Navigering i Europa. Vilken app?

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Mest troligt ska jag använda ett lifeproof vattentätt skal. Tyvärr verkar det inte finnas fäste för styre till dessa så det blir något hemmasnickrat.

Kan man ladda telefonen samtidigt som den sitter i skalet som du har? Skicka gärna en bild som visar va det är för modell osv.

Jag kan skicka bild och länk till annons på Ebay där jag köpte den, men det blir senare när jag jobbat klart för idag.
Du kan ladda samtidigt som den sitter i skalet jaa, laddare medföljer
Du får den för halva nypriset. Den är som sagt aldrig använd då jag köpte den tidigt i vintras och nu då har uppgraderat till en Galaxy S5 ( tyvärr finns ingen liknande case till den ännu )

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Provade gratisvarianten av OSmand när jag ar i thailand och den var riktigt bra, använde inte navigeringsfunktionen utan använde mest för att se var jag befann mig.
Men hur funkar det när man skall beräkna en rutt, även gratisapparna och de man köper kräver väl att man har uppkoppling när rutten beräknas eller har jag fel?
-Förvisso en mindre kostnad än att ladda ner kartor, men ändock dyrare än att låta en GPS räkna ut rutten helt utan uppkoppling.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Provade gratisvarianten av OSmand när jag ar i thailand och den var riktigt bra, använde inte navigeringsfunktionen utan använde mest för att se var jag befann mig.
Men hur funkar det när man skall beräkna en rutt, även gratisapparna och de man köper kräver väl att man har uppkoppling när rutten beräknas eller har jag fel?
-Förvisso en mindre kostnad än att ladda ner kartor, men ändock dyrare än att låta en GPS räkna ut rutten helt utan uppkoppling.

De appar där du laddar ner kartorna till mobilen behöver du inte vara uppkopplad över huvudtaget. All uträkning sker offline. Men om du vill ha funktioner så som "aktiv trafikinfo" då måste du vara uppkopplad.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag kör Sygic. Bra för A till B navigation, massa POI-s, mat, hotell, bensin, etc.
Oruxmaps för tracks

Har inte lyckats bli riktigt nöjd med navigationen än, kanske ska testa osmand
Navfree har europakartor och är gratis

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
De appar där du laddar ner kartorna till mobilen behöver du inte vara uppkopplad över huvudtaget. All uträkning sker offline. Men om du vill ha funktioner så som "aktiv trafikinfo" då måste du vara uppkopplad.

Ja, jädrans. -jag vart tvungen att testa med OSmand och det funkar ju fint utan uppkoppling! Dock är sökfunktionen inte lika bra som i min Garmin, men till det priset (gratis) så...

För övrigt, ett alternativ till betalappar och mobiltelefonhållare är ju att köpa en budget-gps avsedd för bil och en papperskarta.
Om man vill sitta på sin kammare och planera sin hela semester in i minsta detalj och lägga in i sin GPS så kan man satsa på en mc-gps som garmins ZUMO-modeller. Om man kan tänka sig att lägga 2 minuter vid vägkanten för att lägga upp en 30-mila etapp med 4-5 delmål kan det gå lika bra med en vanlig bil-gps.

Last edited:

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Tänkte jag skulle uppdatera tråden med lite erfarenheter från att använda en smartphone samt CoPilot som navigator och förbestämda rutter.

Var ute och rullade ca 50 mil häromdagen och hade förberett en del rutter i Tyretotravel. http://www.tyretotravel.com/ Rutterna jag skapade var mest för att få en bild av hur kompetenta GPS-navigatorer i Smartphones är på att guida utifrån förplottrade resvägar som man har importerat in i telefonen.

Testet utfördes med en Samsung Galaxy S3 (Android 4.3) samt en trådlös blåtandsmottagare (Sony Ericsson).
Navigatorn var CoPilot med skandinavienkartor.

Jag började med att plottra ett antal rutter via Tyre-programvara på min dator.
Tyre-skärmdump.jpg

Den här rutten visar hur jag vill åka från Nyköpings golfbana ner till färjan vid Skenäsleden.
Jag valde 4 punkter för att det inte skulle bli allt för plottrigt. Viktigt här är bara att säkerställa att programmet ritar upp rätt väg utifrån angivna POI. Skulle den föreslå en annan väg kan man dra rutten till korrekt väg alt. lägga till en POI för att få programmet att räkna om rutten utifrån dina önskemål.

Sen sparar man den skapade rutten som en tomtom-fil. Tyre kan spara rutter i flera olika format men saknar de format som Copilot, Sygic m.fl. använder för att läsa importerade rutter. För CoPilot måste man spara rutten som en .trp-fil.
ITN.PNG

Det man gör är att ladda upp den sparade tomtom-filen (.itn-fil) i ITN Converter och där gör man om tomtom-filen till en .trp-fil. Finns även möjlighet att konvertera till en rad andra filformat för att passa till andra GPS navigatorer.

Skärmklipp.PNG

.trp-filerna laddas in i telefonen i följande mapp com.alk.copilot /copilot/eu/region/save folder. Ladda önskad rutt i telefonen och börja navigera utifrån uppgjord rutt.

Jag navigerade enbart via röstguidning och hade skärmen avslagen för att spara batteri (telefonen satt i en hållare på styret). Om du inte befinner dig där rutten börjar (startposionen) så gudar CoPilot dig dit för att sen påbörja guidning av importerad rutt. Dock så säger CoPilot att du har kommit fram till slutdestinationen för varje POI som finns inlagd i rutten så man måste ha koll på vilken POI som faktiskt är slutdestination (här skulle man önska att CoPilot kunde känna av vilken som är start- resp. slut POI)

En stor nackdel är om du avviker från upplagd rutt, då kommer GPS:n tjata på att vända om och köra mot POI så CoPilot kan "bock av" den. Alternativet är att gå in i rutten och radera POI för att sen fortsätta. Vilket kräver att du måste stanna och mickla med telefonen. Det är nog den största nackdelen jag upptäckte när jag testade.

Andra saker att tänka på är bl.a. att stänga av överflödig information som rösten gärna delar med sig av, så som hastighetsbegränsningar, fartkameror m.m. annars kan det bli en hel del tjatter i öronen.

SUMMERING: Om du vet att du kommer hålla dig till den rutt du har skapat och importerat fungerar CoPilot mycket bra som navigator. POI "bockas av" utan problem, till skillnad från Sygic där jag tyckte att noggrannheten inte var lika exakt utan där kunde en POI ligga 30 m ut i spenaten vilket resulterade i att Sygic ville att man skulle vända om och köra ut i periferin för att kunna bocka av den POI. Något jag inte märkte av med CoPilot.

Varje POI anser CoPilot är slutdestinationen så man måste veta vart man har lagt den sista POI så man inte blir förvirrad. Men har man koll på det så är det inga problem.

Avvik inte från bestämd rutt, då blir CoPilot förvirrad. Alternativet är att man redigerar rutten innan man åker alt. stannar efter och raderar de POI som inte längre är aktuella. Men det leder till ett tjat av guds nåde på att man ska vända om i varje korsning vilket blir jobbigt i längden. Här skulle jag vilja att CoPilot förstår att man inte vill passera en viss POI om avståndet blir tillräckligt stort och hoppar vidare till nästa POI.

Bortsett ovan saker så fungerar CoPilot mycket bra som navigator om du kör den rutt du har bestämt i förväg. Samma rutt jag skapade i Tyre dyker upp i CoPilot (dvs CoPilot får inte för sig att välja andra vägar den finner snabbare eller kortare). Dock kan du enkelt lägga till/ta bort POI i CoPilot.

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
Jag har testat ganska många av de olika men kommit fram till att jag tycker navigon är bäst. Har verkligen fungerat helt felfritt sen jag skaffade den för tre år sedan ungefär. :kär är ju inte direkt jättesvårt att fixa gratis på en androidlur :)

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa