB · Visningar: 327
Bild?

Jag har ett idag som jag knappt märker av. Det kan vrida sig ibland och då är det jobbigt men annars tänker man inte på det. Har testat att landa på huvudet och det var till stor hjälp.

Oki.. Undrar om "vridet" Du upplever skulle uppstå med detta oxå skulle upphöra om man integrerade nackskyddet med safety väst så det blir som "alltiett" skydd!

Är den inte i vägen så måste det där vara en superbra grej ju. Jag skulle lätt kunna tänka mig ha en sådan för att minimera riskerna.

en "live" bild ser ut såhär då..!

Bifogat

• Alpinestars_bionic_neck_support_leathers.jpg
    Alpinestars_bionic_neck_support_leathers.jpg
    134.4 KB · Visningar: 553
Bild?

Edit: aha bild kom. Det såg lite mer avancerat ut än det jag använder ifrån vikinghelmets för typ 350kr.

Ser ut som biltemas,de har oxå ett sådant i sitt sortiment.
Säkert bättre än inget.

Här är nån modell till: http://www.evs-sports.com/rc-evolution/

Och ännu en om lite tips:http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=151&t=6574

Och ännu mer: http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8411836

Last edited:
Kolla på MC-förarna i årets Dakar. Jag har ännu inte sett EN som inte haft en Leatt Brace, som den där är en "kopia" av, på sig så nog är det bra grejor allt.

http://www.leatt-brace.com/
Leatt använder jag till all cross/enduroåkning och då är den inte ivägen alls.Det är justerbart på alla möjliga vis,men om bakre stödet går att sänka tillräckligt för att man ska sitta bekvämt på en sporthoj utan att behöva titta ner på tanken kan jag inte uttala mig om.

men om bakre stödet går att sänka tillräckligt för att man ska sitta bekvämt på en sporthoj utan att behöva titta ner på tanken kan jag inte uttala mig om.

Bra.. Sporthojs perspektivet!
Nackskyddet används ofta i som Du säger cross/enduro hur e skyddet igentligen på en sporthoj och vid t.ex extra aktiv körning/bankörning?

Nackskyddet används ofta i som Du säger cross/enduro hur e skyddet igentligen på en sporthoj och vid t.ex extra aktiv körning/bankörning?

Man kanske kan justera ned nackskyddet, men frågan är om det tappar funktion då :va

Leatt Brace är ursprunget när det gäller nackskydd och är utvecklat av en sydafrikansk nackläkare. Betydligt mer genomtänkt konstruktion än kopiorna....

Det fungerar efter lite tillvänjning även för RR men man måste modifiera puckeln på stället.

Det fungerar efter lite tillvänjning även för RR men man måste modifiera puckeln på stället.
Oki det borde ju vara en smal sak att ordna..

Fast ändå lite underligt att nackskyddet inte "slagit" igenom i sporthojsvängen o RR-Träsket då fart/krascher ofta är betydligt högre/kraftigare!

Läs på lite extra innan du handlar ett, har läst på några ställen att Alpinestars BNS har lite halvtaskig kvalité.
Leatt ska tydligen vara det bästa. Men det är nog lite en smaksak kanske också, vilket som sitter skönast och så.

Dom kostar ju dessutom ungefär lika mycket, så sök lite och läs, skadar aldrig att kolla upp lite dyrare investeringar extra.

Evs har ju också ett nackskydd, fast det funkar kanske inte för rr.
Ska själv köpa ett Leatt tänkte jag i vår.

EVS:
normal_004020508evs.jpg

Leatt:
leatt_club.jpg

Last edited:
Har inte puckeln en liten funktion av att skydda nacke vid vurpa? Jag har förstått det som de och därför jag letar ställ med puckel, om jag är ute och cyklar lär jag mig gärna mer om säkerhet vad den är för? :tummenupp Den borde väll inte vara endast för att skydda rygg, kör alltid med ruggskydd för det hur som haver :gnissla

Har inte puckeln en liten funktion av att skydda nacke vid vurpa? Jag har förstått det som de och därför jag letar ställ med puckel, om jag är ute och cyklar lär jag mig gärna mer om säkerhet vad den är för? :tummenupp Den borde väll inte vara endast för att skydda rygg, kör alltid med ruggskydd för det hur som haver :gnissla

Puckeln är ett aerodynamiskt tillbehör och jag har inte sett några trovärdiga bevis för att den skulle fungera skyddande vid en krasch. Ryggskador uppstår sällan pga fall platt på rygg utan pga sidobelastningar eller kraft ovanifrån.

Tvärt om är puckel pest för den ambulanspersonal som skall försöka fixera dig på en spineboard om du har misstänkta ryggskador.

Leatt-skyddet funkar vid amatörendurokörning utan att man direkt tänker på det (efter ca 5 minuter)

En tanke om EVS, går det att justera? ser lite tomt ut på den fronten

På mitt gammla berik ställ var puckeln av skumgummi, som sagt det gillade inte ambulans personalen som fick klippa när de ville tillbaka till sitt kaffe.
På mitt nuvarande a-star är puckeln endast av något perforerat mjukt matrial som endast behåller formen, dock ger det bra ventilation.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back