Najja med clips, är detta ok?

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Just bromsoken kanske man vill najja med clips så det är enklare att ta loss när man byter däck.

Hittade denna najjning på ett annat forum. Skulle detta vara godkänt?
Var köper man sånna clips? Eller är det R-clips från biltema som gäller?

Bifogat

• safety%20wire%20001.jpg
    safety%20wire%20001.jpg
    123.4 KB · Visningar: 524

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Var får man tag på sådana clips?

Det enda jag sett i depåerna är saxsprintar tror jag det heter så det är väl ok det också antar jag. Har sett att Biltema har sådana.

Var får man tag på sådana clips?

Det enda jag sett i depåerna är saxsprintar tror jag det heter så det är väl ok det också antar jag. Har sett att Biltema har sådana.

Last edited:

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dessa clips tycker jag ser bättre ut än R-clips jag sett.
Denna har ju en låsning typ säkerhetsnål som verkar bra.

Borde finnas någon stans.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
På rejsmotarden så har jag kört med en fjäder som najning för oljepåfyllningslocket. Snabbt och smidigt att ta bort och det känns toksäkert. Jag har aldrig fått något påpekande vid besiktningen heller.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Tycker det är tråkigt att naja så jag gör det enkelt för mig och tar inte bort bromsoken när jag byter däck.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jupp :tummenupp
Känns betydligt smidigare.

Och inte att förglömma, om det är tajt med tid när bytet ska ske och du inser att nu måste du fram till utsläppsfållan om du ska få köra kan man låta skärmen ligga kvar på mekbänken och köra utan, men med bromsoken hängandes ner i slangarna blir mindre bra.

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Och inte att förglömma, om det är tajt med tid när bytet ska ske och du inser att nu måste du fram till utsläppsfållan om du ska få köra kan man låta skärmen ligga kvar på mekbänken och köra utan, men med bromsoken hängandes ner i slangarna blir mindre bra.

Var det inte någon som körde utan framskärm på Sviestad och skavde hål på bromsslangarna? Inte så bra :gnissla

Men smart idé ändå, går ju fortare att sätta dit framskärm än ok och najning.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det ar darfor bromsslangarna pa en racehoj inte skall dras mellan gaffelbenen, utan utanfor...

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
När jag tänker efter behöver jag inte ta bort framskärmen heller, bara lossa de 4 skruvarna där skärmen sitter i oket. Sedan hänger skärmen med clips runt bromsslangarna.

Jo så långt tänkte t.om jag :)

Men är det inte lite svårt att hålla hjulet i rätt läge samtidigt som man skall vrida in oken så skivorna hamnar mellan beläggen och sedan ska axeln i också?

jaja det ger sig, jag kan ju träna fram till april..

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Jo så långt tänkte t.om jag :)

Men är det inte lite svårt att hålla hjulet i rätt läge samtidigt som man skall vrida in oken så skivorna hamnar mellan beläggen och sedan ska axeln i också?

Det är lättare än vad man kan tro. När du väl gjort det några gånger får du in snitsen.

Fast jag vet bara hur det fungerar på riktiga motorcyklar inte på sånna där Hondor... :arsele

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

Satte faktiskt dit framhjulet senast för 30 min sedan och jag kan rapportera att det gick väldigt enkelt. Pressa ut kolvarna i oket så har du mycket spelrum för skivorna. Tycker det är smidigt att sitta på backen framför hjulet och så håller jag det på plats med fötterna undertill, då har man en extra hand fri att jobba med.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Satte faktiskt dit framhjulet senast för 30 min sedan och jag kan rapportera att det gick väldigt enkelt. Pressa ut kolvarna i oket så har du mycket spelrum för skivorna. Tycker det är smidigt att sitta på backen framför hjulet och så håller jag det på plats med fötterna undertill, då har man en extra hand fri att jobba med.

Går ofta ganska bra att bara hålla upp fälgen med en hand, vrida in ena underbenet på gaffeln och sedan lyfta den fria handen över den andra armen/hjulet och vrida in det gaffelbenet.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...