Nej tjejer kan inte mecka, Min R6a startar inte :(

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tro mig du har en bra bit kvar tills du är fullärd......... :D

Vad jag menade att säga var att bara för att jag är expert på en, betyder inte det att jag är det på den andra. Ber om ursäkt för dålig formulering... :3freak
 

njelger

Guest
Vad jag menade att säga var att bara för att jag är expert på en, betyder inte det att jag är det på den andra. Ber om ursäkt för dålig formulering... :3freak

den dåliga formuleringen var , (trumvirvel), 4-cylinders V-twin :D

Var jag tvungen att skriva det på din näsa, hedvig? :arsele
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Lycka till med "moppen"! Allt under 1000 cc är mopeder.. bara så du vet[/QUOTE]

Och allt över 600cc är kompensering för.......... :banana :tummenupp

ursäkta OT
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Hej.
En kompis till mig har nästan samma problem bara att det är en R1:a från -04.
Pundare som klippte och fixa i tändningslåset, Det som är lite knepigt är väl att en säger att jag bara behöver byta tändningslås och en annan säger att jag måst byta allt...
Det "enda" som är trasigt är tändningslåset...:brinnerup
Nycklar, tändningslås och styrbox.. 17280Kr!!!

Har en annan kompis som fick grejerna förstörda på en R6:a förra året och han fick jätteproblem med att få igång hojen, lyckades få tag på prylar tillslut men det blev hyfsat dyrt ändå!!

nu håller jag på att få tag på en tekninker på Yamaha Sweden så man kan få ett rakt svar, kan återkomma i morgon med va dom säger..
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Men om du läser utdraget ur verkstadshandboken så står det att det ska gå att bara byta ut den trasiga delen dvs immon eller missförstår jag helt då?.. Jadu det var min kära pundargranne som skulle sno hojen från förrådet som nog inte riktigt visste vad han sysslade med... Men ska se om jag kan få till en bild så ska du få se hur det ser ut.

Fixa en bild på din pundargranne istället, så kanske någon vänlig själ kan se till att han låter bli motorcyklar i framtiden... :banana
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Hej.
En kompis till mig har nästan samma problem bara att det är en R1:a från -04.
Pundare som klippte och fixa i tändningslåset, Det som är lite knepigt är väl att en säger att jag bara behöver byta tändningslås och en annan säger att jag måst byta allt...
Det "enda" som är trasigt är tändningslåset...:brinnerup
Nycklar, tändningslås och styrbox.. 17280Kr!!!

Har en annan kompis som fick grejerna förstörda på en R6:a förra året och han fick jätteproblem med att få igång hojen, lyckades få tag på prylar tillslut men det blev hyfsat dyrt ändå!!

nu håller jag på att få tag på en tekninker på Yamaha Sweden så man kan få ett rakt svar, kan återkomma i morgon med va dom säger..

Kallas Låssats av skrotar och kostar ca 6000 iaf till R1 04.

Lycka till,

/Urban
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Kunna både mecka och åka är ju en förutsättning...

Först och främst ska man väl ha en hoj...
Givetvis sparar man väldigt mycket pengar (och tid), även om man bara gör enklare arbeten själv (personligen gör jag det mesta själv). Någon förutsättning tycker jag dock inte att det är, finns gott om firmor som tar emot dina pengar för att göra jobbet åt dig.

det är bara immogrejen som e bytt...för de e bara den som e paj
Testade du med enbart med din kompis immobilizer-ring? Enligt tråden så är den ju bara antenn och det kan ju vara så att den begagnade (dvs, den nya) du har också är trasig. Min poäng är alltså du inte nödvändigtvis måste köpa en helt splitter ny immobilizer-ring utan bara en annan begagnad men som faktiskt fungerar. Detta har du kanske redan klurat ut redan, är lite rörigt i tråden bitvis...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Kunna både mecka och åka är ju en förutsättning...

och hur mkt kan du köra å mecka hoj? står det inte dessutom när man blir medlem att man måste ÄGA en hoj för att vara det? och vad jag vet har du aldrig ägt en hoj och moippe räknas inte och varken du eller nicke e ju direkt bra på att mecka och köper tjänsten från meck många ggr så varför har ni då bil och mc?

SÅ DET KANSKE ÄR LÄGE ATT TÄNKA EFTER INNAN DU SKRIVER DUMMA INLÄGG
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lycka till med "moppen"! Allt under 1000 cc är mopeder.. bara så du vet

Och allt över 600cc är kompensering för.......... :banana :tummenupp

ursäkta OT[/QUOTE]

Intala dig själv det...:whip
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Kallas Låssats av skrotar och kostar ca 6000 iaf till R1 04.

Lycka till,

/Urban

Jo, men det finns inga, har letat över allt!!
Dom enda som har en R1 av rätt mod är bike trollhättan och dom svarar inte när man ringer
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Tjejer kan lära sig mecka.
Dock tycker jag helt i linje med fröken som har problem med immobilizern. Man måste inte kunna skruva för att kunna köra.

Det är heller inget krav att lära sig. Har man nog fet plånbok så finns det fackmän som lever på att skruva i saker som ägaren inte kan.
Finns däremot intresse, och man har vänner med mekarvana så underlättar det att lära sig på det sättet. Det är sällan populärt att kunden står och tittar på när man skruvar i deras fordon hos auktoriserad verkstad.

Detta vet jag eftersom att jag har jobbat på auktoriserad verkstad men dock med bilar.

Jag ska hålla tummar och tår för att du får ordning på hojen! Mer än så kan jag inte göra, då jag bor en bra bit ifrån, samt dessutom inte är insatt i startspärrar på motorcyklar... (Ironiskt nog har jag ägt 4 hojar, trots att jag inte har den grundläggande kunskapen att laga stöldskadade R1/6 or) ;)

//Robert
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Med risk för att låta dryg och otrevlig så är det ju mer eller mindre en grundförutsättning att kunna meka i maskiner och förstå sig på dom om man ska hålla på med MC.

Kan man inte det får man antingen leja bort jobbet åt nån bekant som kan eller om man har råd så får en fackman på närmaste verkstad göra jobbet.

Det är de alternativ som finns.

Sen kan jag lova dig att en kätting hjälper, speciellt om du har en riktigt stor en. Att dra fram vinkelslipen mitt i natten eller någon gång under dagen för att börja kapa 15-20mm kätting är väl kanske inte att rekommendera om du vill komma undan oupptäckt. Har du hojen på ett skäligt avstånd från bostaden bör du vakna. Sen finns det väldigt besvärliga lås (om du inte har nyckel dvs.) som kan sättas i bromsskivor.

Ett tips bara. :)

Om man måste kunna mecka för att köra borde nog 60% av de som hänger på den här sidan tänka på att sälja hojjarna. Jag har aldrig kunnat något om något som jag har meckat med men mar lär sig ju när man väl håller på, om man inte lejjer bort jobbet förståss.
 

Bifogat

  • Stolen.jpg
    Stolen.jpg
    22.6 KB · Visningar: 37
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top