Nasty virus - hjälp!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Åkte precis på virus i burken. Ett av de otrevligare jag träffat på. det vill att jag ska köpa ett anrivirusprog.
Kör win 7 och avg. Viruset hindrar mig ifrån att starta program. Kan inte kolla namn på processer. Kan inte starta burken i safemode (!). Hur fan skall jag ens kunna ta reda på vilket virus det är?

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Vilket antivirusprogram säger viruset att du ska köpa?
Ta gärna nån typ av printscreen på popups osv. Funkar bra med foto eller vad som helst.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Sök på "aktivera aktivitetshanteraren" - finns ett litet program som man kan ladda ned som fixar det snabbt.

Sen får du rensa bort skiten så att den inte går igång igen - KÖR - Msconfig.

Och sen kan man manuellt radera skiten i dosprompten...kan finnas en del filer....notera alltid tiden när man får skiten så sökandet blir lättare...eller så har man ett bra antiuvirusprogram...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tack för tipsen. Nu fixade det sig.
Lyckades komma åt Malwarebytes program innan viruset hann starta upp helt på nåt sätt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nu efter att du fixat eländet, installera Secunia PSI och följ råden det ger så slipper du förmodligen några fler zer0-day-virus i framtiden.

Secunia PSI är vad Windows Update är för Windows fast för tredje-parts program, dvs det håller koll på alla andra tredjepartsprogram som inte uppdateras av Microsoft som t.ex. Adobe Reader, Adobe Flash, Skype, Winrar etc etc.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nu efter att du fixat eländet, installera Secunia PSI och följ råden det ger så slipper du förmodligen några fler zer0-day-virus i framtiden.

Secunia PSI är vad Windows Update är för Windows fast för tredje-parts program, dvs det håller koll på alla andra tredjepartsprogram som inte uppdateras av Microsoft som t.ex. Adobe Reader, Adobe Flash, Skype, Winrar etc etc.

Tack för tipset.

Viruset kom från The Piratebay. Inte från nån fil jag laddat ned, utan av nån anledning har det aktiverats när jag bläddrat runt där. Har fått varningar både i burken hemma och jobbdatorn om att TPB visar suspect content från c.c.h.cltomedia.info.

Bara så ni vet.......

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Tack för tipset.

Viruset kom från The Piratebay. Inte från nån fil jag laddat ned, utan av nån anledning har det aktiverats när jag bläddrat runt där. Har fått varningar både i burken hemma och jobbdatorn om att TPB visar suspect content från c.c.h.cltomedia.info.

Bara så ni vet.......

Somliga straffar APB genast! :D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European

Det där lät ju bra. Men för mig funkar det inte. Programmet säger att det inte hittar någon appropriate webbrowser. Verkar som att jag fimpat explorer, jag hittar det i alla fall inte i datorn. Kör Firefox. Borde väl funka?!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har samma skit men kan inte göra nåt. kommer inte ut på några sidor alls så jag kan hämta malwarebytes ens..
funkar de med recovery?

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
malware har jag fått in genom att lägga in de i felsäkert läge och när jag kör den där hitta den 7 saker som tas bort men när jag sen går in "riktigt" så är all skit kvar. kör programet men efter ett tag går de så slött för detta skit öppnar massa grejer mm. :mad: skulle man stå öga mot öga mot skaparn skulle han :näsblod

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Somliga straffar APB genast! :D

Well, när jag går in där med Chrome får jag en stor varning över hela skärmen. Med Firefox (AdBlock) så går det finfint.

malware har jag fått in genom att lägga in de i felsäkert läge och när jag kör den där hitta den 7 saker som tas bort men när jag sen går in "riktigt" så är all skit kvar. kör programet men efter ett tag går de så slött för detta skit öppnar massa grejer mm. :mad: skulle man stå öga mot öga mot skaparn skulle han :näsblod

Ja, det var ett helvete att bli kvitt. Rena turen att jag lyckades. Kunde inte ens starta burken i safemode. Under uppstart tryckte jag ctrl-alt-del upprepade gånger tills jag kunde starta aktivitetshanteraren. Där hittade jag programmet som stängde ner andra appar när jag ville starta dom. Fick fjong på Malwarebytes (under flera protester från burken) och den plockade bort skiten.

Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Well, när jag går in där med Chrome får jag en stor varning över hela skärmen. Med Firefox (AdBlock) så går det finfint.

Ja, det var ett helvete att bli kvitt. Rena turen att jag lyckades. Kunde inte ens starta burken i safemode. Under uppstart tryckte jag ctrl-alt-del upprepade gånger tills jag kunde starta aktivitetshanteraren. Där hittade jag programmet som stängde ner andra appar när jag ville starta dom. Fick fjong på Malwarebytes (under flera protester från burken) och den plockade bort skiten.

den tar bort hanteran för mig hela tiden :mad:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Funkar det inte att starta från en hederlig gammal bootdisk (eller cd) och sedan köra antivirus?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
den tar bort hanteran för mig hela tiden :mad:

Även om du försöker starta upp den DIREKT efter uppstarten? Du måste vara snabb!

Jag behövde aldrig boota från disk, men det är annars bombsäkert, men meckigt om man inte redan har en disk.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati