NAS hemmaserver

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sitter o funderar på att skaffa en NAS.

Är det någon som har en sådan o har lite tips?

Funderar på om det går att streama filmer på TVn direkt från den o såna saker.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Finns det verkligen behov av en NAS? Tycker att min lösning är ganska bra, nämligen en HTPC som är på mer eller mindre jämt som delar ut hårddiskarna på nätverket. Det blir väl lite enklare, samt HTPC täcker de flesta behoven. Datorn kostar inte särskilt mycket, den har bd-spelare. Det enda den saknar är väl tv-kort (som jag inte vill ha åas). För att få den riktigt hemtrevlig kör jag den filmvisaren XBMC samt använder telefonen som fjärrkontroll.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Finns det verkligen behov av en NAS? Tycker att min lösning är ganska bra, nämligen en HTPC som är på mer eller mindre jämt som delar ut hårddiskarna på nätverket. Det blir väl lite enklare, samt HTPC täcker de flesta behoven. Datorn kostar inte särskilt mycket, den har bd-spelare. Det enda den saknar är väl tv-kort (som jag inte vill ha åas). För att få den riktigt hemtrevlig kör jag den filmvisaren XBMC samt använder telefonen som fjärrkontroll.

Ja det jag egentligen vill ha är en HTPC med XBMC, men jag vill inte ha en sån stor klump o vill inte ha igång den jämt så vill att den ska starta snabbt.
Så då får jag inte plats med så mkt lagring i den ändå o jag inbillar mig att den blir rätt så dyr med SSD disk osv.
Fundera då på om en NAS funkar för att streama så jag kanske inte behöver nån extern mediaspelare alls, för lagring kommer jag nog behöva ändå då jag tror min externa HDD snart ger upp.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jodå, jag har en NAS och den streamar format som mkv, avi osv. utmärkt till TV:n och hanterar srt-filer också så man får text och sådant.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
NAS funkar utmärkt. Jag streamar allt.
Riktigt riktigt smidigt. NASen har vekrligen gjort saker lättare härhemma. Bra redundans, alla filmer/musik/foton etc ligger där, åtkomligt för alla enheter, hela tiden. Kommer även åt allt utifrån vilket är praktiskt.

Har du inte superhöga krav på din NAS (användarhantering/rättigheter osv osv) och bara skall ha den för husbehov så köp en beggad på blocket för en femhunka och kläm i några färska diskar.

En annan variant än NAS/htpc är att du hittar nån kackig gammal bärbar som du kan konfigurera upp som NAS med några externa diskar. Frågan är bara om det är värt besväret.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Allt beror ju på hur den totala miljön ser ut. Har du en PS3 eller annan mediakonsoll så är en NAS med mediaserver rätt meningslöst att betala för.

Jag köpte en Netgear STORA, vilket är lite budget (1500 inkl 1 disk). Men är toknöjd för behovet. Saknar gränssnittsaccess från internet (funkar bara inom nätverket), går att streama direkt från den och man måste hämta filer via ett webbgränssnitt.

Köpte den främst för att få redundant lagring på ett smidigt sätt då vi har en hel del grejer vi är rädda om (inte löst brandfrågan än dock). Väl på plats är den största behållningen att allt på den smidigt och grymt enkelt visas via PS3an i snygga och lättnavigerade menyer. Går ju att visa på dator/padda också på ett enkelt sätt.

Vill du streama till TVn och inte har konsoll får du lägga på en slant för att få en NAS med inbyggd spelare. Jag hade hellre lagt de extrapengarna på en PS3 som blivit billig nu om du inte redan har en.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Allt beror ju på hur den totala miljön ser ut. Har du en PS3 eller annan mediakonsoll så är en NAS med mediaserver rätt meningslöst att betala för.

Jag köpte en Netgear STORA, vilket är lite budget (1500 inkl 1 disk). Men är toknöjd för behovet. Saknar gränssnittsaccess från internet (funkar bara inom nätverket), går att streama direkt från den och man måste hämta filer via ett webbgränssnitt.

Köpte den främst för att få redundant lagring på ett smidigt sätt då vi har en hel del grejer vi är rädda om (inte löst brandfrågan än dock). Väl på plats är den största behållningen att allt på den smidigt och grymt enkelt visas via PS3an i snygga och lättnavigerade menyer. Går ju att visa på dator/padda också på ett enkelt sätt.

Vill du streama till TVn och inte har konsoll får du lägga på en slant för att få en NAS med inbyggd spelare. Jag hade hellre lagt de extrapengarna på en PS3 som blivit billig nu om du inte redan har en.

Eller så har men bara en tv som reder ut det :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Ja, eller så köper man lämplig mediaspelare från netonnet för 500-1000 pix beroende på vad man vill ha... :)
FInns ju en del små Android-pryttlar nu för en femhundrig. Då kan man dessutom surfa etc. Apple TV 3 är inte jailbreakad än tror jag, men sen blir den ett bra köp att köra XBMC på.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

True.. Men det förutsätter att man inte bara har en NAS, utan en tämligen ny TV.

Jag vet att ni tekniknördar tycker att man måste byta för var 13e par boxers (typ en gång i månaden för er). För mig som mer bryr mig om att saker ska funka och ge så bang 4 the buck som möjligt så duger min gamla plasma från 2010 alldeles utmärkt, även om den inte har inbyggd spelare (vilket jag i skrivande stund blir osäker på den faktiskt visst har iofs).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, eller så köper man lämplig mediaspelare från netonnet för 500-1000 pix beroende på vad man vill ha... :)
FInns ju en del små Android-pryttlar nu för en femhundrig. Då kan man dessutom surfa etc. Apple TV 3 är inte jailbreakad än tror jag, men sen blir den ett bra köp att köra XBMC på.

1000 pix för en "lämplig" mediaspelare när man får en PS3 för 1700 verkar som en rätt dålig affär trots allt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
True.. Men det förutsätter att man inte bara har en NAS, utan en tämligen ny TV.

Jag vet att ni tekniknördar tycker att man måste byta för var 13e par boxers (typ en gång i månaden för er). För mig som mer bryr mig om att saker ska funka och ge så bang 4 the buck som möjligt så duger min gamla plasma från 2010 alldeles utmärkt, även om den inte har inbyggd spelare (vilket jag i skrivande stund blir osäker på den faktiskt visst har iofs).

Ja har man en äldre tv så krävs det andra grejor. Men alla tv behöver det inte, det var bara ett förtydligande.

jag har köpt tv 2 ggr dom sista 15 åren så med ditt resonemang så stinker jag ordentligt ;)

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
PS3a har jag, o dem är ju totalt odugliga till att spela upp saker smidigt så fuck that.
TVn har inbyggd mediaspelare som näääästan räcker hela vägen, det är så nära så jag vill bara spy på att det inte riktigt funkar.

Jag blir tokig, allt jag egentligen letar efter är en mediaspelare som tar allt jag slänger på den utan att kosta allt för mkt, o ju längre in man rotar sig ju mer prylar vill man ju ha.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
PS3a har jag, o dem är ju totalt odugliga till att spela upp saker smidigt så fuck that.
TVn har inbyggd mediaspelare som näääästan räcker hela vägen, det är så nära så jag vill bara spy på att det inte riktigt funkar.

Jag blir tokig, allt jag egentligen letar efter är en mediaspelare som tar allt jag slänger på den utan att kosta allt för mkt, o ju längre in man rotar sig ju mer prylar vill man ju ha.

På viket sätt är PS3an oduglig?

Med typ 3 undantag (och då ser vi sjukt mkt film och serier ( minst 1,5 TB/år)) så har det funkat klockrent alltid. :va

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7

Har samma bekymmer som dig.. men med krav på möjligheten att spela upp flash från webben, just specifikt motogp.

Har idag en HTPC i vardagsrummet med XBMCbuntu och en ATV i sovrummet med Crystalbuntu på, all media ligger på en Netgear nas som kör torrents och databasen för XBMC (så båda spelare har koll på vad jag sett) och hade jag inte haft som krav att den skulle lira flash och motogp hade jag bytt ut spelarna mot två Raspberry PI som kostar en 500ing st.

Spelar 1080p, ljudlösa och små så för bara XBMC är dom ju prefekta.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
På viket sätt är PS3an oduglig?

Med typ 3 undantag (och då ser vi sjukt mkt film och serier ( minst 1,5 TB/år)) så har det funkat klockrent alltid. :va

Säg nåt den klarar av att spela upp utan att man egentligen inte spelar det från ps3an utan från datorn?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Säg nåt den klarar av att spela upp utan att man egentligen inte spelar det från ps3an utan från datorn?

Eftersom min NAS bara är en lagringsenhet, och inte har nån spelare alls. Och NAS, PS3 och TV är allt jag använder när jag ser i stort sett allt (utan jävla MKV, men det går tydligen att "bota" också om man orkar) så är väl "allt" mitt svar.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har samma bekymmer som dig.. men med krav på möjligheten att spela upp flash från webben, just specifikt motogp.

Har idag en HTPC i vardagsrummet med XBMCbuntu och en ATV i sovrummet med Crystalbuntu på, all media ligger på en Netgear nas som kör torrents och databasen för XBMC (så båda spelare har koll på vad jag sett) och hade jag inte haft som krav att den skulle lira flash och motogp hade jag bytt ut spelarna mot två Raspberry PI som kostar en 500ing st.

Spelar 1080p, ljudlösa och små så för bara XBMC är dom ju prefekta.

Ja jag har funderat på raspberry länge men det är ju lite smått tvivelaktigt om den funkar smärtfritt vad man läst.

Men hur är det med denna tex som ja fundera på: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=656488&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7

Kan man streama filmer från den via dlna till TVn utan att blanda in TVns mediaspelare eller måste man köra all film via nåt mediacenter ändå?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Eftersom min NAS bara är en lagringsenhet, och inte har nån spelare alls. Och NAS, PS3 och TV är allt jag använder när jag ser i stort sett allt (utan jävla MKV, men det går tydligen att "bota" också om man orkar) så är väl "allt" mitt svar.

Eftersom MKV är just det som "allt" körs som nu mera så är med andra ord ps3an totalt oduglig som jag sa.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eftersom MKV är just det som "allt" körs som nu mera så är med andra ord ps3an totalt oduglig som jag sa.

Jag tankar ju inte mkt porr, men i övrigt känns ju intre MKV som nåt direkt hinder.

*Undrar stilla vad farbror tankar egentligen som "bara" finns i MKV*

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
Ja jag har funderat på raspberry länge men det är ju lite smått tvivelaktigt om den funkar smärtfritt vad man läst.

Men hur är det med denna tex som ja fundera på: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=656488&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7

Kan man streama filmer från den via dlna till TVn utan att blanda in TVns mediaspelare eller måste man köra all film via nåt mediacenter ändå?

Det är nog inga problem tror jag? Sen har du ju 14dagar ångerrätt.. Men min ATV1 klarar 1080p och Raspberryn är ju vassare. :)

Har du en nyare samsung smart tv eller blueray finns numera plex klienten som app och på nasen kan man installera server delen.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping