Neger

Status
Ej öppen för fler svar.
"Bevara negerbollarna" finns många trevliga mörkhyade människor men GE FAN I MINA FAVVOKAKOR !!!!!!

Neger = mörkhyad person.:fakta

Det känns 10*mer normalt att säga neger istället för "mörkhyad afroamerikan". Det kommer bara mer naturligt, inget mer än de. Sen till negerbollar, nej där är jag van att säga "en chokladboll/Delcato tack". :D

crossniklas skrev:
2540199 Neger = mörkhyad person.:fakta

Det känns 10*mer normalt att säga neger istället för "mörkhyad afroamerikan". Det kommer bara mer naturligt, inget mer än de. Sen till negerbollar, nej där är jag van att säga "en chokladboll/Delcato tack". :D

kör med mitt 25år gamla "vad kostar en negerbulle? " :D

Lorkan överraskar i denna tråden med att ha sunda åsikter även om han framför dem lite klumpigt/innovativt (skrivet i all hast verkar det ibland som) så att andra måste utveckla ibland. Nu är allt gammalt groll förlåtet :pannkyss

neger/negro/nero ..har inte det med svart o göra på det latinska språket ??
att det sedan mörhyade som torskat på det namnet kan väl så vara ,, men igentligen så är det svart det betyder.:arsele

Linusp3 skrev:
2537509 Märkligt att det, 13 år efter Sunes Sommar, fortfarande heter "Neger". Tillochmed på ett så politiskt korrekt och moralväktartätt forum som detta. Det är för mig ioförståeligt!!! :3freak

Inte mörkhyad eller Afrikan, Afroamerikan och så vidare... varför? :va

Att ingen reagerat tidigare?

Hmmm...

varför skulle det vara mer förnedrande att säga neger än svart ? ..negrer e ju svarta :va

T o m negrer säger negerbollar, så vad är det som är så farligt med det ordet??? Det är svenskar som har hittat på att man inte får säga så, och svenskar som gnäller över att dom inte får kalla det vad dom vill. Jag säger negerboll för att det alltid har hetat negerboll, men det är bara en speciell sort som ÄR negerboll resten är efterapningar och får andra namn.

Är det fler än jag som kommer ihåg den här gamla barnvisan som våra föräldrar ivrigt sjöng för oss som är över 30?

Den fanns tom. tryckt i sångböckerna. :D

Familjen krokodil

I Niggerland, händer ibland
att man får se på Nilens svarta strand
Herr krokodil
Fru krokodil
och lilla krokodilen Lilleman
Solen den skiner ner på negerlandet ner
Där ligga de och gäspa käkarna ur led
Herr krokodil
Fru krokodil
Herr krokodil, Fru krokodil
De dra åstad,
vandra i rad
till gamla negerdoktorn Pillerman
Krokodilen Lilleman, han skrek i himlens höjd
Men doktor Pillerman han grinade förnöjd;
Jag tror minsann
Gapa du kan!
Jo-jo, sa gamle doktor Pillerman
Doktorn tar fram, högst alvarsam
en jätteflaska full med levertran
håll dig nu still
Herr krokodil
sa han, och käkens gångjärn smorde han
Herr krokodil slog gapet samman med en smäll
och det blev slut på krokodilebarnets gnäll
Gäspning man kan
bota minsann,
med levertran sa doktor Pillerman

N.Blomqvist skrev:
2565227 Är det fler än jag som kommer ihåg den här gamla barnvisan som våra föräldrar ivrigt sjöng för oss som är över 30?

Den fanns tom. tryckt i sångböckerna. :D

Visst känner jag igen den, fick en liten nostalgi flashback till lekis nu. Där satt man o sjöng i en cirkel på golvet. En lycklig tid det, inga bekymmer annat än var man skulle bygga nästa koja, och negerbollar fick heta negerbollar som sig bör.

Pinsamt att folk ens orkar gnälla om att det heter neger och negerboll.

särskilt pinsamt blir det när vithyade personer börjar gnälla om det.

förresten, någon som sett en neger gnälla i tråden? som uttryckligen har sagt sig vara neger/mörkhyad/svart eller vad ni vill ha det till.

En anekdot från stan...

För någon månad sen knallade jag på Göteborgs gator. Då dyker det upp en mörkhyad kille på kanske 16-17 bast med en t-shirt med "Bevara negerbollen" tryckt på bröstet.

Sarkasm när den är som bäst.

Konklusion? Okej. Det är att fördumma mörkhyade att påstå att de skulle ta illa upp av en kaka som heter Negerboll.

UrbanTiger skrev:
2565394 Nu måste vi få slut på negerbollsdebatten :gnissla

Kan vi inte komma överens om att kalla det för slavboll istället.
Då slipper vi dom rasistiska undertonerna när vi handlar fikabröd :yoparty

Slavboll uppfattas som väldigt negativt av många människor och förtrycker verkligen en annan människa.

Negerboll(mörk/svart) är dock helt okej för min del.

Negerbollar har det kallats i många år och jag tycker inte att vi svenskar skall anpassa oss till en mindre majoritet utan de som invandrar till Sverige får helt
enkelt anpassa sig till landets kultur och seder.

Behöver inte var mer märkvärdigt än så.

Om jag flyttar till tex. Afrika och de använder sig av ord som jag finner stötande så begär jag INTE att hela befolkningen skall sluta använda vissa
ord utan då är det upp till MIG att anpassa mig eller så
får jag flytta till ett annat land.

Last edited:
Jag tycker mest att folk som är så upprörda över att man itne får säga neger eller negerboll är ungefär exakt lika störande som dom som säger att man inte får göra det. Vem fan bryr sig?

N.Blomqvist skrev:
2565227 Är det fler än jag som kommer ihåg den här gamla barnvisan som våra föräldrar ivrigt sjöng för oss som är över 30?
Har tittat lite i uppslagsverk som är lite äldre, står mycket intressant om negrer där. Som att mulatt är blandning av neger och människa. Inte snyggt

Last edited:
Rolig tråd det här.

Vad skall vi kalla en neger då? Det är ju ett samlingsnamn för alla svarta människor med krulligt hår oavsett om personen i fråga är från usa, afrika eller örkelljunga.

Är det fortfarande ok att kalla folk asiater eller är det synd om dom också?

Jag har inga som helst problem om folk säger negerboll.
Är själv uppvuxen med att säga det till dessa delikata kakor.
Däremot tycker jag att det låter illa att säga neger till/om en person.
Dubbelmoral eller inte, det är min åsikt!

UrbanTiger skrev:
2566065

Negerjävel låter ju inte så trevligt :fakta

Sant, då klingar Indianjävel bättre:tummenupp :D

LayDeeOmega skrev:
2566046 Jag har inga som helst problem om folk säger negerboll.
Är själv uppvuxen med att säga det till dessa delikata kakor.
Däremot tycker jag att det låter illa att säga neger till/om en person.
Dubbelmoral eller inte, det är min åsikt!

Håller me´lite men...

Fast man ropar ju inte, du Negern kom här ett tag så skall jag visa hur..... Men man kanske säger, igår var vi på krogen och träffade en trevlig Negertjej.

Lika illa låter det ju om man säger du japanen kom här ett tag..............

Vart vill jag komma egentligen :va

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2567436 Ta mej i Mumindalen, sa Mark Levengood :arsele

Som även ville ta Mark i gaaza-remsan.

Iaf, bilden i början av tråden på kalla-den-varu-vill tror jag är tagen på ett ställe i götet. På samma ställe ha dom bimbo-blondiebollar så det är jämnställt. Så det så.

UrbanTiger skrev:
2566065 Så vad ska man kalla en neger ?

Fattar inte vad det är för skillnad lixom.
Neger, indian, eskimå, lapp, zigenare aboriginer osv.

Negerjävel låter ju inte så trevligt :fakta

Själv säger jag mörkhyad men vad jag ville få sagt med mitt inlägg var att jag tycker det klingar illa att säga neger. Tycker att det är en viss skillnad att kalla någon neger eller att kalla någon eskimå. Anledningen är helt enkelt ordets tidigare negativa klang. Det användes ju i allt annat än positiva bemärkelser förr.
Det är ju inte så att jag blir fly förbannad om någon kallar en mörkhyad person för neger. Tycker bara inte att det låter särskilt trevligt.. Men å andra sidan beror det ju givetvis lite på hur man säger ordet.

Dominator-Rocks skrev:
2566418
Håller me´lite men...

Fast man ropar ju inte, du Negern kom här ett tag så skall jag visa hur..... Men man kanske säger, igår var vi på krogen och träffade en trevlig Negertjej.

Lika illa låter det ju om man säger du japanen kom här ett tag..............

Vart vill jag komma egentligen :va

Håller med dig, generellt så tycker jag att det finns bättre ord att säga
än neger. Men å andra sidan (som jag skrivit) så beror det sig på lite hur man använder ordet. Ditt exempel hade jag inte alls reagerat på eftersom det inte lät nedsättande/otrevligt och användes i ett positivt samanhang. Använder man däremot ordet i ett negativt sammanhang så anser jag att det låter värre än vad det kanske är.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...