Nattjobbartips

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Då kan vi byta kropp eller nåt, jag kan bli fullständigt fucked up efter en nattrepa. Dock är det olika från gång till gång, så jag ser inget mönster till varför det diffar. Vi kör 12h på helgen, så inatt kör jag 19-07. Första planerade saken jag ska göra är kl 0.30 inatt...

Haha, ja vi sitter typ i samma båt!
Tolv timmarspass på helgerna och lika jävla svårt att ställa om till rätt sida dygnet efteråt.

Inatt ska jag försöka tillverka något annat än en tesked... Får se om det blir en ölöppnare som någon nämnde..!

/Markus

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
vart fasen hittar man jobb där man kan kolla nu blåser vi snuten 1 och 2! samma natt! och få betalt för det! sign me up :Bugar

Alla branscher där det krävs 24/7 övervakning av något som sällan pajar. :tummenupp

Många reagerar som du gör och tycker det låter skitsoft. Det är det ocskå, de första 5 nattpassen man jobbar i sitt liv. Sen blir det mest segt. Om man inte kan göra bestick då...

Haha, ja vi sitter typ i samma båt!
Tolv timmarspass på helgerna och lika jävla svårt att ställa om till rätt sida dygnet efteråt.

Inatt ska jag försöka tillverka något annat än en tesked... Får se om det blir en ölöppnare som någon nämnde..!

/Markus

Du ska göra kraschpuckar!

Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Alla branscher där det krävs 24/7 övervakning av något som sällan pajar. :tummenupp

Många reagerar som du gör och tycker det låter skitsoft. Det är det ocskå, de första 5 nattpassen man jobbar i sitt liv. Sen blir det mest segt. Om man inte kan göra bestick då...

Det var ju någon snubbe som svarvade en cylinder med massa gängor i för ett tag sedan. Fanns en tråd om det. "Stresscylinder" eller vad han kallade den.

Jag tror jag håller mig till småsaker istället. krashpuckar i all ära, men det är lite över min nivå än så länge. :rolleyes:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
*Korsord
*Soduko
*Lär dej ett nytt språk (finns ju sådana dataprogram där man kan lära sig glosor och meningar genom att säga efter)
*Lär dej vika sådana fina japanska vikningar, du vet fåglar och sånt. :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

fick jag jobb som stolutprovare så skulle jag nog ta det :gnissla jag är en lök.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
fick jag jobb som stolutprovare så skulle jag nog ta det :gnissla jag är en lök.

Som sagt, det sopiga är ju att du torskar dagarna när andra är vakna. Jobbar du 4-5 nattpass på raken tar det 1-2 dygn innan dygnsrytmen är ok igen. Det är inte kul att vakna 4 på morgonen helt utvilad din lediga dag och inte kunna somna om, för att halvt kollapsa framåt 10 på förmiddagen då man hade velat vakna.

Jag brukar spela web sudoku ibland.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Fy fan vad det suger och ställa om efter nattpassen!
Har lika jävla svårt att ställa tebax varenda gång...
:död

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Tycker inte det är så svårt att ställa om. Trixet är ju bara att inte sova så länge den dagen du går av, 4 timmar är lagom. Okej, du kommer vara trött just den dagen, men när kvällen kommer längtar man efter sängen och somnar som en stock.

:fakta

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Tycker inte det är så svårt att ställa om. Trixet är ju bara att inte sova så länge den dagen du går av, 4 timmar är lagom. Okej, du kommer vara trött just den dagen, men när kvällen kommer längtar man efter sängen och somnar som en stock.

I second that! Funkar utmärkt för mig. Går av om 40 minuter nu (07.00), ligger i säng strax efter 8, sover till 12-13 ca. Då funkar jag någorlunda resten av dagen flör att kravla i säng vid ca 1-2 i natt, sen är kroppen i daymode igen. Och omvänt för att ställa om till natt, sitter uppe till ca 03, kollar film, softar, sover till ca 13. Får iofs alltid en liten svacka vid 4-tiden första natten, men det går, sen sover man som en klubbad säl...

And Amen to that too! I natt har jag väl utfört ca 3 timmars effektivt arbete, resten av tiden har det surfats sh och en drös annat, surrat MSN ett par timmar med en trevlig amerikanska, kollat tv och fått ryggen knådad i en timme i massagefotöljen.

It's good to be me!:yoparty

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Jag använder också den metoden, men jag har slutat sitta uppe kvällen innan jag går på, det är bara slöseri med ledig tid...

Förut körde vi 7 nattpass på raken, med avslutning på 2x12h helg, då spelade det ingen roll hur jag gjorde, det tog till onsdag innan dygnsrytmen hade återhämtat sig. Nu kör vi 4 pass ena veckan och 3 andra, och då funkar det otroligt mycket bättre.

Korta jobbperioder, korta ledighetsperioder är skiten. Det fina är ju som idag, att vara ledig, sitta på altanen och slösurfa sh medan polarna svettas bland chefer och annat slödder på sina jobb, får sitta i rusningen och svära m.m.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Jag använder också den metoden, men jag har slutat sitta uppe kvällen innan jag går på, det är bara slöseri med ledig tid...

Förut körde vi 7 nattpass på raken, med avslutning på 2x12h helg, då spelade det ingen roll hur jag gjorde, det tog till onsdag innan dygnsrytmen hade återhämtat sig. Nu kör vi 4 pass ena veckan och 3 andra, och då funkar det otroligt mycket bättre.

Korta jobbperioder, korta ledighetsperioder är skiten. Det fina är ju som idag, att vara ledig, sitta på altanen och slösurfa sh medan polarna svettas bland chefer och annat slödder på sina jobb, får sitta i rusningen och svära m.m.

Kör så nu... Inte kul alls. Har provat alla möjliga knep.
Sova 4 timmar och gå runt som ett lik på måndagen.
Supa skallen av sig så fort man gått av.
Supa skallen av sig senare på kvällen.
Skita i att sova alls på morgonen.
Sova som vanligt fram till 15.

Slutar alltid med att man vaknar vid två halv tre på tisdagsnatten och är klarvaken! :mad:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kör så nu... Inte kul alls. Har provat alla möjliga knep.
Sova 4 timmar och gå runt som ett lik på måndagen.
Supa skallen av sig så fort man gått av.
Supa skallen av sig senare på kvällen.
Skita i att sova alls på morgonen.
Sova som vanligt fram till 15.

Slutar alltid med att man vaknar vid två halv tre på tisdagsnatten och är klarvaken! :mad:

Det har forskats en del i det där, och där är resultaten entydiga - när man jobbar skift ska man varva korta jobbperioder med korta ledighetsperioder. Det var just p.g.a. det jag lobbade igenom vår schemaändring till 4/3-upplägget (vi har sex veckors schema), och det var lite tveksamheter inom gruppen innan eftersom vi då skulle offra vår lediga vecka för att dela upp nattveckan.

Men efter ändringen har jag inte hört ett ord om någon som tycker det gamla var bättre. Dessutom är det inte kul att vara helt utan social kontakt en vecka i sträck som det i praktiken handlar om.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Någon annan som jobbar så här natten innan midsommar?

Maskinlinjen går som ett skott och det enda man kan göra är att sitta och övervaka... :död

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hmm, när jag jobbade natt, (13h/dygn brandvakt på tomt fartyg...), så var det laptop och en mängd gamla stortitelsspel varvat med sagan om ringen böcker som gällde.

Jag hade dock inte tillgång till internet och sh ens. :(

Edit: men då du har det finns det ju en väldig massa sajter där man kan streama filmer/serier/web radio osv!

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
När jag jobbade natt hade jag omvända problemet. Jobbade på en bearbetningsavdelning där vi gjorde växelhus till tunga bakaxlar i 5 olika modeller med 10 maskiner som sammanstrålade till en gemensam utbana.

Varje växelhus skulle kontrollmätas, packningsytor gradas, oljekanaler gradas och sedan lasta på vagn och köra till tvätten. Efter tvätten skulle husen lyftas ur och sorteras i rätt pall. Inte fan blev det nå rast där inte!

Gick jag och sket blev utbanan full och avdelningen stannade :yoparty

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Hmm, när jag jobbade natt, (13h/dygn brandvakt på tomt fartyg...), så var det laptop och en mängd gamla stortitelsspel varvat med sagan om ringen böcker som gällde.

Jag hade dock inte tillgång till internet och sh ens. :(

Edit: men då du har det finns det ju en väldig massa sajter där man kan streama filmer/serier/web radio osv!

I wish...! Företaget har spärrat allt sånt. Man måste ha ett användarnamn och lösen för att ens komma ut på internet. Tur att man har kontakter ...!

Ambience

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
KTM 660 smc
haha själv har man släpat med sig sin laptop och har trådlöst internet med sig =) det är praktiskt när de spärrar de flesta sidorna

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...