neon

tobbe_en1

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Funderar på en Suzuki RF 600
hej någon som vet var man kan köpa neon till hojen??
har tittat på micro,mds m.m men det e ju till bilar. :( .

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
tobbe_en1 skrev:
hej någon som vet var man kan köpa neon till hojen??
har tittat på micro,mds m.m men det e ju till bilar. :( .

Kanske inte detta du vill höra men det är fult med neon enligt mig.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
aeger på bil, men kan se bra ut på hojjen, det breor på hur personen monterat och ljuset sprider sig i mörkret :p
Har man inget kjolpaket på en bil ska man inte ha NEON då man ser rören och då har det genast blivit smaklöst och riktigt GAY (annars är man nu lysbög :d)
TIPS
"riktiga neonrör" är vita och lyser i den färg när man valt dom
alltså inte som vissa företag säljer färgade rör (billiga kopior) som inte håller någe vidare. Tätar heller inte lika bra mot vatten osv....

ska kolla upp några länkar senare i veckan om jag kommer ighåg....

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
fax skrev:
Nääää , det är kul med neon :hihi www.danmobility.se och www.hobbex.se har ju lite :)

Dessa länkar du har lagt upp har bara fejk neon!
Mds har äkta neon å kan kopplas till mc! Vet av egen erfarenhet för jag har kopplat dem till bilar och mc! :banana Men de kan va så dessutom att du måste köpa ett relä till dem för de kan va så att de blir överhettade! Vill juh inte de ska hända! :brinnerup Samt att köp inte för långa för de e krångligt som satan me att hitta plats för dem! :va
De räcker med 12:eek:rna som finns på Mds!
http://www.mds.se/katalog.phtml?main_category_styling=Neon

Men va du en gör köp inte fejk för de tål inte så mycket! Vet de också av egen erfarenhet! :D

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
LOV2XLR8 skrev:
Mds har äkta neon å kan kopplas till mc! Vet av egen erfarenhet för jag har kopplat dem till bilar och mc! :banana Men de kan va så dessutom att du måste köpa ett relä till dem för de kan va så att de blir överhettade! Vill juh inte de ska hända! :brinnerup Samt att köp inte för långa för de e krångligt som satan me att hitta plats för dem! :va
De räcker med 12:eek:rna som finns på Mds!
http://www.mds.se/katalog.phtml?main_category_styling=Neon

Men va du en gör köp inte fejk för de tål inte så mycket! Vet de också av egen erfarenhet! :D

... relä? vad för något ska man ha och var skaffar man det?

simma lungt

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
Lingonpoeten skrev:
... relä? vad för något ska man ha och var skaffar man det?

simma lungt

För det första måste du veta hur många ampere neonen tål så du inte skickar ut hela strömstyrkan från batteriet!! Kan gå illa då? :D Så bestäm först vilket neon du ska ha å kolla volt, ampere å allt sen så ser du om du behöver ett relä för nästan alla neon ligger på 12 volt, 4 ampere!
De 12" neon som finns på mds ska man inte behöva något relä till!! :banana
Vill du ha något extra tufft me så finns de e kontroll på Danmobility *har sj en sån* som kan tända neonen på 20 meters avstånd! :Bugar Men bara så du vet att de suger på batteriet som satan!! Kan bli knepigt sen att starta den! :D :D

Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
LOV2XLR8 skrev:
För det första måste du veta hur många ampere neonen tål så du inte skickar ut hela strömstyrkan från batteriet!! Kan gå illa då? :D Så bestäm först vilket neon du ska ha å kolla volt, ampere å allt sen så ser du om du behöver ett relä för nästan alla neon ligger på 12 volt, 4 ampere!
De 12" neon som finns på mds ska man inte behöva något relä till!! :banana
Vill du ha något extra tufft me så finns de e kontroll på Danmobility *har sj en sån* som kan tända neonen på 20 meters avstånd! :Bugar Men bara så du vet att de suger på batteriet som satan!! Kan bli knepigt sen att starta den! :D :D

Kan ju inte stämma är dålig på detta med el. Men en viss sak tex neon rör förbrukar väll vad den behöver och inte vad man matar den med..!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Edholm skrev:
Kan ju inte stämma är dålig på detta med el. Men en viss sak tex neon rör förbrukar väll vad den behöver och inte vad man matar den med..!
Mjo, rätt, till viss del...

Om du ansluter en lysdiod till batteriet tex, då kommer den gå snöder, den måste ha motstånd, annars rusar strömmen igenom den... Kanske är nått liknande med neonrör... Jag hjälpte min kompis att sätta in det i hans, då va det ett litet drivsteg till dom, inte bara ett motstånd eller så utan det satt ett kretskort med massa komponenter på i en låda...

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
NSR_Martin skrev:

Om du ansluter en lysdiod till batteriet tex, då kommer den gå snöder, den måste ha motstånd, annars rusar strömmen igenom den... Kanske är nått liknande med neonrör... Jag hjälpte min kompis att sätta in det i hans, då va det ett litet drivsteg till dom, inte bara ett motstånd eller så utan det satt ett kretskort med massa komponenter på i en låda...

Precis så e de! :tummenupp
Måste va ett liten motstånd! Tänk dig ett vanligt lysrör som du kopplar direkt till uttaget utan ett motstånd de blir inte så bra då? :D :D
E precis samma sak me neon!!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
LOV2XLR8 skrev:
Precis så e de! :tummenupp
Måste va ett liten motstånd! Tänk dig ett vanligt lysrör som du kopplar direkt till uttaget utan ett motstånd de blir inte så bra då? :D :D
E precis samma sak me neon!!

Beror ju på hur anpassat det är..

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
NSR_Martin skrev:

Man använder väll motsånd för att ändra spänningen eller? Tex om lysdioden ligger på två volt och sen har man ett batteri på tolv volt så kopplar man ett motstånd på x antal ohm i serie med dioden för att få rätt spänning på dioden?? Fattar inte riktigt de dära med Amperen varför den skulle rusa?

BTW nån som vet hur många ohms motsånd man ska ha för att sänka blinkfrekvensen på ett par miniblinkers? :) Fick bra att veta på det förra året och snart är det dags igen.. :(

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Har köppt 2 st 10cm vita neon som jag har gömt under en kåpa och ger lite soft skymninsljus ner på bakdäcket plus ljuddämparen och fotpinnarna...ser riktigt fint ut. Köpte mina på en data affär. egentligen till för att modda datalådor men så länge det är 12volt kan man ju sätta dem vart som helst. En liten omvanlare/transformator sitter under sadeln och laddar på med 600VOLT till rören så ett tipps är ju att sätta den i en vattentät låda så det inte blir olyckligt.

Neon under en raggar stylad volvo 740 är jävligt fult men på rätt fordon kan det ju bli grymt...

Lycka till :tummenupp

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
JA iallafall om du köper sånt där billigt neon behövs de ett relä men om du köper på tex Mds så finns det inbyggt lr så får du en omkopplare me! :tummenupp
Har tagit reda på de nu! :va

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
LOV2XLR8 skrev:
Mds har äkta neon å kan kopplas till mc! Vet av egen erfarenhet för jag har kopplat dem till bilar och mc! :banana Men de kan va så dessutom att du måste köpa ett relä till dem för de kan va så att de blir överhettade! Vill juh inte de ska hända! :brinnerup

Vet inte riktigt om vi snackar om samma sak men det finns ju CCFL (cold cathode Fluoresating Light) som man brukar ha i datorer mm. och dessa är färgade men det är ju helt annan teknik för dessa blir inte varma över huvudtaget så att de blir överhettade verkar konstigt, men det kanske inte är riktigt samma sort som vi pratar om.

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
Larco skrev:
Vet inte riktigt om vi snackar om samma sak men det finns ju CCFL (cold cathode Fluoresating Light) som man brukar ha i datorer mm. och dessa är färgade men det är ju helt annan teknik för dessa blir inte varma över huvudtaget så att de blir överhettade verkar konstigt, men det kanske inte är riktigt samma sort som vi pratar om.

Kan nog stämma bra de! För de som jag har använt är de från Mds å e till bilar! Men finns inbyggda omkopplare som fixar allt me strömmen m,m lr så får man de me!
CCFL (cold cathode Fluoresating Light) har jag inte testat så de vet jag inte alls!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha