NAS hemmaserver

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag tankar ju inte mkt porr, men i övrigt känns ju intre MKV som nåt direkt hinder.

*Undrar stilla vad farbror tankar egentligen som "bara" finns i MKV*

En snabb titt i mitt film o seriearkiv så är det 99.9% .mkv-filer.
Allt HD-material jag har är .mkv.
Vad är dina filer för format?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är nog inga problem tror jag? Sen har du ju 14dagar ångerrätt.. Men min ATV1 klarar 1080p och Raspberryn är ju vassare. :)

Har du en nyare samsung smart tv eller blueray finns numera plex klienten som app och på nasen kan man installera server delen.

Vad jag läst mig till så har den lite svårt för 1080p ibland.

Men det är nästan så man tar o köper en NAS o en raspberry

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
vänta med raspberry... Nyhetens hyllningar kommer att bli en tyst klapp, iaf som mediaspelare.

Kanske blir en raspberry till tvn i sovrummet för o ha o kika på serier med isåfall, men till film är jag tveksam till om det verkligen funkar som det ska.
Installerade XBMC på plattan igår, funkar kalas, men man får ju inte fullbild på tvn när man kopplar in androidenheter, värdelöst.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Lagring som lagring, är ju ganska skitsamma hur. HTPC är dock ett mer delikat ämne. XBMC på Linuxdist har egentligen bara en svaghet, strömmande material i flash/silverlight.

Har man en gång kört XBMC så nöjer man sig inte med något annat. Jag kör en Zotac Zbox AD04 med OpenELEC (bootar XBMC på några ynka sekunder, om man kör SSD), samt en separat dual-boot partition med Windows 7. 99% av all media körs via OpenELEC/XBMC. Flash/Silverlight/Netflix-junket kör man på Win-partitionen. Efter många omgångar hit och dit blev det den ultimata kompromissen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har man en riktig PC så behövs ingen NAS :tungan

Har min i köket, slipper surret, HTPC i vardagsrummet som strömmar från de 6TB i köket, trådlösa routern ger access till allt i lägenheten :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Neh fan ja vet inte va fasen ja ska med de till alls, men va fan.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Kör med den gamla Raspberry Pi här hemma (256mb ram) och den fungerar utmärkt för att köra .mkv filer i 720p (har inte testat 1080p).

.avi filer har den däremot problem med, troligtvis så har den inte hårdvaru avkodare för det formatet.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det starkaste skälet för att en NAS är nog datasäkerheten imho. Min har 6 år på nacken och har genomlevt 2 diskkrascher utan att något gått förlorat. Den skickar några mail och talar om att den inte mår bra. Ut och handla en ny disk, hotswappa den disk som krånglar och NASen återskapar rubbet utan att man behöver göra ett dyft. Ovärderligt när man vill att 20 år gamla hemvideosoch bilder ska överleva.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bra tråd, jag ska hitta en bra lösning till nya TVn och här haglar det ju tips.

MEN..
har nån testat nån typ av smartTV-dongle?
Jag vill kunna kolla på mypremium.tv som har engelska eurosport mm och enligt videon nedan så går ju det,
men måste det va i "I"/mac miljö eller?
Borde väl räcka att dongeln klarar flash, för det klarar väl ingen smartTV?

http://www.youtube.com/watch?v=RkQ_M6oJLnU

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bra tråd, jag ska hitta en bra lösning till nya TVn och här haglar det ju tips.

MEN..
har nån testat nån typ av smartTV-dongle?
Jag vill kunna kolla på mypremium.tv som har engelska eurosport mm och enligt videon nedan så går ju det,
men måste det va i "I"/mac miljö eller?
Borde väl räcka att dongeln klarar flash, för det klarar väl ingen smartTV?

http://www.youtube.com/watch?v=RkQ_M6oJLnU

Jag har inte sett nån annan typ av smartTV dongle förutom android-varianterna, men de låter ju intressant.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Får redigt kass bild när jag streamar på plex från NASen

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hur ser det ut om du streamar via xbmc och direkt från nasens utdelningar?

Då är det bra bild.
Nu när jag försöker så går det inte överhuvudtaget att streama från plex "Något gick fel vid uppspelning av denna video."
Varken play-kanaler eller sånt som ligger på disken funkar nu helt plötsligt

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om man har tänkt att ha en mediaserver på sin NAS är det bra om man inte köper en gammal NAS för ca 1000:- på Blocket. Den kommer då antingen inte stödja programvaran eller så gör den jobbet men VÄLDIGT långsamt.

Plex-servern har jag på min (spel)dator och tom. där går det segt att uppdatera Biblioteket. Plex är väl dock tungdriven. Finns säkert betydligt enklare saker att snurra men då inte lika snygga (antar jag).

Bara en liten läxa som jag själv lärt mig, helt på egen hand :gnissla

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping