Nazister dumma i huvudet?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lite kuriosa ur Gilberts "Nuremberg Diary" från då de åtalade i Nurnbergrättegången blev IQ-testade. Ganska intressant resultat....är Hermann Göring måhända hedersmedlem i Mensa?

Hjalmar Schacht IQ 143
Arthur Seyss-Inquart IQ 141
Hermann Göring IQ 138
Karl Dönitz IQ 138
Franz von Papen IQ 134
Erich Raeder IQ 134
Dr.Hans Frank IQ 130
Hans Fritsche IQ 130
Baldur von Schirach IQ 130
Joachim von Ribbentrop IQ 129
Wilhelm Keitel IQ 129
Albert Speer IQ 128
Alfred Jodl IQ 127
Alfred Rosenberg IQ 127
Constantin von Neurath IQ 125
Walter Funk IQ 124
Wilhelm Frick IQ 124
Rudolf Hess IQ 120
Fritz Sauckel IQ 118
Ernst Kaltenbrunner IQ 113
Julius Streicher IQ 106

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Synd att ingen testade EQ på dem. Eftersom IQ bara mäter den logiska intellegensen.
Problem lösning tog de ju faktiskt tag i med liv och lust... :rolleyes:

Skulle man räkna ut ett medelvärde på dessa två intelligenser blev det nog under genomsnittet ändå... :död

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Vad är medel på ett ungi om man diskuterar IQ

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
Brukar det inte heta att gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin?!

....Att starka ledare har högt IQ är väl knappast ovanligt? Dessutom är det väl rätt vanligt att psykopater har högt IQ, är karismatiska och framåt men saknar empati..

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2004\08\26\114464

Det skulle varit väldigt intressant att se Adolf Hitlers resultat på ett sådant test. Mer enkelspårig, trångsynt människa får man leta efter. Han tolererade aldrig motargument och hade alltid enkla lösningar på komplexa problem. Men var ju samtidigt en rent mästerlig realpolitiker, lysande på att dupera och manipulera samt extremt karismatisk. Jag tror definitivt inte han hade varit ett undantag från sällskapet ovan....

Edit: Hitler lär dessutom ha sagt om Keitel (129 i IQ) att han inte hade användning för en man med "intelligens som en biografvaktmästare".....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Flamma77 skrev:
Synd att ingen testade EQ på dem. Eftersom IQ bara mäter den logiska intellegensen.
Problem lösning tog de ju faktiskt tag i med liv och lust... :rolleyes:

Skulle man räkna ut ett medelvärde på dessa två intelligenser blev det nog under genomsnittet ändå... :död

Jag tror det är att göra det enkelt och bekvämt för sig, att säga att de saknade empati.

Läs Brownings "Helt vanliga män", historien om Polisbataljon 101 i Polen. En riktigt obehaglig bok....

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Jag tror det är att göra det enkelt och bekvämt för sig, att säga att de saknade empati.

Läs Brownings "Helt vanliga män", historien om Polisbataljon 101 i Polen. En riktigt obehaglig bok....

Nåja, något saknades från början eller tappades bort på vägen. Ryggraden kanske...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Flamma77 skrev:
Nåja, något saknades från början eller tappades bort på vägen. Ryggraden kanske...

Jag tror man gör en stor miss att lära av historien om man tror sig själv vara en bättre människa eller ha mer ryggrad än dem.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Polisbataljonen är väl den där de får valet att utföra grymmheter eller kliva ut ur ledet och typ tre av tvåhundra kliver ut va? Det finns ju Stanley Millgrams Lydnads och Auktoritetstest också... inte så smickrande för oss med sunda västliga värderingar.

Köper inte riktigt att nazisterna skulle vara sååå känslokalla. De agerade efter sin världsbild, under sin tid, och med det värderingssystem som gällde då.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
General E skrev:
Polisbataljonen är väl den där de får valet att utföra grymmheter eller kliva ut ur ledet och typ tre av tvåhundra kliver ut va? Det finns ju Stanley Millgrams Lydnads och Auktoritetstest också... inte så smickrande för oss med sunda västliga värderingar.

Det är den, de är män för gamla för att ingå i stridande förband. De flesta familjefäder som under normala omständigheter inte skulle göra en fluga förnär. Vid krigets slut har de mördat 35 000 människor....

Bonny länkade till Millgrams experiment för ett tag sedan, liksom Ashes linjeexperiment som är lika otäckt egentligen....

General E skrev:
Köper inte riktigt att nazisterna skulle vara sååå känslokalla. De agerade efter sin världsbild, under sin tid, och med det värderingssystem som gällde då.

Jag håller med dig fullständigt, att förstå detta tror jag är väldigt viktigt, annars riskerar historien att återupprepa sig på en annan plats i en annan tid....

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Chris Ash skrev:
Lite kuriosa ur Gilberts "Nuremberg Diary" från då de åtalade i Nurnbergrättegången blev IQ-testade. Ganska intressant resultat....är Hermann Göring måhända hedersmedlem i Mensa?

Hjalmar Schacht IQ 143
Arthur Seyss-Inquart IQ 141
Hermann Göring IQ 138
Karl Dönitz IQ 138
Franz von Papen IQ 134
Erich Raeder IQ 134
Dr.Hans Frank IQ 130
Hans Fritsche IQ 130
Baldur von Schirach IQ 130
Joachim von Ribbentrop IQ 129
Wilhelm Keitel IQ 129
Albert Speer IQ 128
Alfred Jodl IQ 127
Alfred Rosenberg IQ 127
Constantin von Neurath IQ 125
Walter Funk IQ 124
Wilhelm Frick IQ 124
Rudolf Hess IQ 120
Fritz Sauckel IQ 118
Ernst Kaltenbrunner IQ 113
Julius Streicher IQ 106

Skulle vara kul att se ditt resultat :7peta

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Jag tror man gör en stor miss att lära av historien om man tror sig själv vara en bättre människa eller ha mer ryggrad än dem.

Vilket det överhuvudtaget inte handlar om för min del. Jag är inte för snabb med att döma någon. Det finns alltid förklaringar till varför saker blir som de blir. Det är också väldigt få människor som kan förutsäga konsekvenserna av sina val i komplexa situationer då egen tidigare erfarenhet saknas.
Men tidigare erfarenhet behöver inte vara självupplevd. Jag tror definitivt man kan lära sig av andras misstag.

För min del har det med självkännedom att göra, snarare än arrogans. Jag vet att det finns saker som jag hellre skulle dö själv än att göra mot någon annan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mr R skrev:
Skulle vara kul att se ditt resultat :7peta

Det tror jag säkert att det skulle vara, jag har dock aldrig testat mig, men jag misstänker att jag skulle göra nazisterna besvikna om jag ingick i deras krets....

Nu var det dock inte det som diskuterades... :7peta

Flamma77 skrev:
För min del har det med självkännedom att göra, snarare än arrogans. Jag vet att det finns saker som jag hellre skulle dö själv än att göra mot någon annan.

Vilket du ska vara glad för om så är fallet, jag avundas de som har den självkännedomen.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
...
Vilket du ska vara glad för om så är fallet, jag avundas de som har den självkännedomen.

Den som söker den finner. Och letandet pågår... :)
Jag tror meningen med livet består av att hitta och ifrågasätta sig själv. "Hur vill jag vara och hur är jag egentligen?".
Skitsvårt är det och facit lär jag väl aldrig få. :huvet

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Flamma77 skrev:
Den som söker den finner. Och letandet pågår... :)
Jag tror meningen med livet består av att hitta och ifrågasätta sig själv. "Hur vill jag vara och hur är jag egentligen?".
Skitsvårt är det och facit lär jag väl aldrig få. :huvet

Jag tror meningen med livet är att föröka sig, precis som de flesta växter och djur i naturen.

Men nu diskuterade vi ju nazister, fortsätt!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
korvgubbe skrev:
Brukar det inte heta att gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin?!

....Att starka ledare har högt IQ är väl knappast ovanligt? Dessutom är det väl rätt vanligt att psykopater har högt IQ, är karismatiska och framåt men saknar empati..

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2004\08\26\114464

Vem som har empati eller inte är för mig mycket subjektivt. Min instinktiva känsla säger att forskaren ifråga sannolikt har en skev uppfattning om normal empatisk förmåga och vad som bör klassas som psykopati. Inte osannolikt för att han själv anser sig vara eller värdera empatiska egenskaper högt och knappast är någon framgångsrik företagsledare själv.

/O

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olzki skrev:
Vem som har empati eller inte är för mig mycket subjektivt. Min instinktiva känsla säger att forskaren ifråga sannolikt har en skev uppfattning om normal empatisk förmåga och vad som bör klassas som psykopati. Inte osannolikt för att han själv anser sig vara eller värdera empatiska egenskaper högt och knappast är någon framgångsrik företagsledare själv.

/O

Fast det låter väl inte helt orimligt att psykopater skulle vara 5-10 gånger vanligare på högt uppsatta postitioner, att de är överrepresenterade är väl såvitt jag har förstått bortom allt tvivel.

Bonny? Upplys oss om läget....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...