Naken hoj max 35k.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Nakenhoj max 35k.

Tjena,

Nu börjar kortet närma sig med stormsteg, uppskrivning bokad och en lektion (manöverbana) kvar innan uppkörning.

Givetvis är jag då ute efter en hoj att börja med.
Har kollat på

Hornet 600 - Gräsligt ful i nosen original, och känns allmänt tråkig till utseendet, dock med en grym motor. Bra priser!

FZ6n - Tveksamt utseende även på denna, då jag tycker att nosen och baken skär sig. Fin motor, och börjar krypa ner mot rätt pengar.

ER6n - Sjysst utseende, bra ägandekostnader. Lite tveksam till om 75-80 kus räcker i längden, men det kanske det gör?

Z750 - Grymt utseende och härlig motor, dock lite väl dyr i inköp om man inte är iskall och väntar på en 04a. Även försäkringskostnaden är lite väl saftig.

Har kört Hornet (väldigt lite) och Z750 på körskolan, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av de andra hojarna.. Kommer väl få några timmar på ER6n när jag ska göra Risk2 men annars är det svårt att få till provkörning.

Vad rekommenderar ni spontant för hoj i 35k-klassen.
Det ska vara bra med tryck i hojen (vill verkligen inte ledsna efter 1-2 månader), se bra ut och ha en bra försäkringspremie.

(Ni är säkert spyyyyless såna här trådar, men jag har iaf gjort ett försök att skriva utförligt).

Ha det gott så hoppas jag att vi ses på vägarna i sommar! :krama

Last edited:

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a
Vad sägs om Speed triple 955i 00 01? Mycket rolig motor med bra drag och bra vridmoment!

Eller kanske Hornet 900? inte kört den men det verkar vara bra drag i den!

Eller du kanske inte vill börja med så mycket kubik?

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Hornet är ju en vanlig körskolehoj, så den borde ju vara väldigt bra för många, härlig motor också!

Jag har kört en hornet 900 ett tiotal mil, tycker den är väldigt skön :) Mjuk gång och lätt att köra i innerstan :) Bra drag också!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Har inga problem med att det är större kubik men försäkringskostnaden är väl också därefter? 24 år, mellersta sverige, och ändå är det pissdyrt att försäkra :(

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
köp en äldre sporthoj och streetfighterkitta om du nu nödväntigtvis måste ha en naken hoj.
gsxr750 98-99 e mycket mos för pengarna t.ex

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
SkaD, anledningen att jag vill åka naken hoj, är för att det är rätt bekväm körställning och att jag inte enbart har bombarrepor i tanken med mitt hojåkande :)

En fighterkittad sporthoj vore galet intressant om inte försäkringen fortfarande stod kvar på en sporthoj = Svindyrt! :/

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
SkaD, anledningen att jag vill åka naken hoj, är för att det är rätt bekväm körställning och att jag inte enbart har bombarrepor i tanken med mitt hojåkande :)

En fighterkittad sporthoj vore galet intressant om inte försäkringen fortfarande stod kvar på en sporthoj = Svindyrt! :/

Horneten må vara ful i fram i vissas ögon... men det är lätt åtgärdat... tycker du att den e lite halvneutral o tråkig i övrigt.. Kika då på 03 och frammåt, en jäkla skillnad på hoj!!

Har orginal, bortsett ifrån ett effektsystem, vilket resulterar i trevliga 110hk... INTE så pjökigt trökigt =D... Så rapp, det är det, men framförallt driftsäker =)

Sen har du ju märkesförsäkringen... är 22år och får betala 7000kr/HEL/HELÅR(if) eller 2300kr/HALV/HELÅR (bilsport & mc)...
Detta på min 03a..

jämförde det med en cbr 600 21.000kr/HEL/HEL.........
Inte så farligt eller hur?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Horneten är ju en grym hoj, ingen tvekan om saken!
Kanske får titta lite mer på dom helt enkelt..

Men om jag slänger ur mig det här påståendet då;
En liten motor ~600cc passar bättre som twin än som 4a?

Kan ju tänka mig att en twin sparkar på myyycket bättre än en 4a ända upp till omkring 10 000rpm där jag antar att 4an kommer ikapp och förbi.. Men hurpass står sig en twin (säg ER6 eller SV650) gentemot en 600cc 4a (typ Hornet) i accerlation och fartresureser?

Blir man totalt frånåkt på en ER6 om polarn åker 600cc 4a? (Ut ur kurvor, korsningar osv) Handlar inte om att vara värst, utan om att kunna hålla jämt tempo för att få roligare åkning. (Och japp, polarn åker 600cc 4a)

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Har inga problem med att det är större kubik men försäkringskostnaden är väl också därefter? 24 år, mellersta sverige, och ändå är det pissdyrt att försäkra :(

När polarn letade Hornet så var 600:an dyrare i försäkring än storebror 900:an. Leta reda på 2 regnummer och börja kolla priser.

Han valde såklart 900:an och jag har kört den en del. Riktigt skön hoj som är bra på mycket, men inte bäst på något.

//Danne

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Jag skulle absolut satsa på en Speed triple....jag har ställt mig samma fråga som du gör nu.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Bandit 1200!
Det enda hoj jag saknar (av ca 30-35 st).
Den lev med lätthet 115 hk på bakan med mkt enkla moddar.
Lättkörd, lättmekad, rolig och skottsäker.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12

Jag betalade runt 5000/år trafikförsäkring på min gsxr750-99
Jag är 23år. Så nja :tungan

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Det känns i överlag som att ni rekommenderar lite större kubik än de jag nämnt, är det någon speciell anledning till det?
Är det att rekommendera att gå direkt på minst 750cc och över 100 kus?

Bandit 1200 var ju en redigt saftig hoj, verkar ha gott med mos också!
Ska ta en vända till och kolla Speed triple och försäkringar igen för det verkar vara en riktigt grym hoj!

(postar min fråga angående twin vs fyra som separat tråd)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Det är svårt, jääävligt svårt.
I dagsläget känner jag mest för ER6, Hornet och FZ6..

Kanske allra mest för ER6 pga försäkringskostnader och inköpspris kontra årsmodell..

Men visst, en Z750 vore kanske det allra smartaste valet, men det är något så fruktansvärt överpris på de flesta 04or i dagsläget..? Ifjol fick man lätt en 04a i bra skick för 35 bagare?

norpis12

Hojåkare och IT-Konsult
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Hyosung GT650R-07. Yamaha XJ 600 1984.
Hyosung GT 650
kan jag varmt rekommendera...
mitt strå till stacken..
Glad midsommar på er

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Vafan en VTR1000F då? Borde va billig i både inköp, drift och försäkring... jääävligt mulligt ljud, massa vrid och mycket bus, inte snabbast men snabb nog. Exempel på "naked" konvertering finns många av

IMG_1361.JPG

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection