Nerdrevning och kedjeförkortning

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Fundering

om jag vill gå ner från 16 till 15 kuggar fram , räcker det att jag kortar kedjan en länk eller finns det någon formel för hur jag räknar ut det ?

har för mig att om det blir fel fastnar kedjan. =o/

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
WebGringo skrev:
2213561 Fundering

om jag vill gå ner från 16 till 15 kuggar fram , räcker det att jag kortar kedjan en länk eller finns det någon formel för hur jag räknar ut det ?

nja..de e väl bara o spänna kedjan :tummenupp

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad är det som ska fastna med kedjan?
Tror med all säkerhet att du kan byta drev och bara spänna kedjan lite grann.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
fick för mig att om det blir ojämt antal länkar över och under så skulle det strula til sig , men det kan vara ett missförstånd.

jaja , ska slipa ner den en länk i morgon och återkommer med info om vad som hände

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
crf 450
WebGringo skrev:
2215675 fick för mig att om det blir ojämt antal länkar över och under så skulle det strula til sig , men det kan vara ett missförstånd.

jaja , ska slipa ner den en länk i morgon och återkommer med info om vad som hände
Vänt med att korta av kedjan innan du testat spänna den, så den inte blir för kort!!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
WebGringo skrev:
2213561 Fundering

Sitter axeln i absolut bakkant av svingen? Om den inte gör det så behöver du INTE korta kedjan för att du drevar ner en kugg fram. En länk är MYCKET längre än minskningen av radien på framdrevet när du går från 16 till 15 kugg.

Det är bara att dreva ner och spänna kedjan lite grann.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Tack för hjälpen

Drevade ner o spände ut kedjan. Blev inte mycket kvar för kedjan att töja på , men det blir ett senare problem.

Hur blev det med förändringen i effekt då ?

Hon reser sig mycket lättare nu , och så fort underlaget är det minsta löst blir det vackra moln i backspeglarna ;o)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
WebGringo skrev:
2229653 Tack för hjälpen

Drevade ner o spände ut kedjan. Blev inte mycket kvar för kedjan att töja på , men det blir ett senare problem.

Hur blev det med förändringen i effekt då ?

Hon reser sig mycket lättare nu , och så fort underlaget är det minsta löst blir det vackra moln i backspeglarna ;o)

Det 'lustiga' är att den kan inte dra mer vid samma fart än vad effekten räcker till, varken nu eller innan. :D

Men det är klart att man ska leta upp den utväxling man trivs bäst med. :tummenupp
/u

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Nej nej

jag drevade om min zx9r för nån vecka sen, var 16 orginal fram och jag slängde på 14. Nu går den HEEELT perfekt, hjular som den vore galen :)
skit skojj, jag kortade inte kedjan nånting, bara spännde lite :D

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dicken32 skrev:
2229718 jag drevade om min zx9r för nån vecka sen, var 16 orginal fram och jag slängde på 14. Nu går den HEEELT perfekt, hjular som den vore galen :)
skit skojj, jag kortade inte kedjan nånting, bara spännde lite :D
Undrar om det inte hade varit enklare att köra på en lägre växel i stället...

Det är så konstigt att så många verkar behöva utväxlingar just mellan dom som redan finns. Trots att lådan vanligen är rätt tätstegad.
/u

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Jo det ska jag tala om för dig, ettan är för vass när man kopplar upp, och 2:an var för hög, så nu vart det perfekt :banana

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dicken32 skrev:
2232540 Jo det ska jag tala om för dig, ettan är för vass när man kopplar upp, och 2:an var för hög, så nu vart det perfekt :banana
Ok. 16 --> 14 kugg är en rätt bra nedväxling, 0.88, dvs. 12 % ner.
Vet du hur stora stegen 1-2-3 är i lådan ? (Nyfiken..)

(Antar du menar att 2an blev lagom nu.)
/u

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
ulf_lundin skrev:
2232733 Ok. 16 --> 14 kugg är en rätt bra nedväxling, 0.88, dvs. 12 % ner.
Vet du hur stora stegen 1-2-3 är i lådan ? (Nyfiken..)

(Antar du menar att 2an blev lagom nu.)
/u

Jag har för mig att det låg på 25%.
Men det var ett tag sen jag hade en sån hoj och det är nog mest subjektiv mätning.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dicken32 skrev:
2232540 Jo det ska jag tala om för dig, ettan är för vass när man kopplar upp, och 2:an var för hög, så nu vart det perfekt :banana
Funderar på att dreva ner tjejens 9:a, o eventuellt köpa den, men går det o koppla upp den på 3:an nu för dig då??

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
När jag hade min zx9 98a & 01a så drevade jag -1kugg fram och +2 kugg bak. Genast mycket trevligare hoj.

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Ja jag menade att 2:an blev lagom nu.

njaaaa 3:an är svår, kanske om du våldar som fan på koppligen då, men det är väl ganska onödigt? jag drevade ner för att slippa slita så mkt koppling/låda.
Nu är det bara å dutta till försiktigt på kopplingen på 2:an så kommer den direkt, eller hålla 7 - 8000 varva å gasa släppa gasa.
Btw så är väl 2:an perfekt å lyffta upp den på? å sen äre ju bara å lära sig växla
:bow

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
ulf_lundin skrev:
Det är så konstigt att så många verkar behöva utväxlingar just mellan dom som redan finns. Trots att lådan vanligen är rätt tätstegad.
/u
Det är ett rätt stort hopp mellan 1:an och 2:an. Det är där problemet finns, inte längre upp bland växlarna. Från 42 -> 45 bak på min gjorde susen för drivet ut ur långsamma kurvor - där ettan tidigare var för hysterisk och tvåan var lite för hög.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bingo skrev:
2233404 Det är ett rätt stort hopp mellan 1:an och 2:an. Det är där problemet finns, inte längre upp bland växlarna. Från 42 -> 45 bak på min gjorde susen för drivet ut ur långsamma kurvor - där ettan tidigare var för hysterisk och tvåan var lite för hög.
Ok. Klart man ska labba lite tills man hittar nåt som känns bra för den typ av körning man sysslar med.
Det gör jag på skogshojen oxå. (Bmwn har dock kardan...)
3 bak motsvarar 1 kugg fram ungefär. Dicken32 ändrade 2 kugg fram. MrK ungefär lika mycket.
Ovanligt mycket. Därför jag blir lite nyfiken på stegningen på hojarna.

Ingen som kan ge mig stegningen i lådan ?
/u

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Den vet jag ej, men visst har du rätt, dom är extremt tätstegade, på 2:an och uppåt, orginal gjorde den runt 120 på 1:an när varvstoppet gick i, säger en del :tuttar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati