Neka provkörning vid besiktning

Läste om en kille på Garaget.org som besikta sin supra? tro ja de va, den gjorde dom ju tydligen ordentlig dynga av. Fcik tydligen inte ut allt heller, va ju tydligen mycket hemma pulat på den, kjolar m.m.
Som jag fattade hade han buskört rejält med bilen. Ska kolla om jag hittar nån länk =)
 
Förutom det att den har 3 dubbelt med effekt och halva vikten mot en normal svenssonbil :rolleyes:

Effekt och viktförhållandet är helt oväsentligt i sammanhanget. Det fanns ingen anledning att trycka gasen i botten och låta de dubbla turboaggregaten klippa in. Först då visar sig skillnaden mellan en standardbil och en superbil. Min gamla mamma hade kunnat köra en F40 utan problem om man haft lite överseende med att hon slirar lite på kopplingen och jag lovar att incidenten aldrig hade hade inträffat. Inte ens om det regnet öste ner vid provkörningstillfället. Jag har förstått att vridet inte är så fantastiskt bra på lägre varvtal i en F40, därav min slutsats att han måste ha gasat på rejält för att det ska gå åt helvete.
 
Läste om en kille på Garaget.org som besikta sin supra? tro ja de va, den gjorde dom ju tydligen ordentlig dynga av. Fcik tydligen inte ut allt heller, va ju tydligen mycket hemma pulat på den, kjolar m.m.
Som jag fattade hade han buskört rejält med bilen. Ska kolla om jag hittar nån länk =)

Ja dom smällde en i GBG för några år sedan och han nfick ut mer än va bilen va värd. Det va buskörning och inget annat. Bilen va långt ifrån standard. Min kompis va den sista som körde bilen.
 
Har själv sett när de gasa på ordentligt med en Bmw så det skrek om däcken
 
Jag tror inte att Von Braun talar sanning när det gäller provkörningen av bilen. En F40 är inte svårare att behärska än vilken annan bil som helst. Besiktningsmannen har uppenbarligen gasat mer än vad han borde för att tappa kontroll över den.

Jag besiktigade min ena bil nyligen och det var en mardröm. Gick igenom utan anmärkning, men besiktningsmannen kunde inte låta bli att testa hur mycket den laddade när han skulle till bromsprovaren. Inte en gång utan två gånger. Kommer inte att gå in på några detaljer, men jag kan säga att jag var riktigt förbannad när jag åkte därifrån. Får jag denna besiktningsman kommer jag inte att låta honom köra min andra bil utan be någon kollega till honom göra det med mer förstånd och mognad.

Jag tror det är svårt att neka en besiktningsman att provköra ens bil eller motorcykel. De har ju försäkringar som går in. Däremot borde man kunna begära att de är varsam med bilarna de provkör. Bara för att de är byggda för att gå hårt behöver man inte varva upp till varvstoppet två gånger i vardera riktning på första växeln :mad:

Det är ju sånt man inte vill uppleva, eller besiktningsman Bror Duktig som sätter sig på hojjen med 7,3 mil i ryggen de senaste 10 åren.
 
F40

F40 i kinna var en strulig importbil. Gasen hade hängt sig förut och dettta visste alla förutom besiktigningskillen. Von braum ville veta vad det var för bil han tog in. Denna olycka hade hänt för eller senare, tyvärr fick en besiktnings kille ta smällen.
Från vad jag har läst här i denna tråden och från egna erfarenheter så är inte besiktningen fel fria, men denna gången borde inte inte ta hela smällen.
 
brorsans förra R1a vurpades på en besiktning av besiktningsmannen förra året...så visst kan de hända....
 
Ginis, exakt.

googlade förövrigt fram rätt "artikel" på von Braun's egna blogg - http://www.autolife.se/page/31760/

Läste den där länken när olyckan var aktuell minns jag. Senare hörde jag från en skadeverkstad att man fått tag på den sista eller en av de sista balkarna i kevlar material som fanns att få tag på och att passformen var horribel. Krävdes åtskilliga timmar för att få allt på plats med rätt passform. Alla som studerat en F40 på nära håll kan se att passformen mellan olika karossdelar inte håller tysk precision direkt. Von Braun är verkligen laid back över incidenten som tar på sig en del av ansvaret indirekt.
 
Med hoj är väl provkörning en sak, men med bil borde det väl vara ett ickeproblem? Bara åka med ju, brukar jag göra med mina häckar.
 
Själv har jag inga problem att låta en besiktningsman provköra min motorcykel. Det ingår ju i deras jobb. Självfallet hoppas man ju att de ska vara varsamma och försiktiga. Hittills har jag aldrig haft något att klaga på de gånger jag varit på besiktningen med min motorcykel. Till skillnad från nu sist med bilen har de ofta varit lite äldre personer utan någon som helst prestige som skött mc-biten. De har tagit ett varv runt byggnaden och känt att allt verkar vara som det ska. Har varit mer orolig för att de ska repa kutsen med sina skor när de kliver av och på än att de ska krascha eller välta den.
 
Jag besiktade hojen i Högdalen för någon månad sedan, och de ville inte ens provköra, står till och med i besiktningspappret:D

Besiktningsmannen:

"jag har varit mcmek på Yamaha i hela mitt liv mutter mutter"
:)
 
Den lokala bilprovningen försökte göra bromstest på rullar med en Escort Cosworth för 'Det ska visst gå'....

Alltid kul med insatta besiktningsgubbar, dom var säkert förvånade varje gång den hoppade ur rullarna också :rolleyes:

Minns när jag skulle rulla in min gamla nissan silvia på besiktning, man hörde hur killentog en ganska hård runda runt kvarteret :rolleyes:
Men den bilen var jag inte så värst försiktig med, så det var bara kul att liva upp någon annans vardag. Hade det varit en finbil av något slag hade det nog inte slutat lika bra :rolleyes:
 
Jag har personligen varit med om att bilprovningen kraschat 2 cyklar när jag stått i kön på vår-dropin. En dragracingcykel där besiktningskillen highsidade då han drog på får hårt och en motard där han bromsade omkull sig. Specialcyklar skall inte köras av bilprovningen.....

Numera får de inte köra någon av de ovanliga cyklarna i garaget utan enbart dussinmopparna. Kraschar man en R1 är det bara att hämta en ny men kraschar man en 60-tals MvAgusta tillverkad i 20 exemplar är det lite tristare....
 
F40 i kinna var en strulig importbil. Gasen hade hängt sig förut och dettta visste alla förutom besiktigningskillen. Von braum ville veta vad det var för bil han tog in. Denna olycka hade hänt för eller senare, tyvärr fick en besiktnings kille ta smällen.
Från vad jag har läst här i denna tråden och från egna erfarenheter så är inte besiktningen fel fria, men denna gången borde inte inte ta hela smällen.


WORD!

Mkt skit på zatzy mm innan det kom fram att det blev gashäng & inte buskörning. Men dock håller jag med är det inte sin eget fordon så skall det inte busköras utan följa det som ingår i kontrollplanen för provkörning.
Lite coolt dock med hojar med handväxel & fotkoppling :yoparty
 
Numera får de inte köra någon av de ovanliga cyklarna i garaget utan enbart dussinmopparna. Kraschar man en R1 är det bara att hämta en ny men kraschar man en 60-tals MvAgusta tillverkad i 20 exemplar är det lite tristare....

Vem säger att det är så, du eller bilprovningens regler? Jag kan förstå om bilprovningens försäkringsbolag drar öronen åt sig ifall någon kommer in med en 60- tals Ferrari 250 GTO och bilprovningens testpilot minsann ska testa vad en sådan maskin går för genom att trycka lite extra på gasen. Sett i det ljuset kan man också förstå om man inte gärna vill ta ansvar för om något går fel. Undra hur man avgör vad som är för exklusivt att köra?
 
Vem säger att det är så, du eller bilprovningens regler? Jag kan förstå om bilprovningens försäkringsbolag drar öronen åt sig ifall någon kommer in med en 60- tals Ferrari 250 GTO och bilprovningens testpilot minsann ska testa vad en sådan maskin går för genom att trycka lite extra på gasen. Sett i det ljuset kan man också förstå om man inte gärna vill ta ansvar för om något går fel. Undra hur man avgör vad som är för exklusivt att köra?

Jag har bara berättat att jag inte har för avsikt att tillåta körning av fordonet och är man lite ödmjuk så förstår de och kryssar i en ruta i datorn och så var problemet ur världen.

Pinsammast var när en besiktningsman inte klarade av att lägga i växeln. Drog in kopplingen och stampade på bromspedalen och försökte släppa ut kopplingen. Fick instruera honom att växelspaken satt på höger sida. Han lade i växeln och fick tjuvstopp 3ggr på rad då han lagt i 2an. Då gav han upp och skippade provkörningen. Raceväxlat på höger sida och torrkoppling är en kul kombination....
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top