Nervös...skrivning imorgon

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Det kommer säkert gå som en dans imorrn! :tummenupp
Är det ungefär samma prov som när jag skrev (2003) så räcker det om du har skummat genom böckerna för att klara det, många frågor, som visir exemplet ovan, klarar du utan att ha läst någon teori och du kan ha ganska många fel men ändå klara provet.

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Klarade det på första i lördags. Inte alls nervös eftersom jag gjort så extremt bra på mina testprov och satt och fnittrade åt alla andra som såg ut som de sett spöken. Satte mig vid datorn och fick en chock redan vid första frågan, kände inte igen det alls (tror jag egentligen gjorde det men min hjärna inte ville känna sig vid det) men det gick galant ändå. 12 minuter senare och 61 rätt strosade jag glatt ut från lokalen.

Du klarar det garanterat. Det är inte många frågor som var specifikt för MC men de frågor jag tycker är svårast är de "bedömningsfrågorna" som inte har ett SOLKLART svar utan har något som väger över lite mer än något annat.
I de senare fallet valde jag (som tur var) att inte gå på MIN instinkt utan det som jag TRODDE vv/polis/tf eller vilka de är som gör proven tycker var rätt. Och det gick bra de=)

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Hoj
Ducati Streetfighter S
En till grej, läs igenom frågan NOGA innan du svarar.
Även om du känner igen den från nåt internet- eller datorprov du kanske övat med.
De har en tendens att ändra mellan "Vilket alternativ är rätt" och "Vilket alternativ är fel".
Skynda inte, du har god tid på dig.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Sålla bort 2 alternativ o välj mellan de 2 som blir kvar, är frågan klurig så markera den o gå vidare till du gjort alla 70 frågor, sen kan du genom "översikt" gå tillbaka o ta de kluriga frågorna i lugn o ro då du redan svarat på alla andra frågor. Den tekniken har fungerat för mig på A,B,C prov (förutom att B kortet var i pappersform 1996 haha)

Lycka till!

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tack för era svar! Det är väl just dem mer fordonspecifika jag är lite mer orolig för...som hjullager,dämpare,svingarm,skiv o trumbroms osv osv...B-kortet har man ju sen förut så man tycker ju lite trafikregler och skyltar sitter kvar iallafall!

Oroa dig inte, du klarar det säkert.. Jag gjorde B första ( utan att plugga 54 fick jag )
A 3 gånger, 51,48,52 utan att plugga... Men jag bokade med några dagars intervaller bara,ville bara ha det gjort kostar ju 220kr så:p

Lycka till:) köp några prov på STR kostar 14kr/st så nära Vägverkets du kan komma!

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99

O till alla som blinkar vänster i en cirkulationsplats, varför? Antingen kör man rakt fram, dvs följer ett körfält eller svänger ut ur den eller byter körfält, endast då ska man signalera med blinkers.

Det är lite som att åka o blinka vänster på en raksträcka för att visa att man inte ska svänga höger ;)

armoton

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Yamaha XJ400 -82
O till alla som blinkar vänster i en cirkulationsplats, varför? Antingen kör man rakt fram, dvs följer ett körfält eller svänger ut ur den eller byter körfält, endast då ska man signalera med blinkers.

Det är lite som att åka o blinka vänster på en raksträcka för att visa att man inte ska svänga höger ;)

Jag blinkar vänster för att underlätta för mötande, även bakomvarande. Närmar jag mej en rondell och jag ska vänster ut så blinkar jag vänster, då vet den mötande att d är dax att bromsa in och snällt vänta på sin tur, hade jag istället inte blinkat då vet ju Mötande att det är bara att fortsätta gasa in i rondellen, med detta så flyter ju trafiken på bättre :yoparty:yoparty
Så här tänker jag i allafall

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag blinkar vänster för att underlätta för mötande, även bakomvarande. Närmar jag mej en rondell och jag ska vänster ut så blinkar jag vänster, då vet den mötande att d är dax att bromsa in och snällt vänta på sin tur, hade jag istället inte blinkat då vet ju Mötande att det är bara att fortsätta gasa in i rondellen, med detta så flyter ju trafiken på bättre :yoparty:yoparty
Så här tänker jag i allafall

Jo jag hajar grejen, men rent logiskt sett så kan man bara åka med eller åka ur en rondell.. Inga blinkers = åka med ("rakt fram"), blinka vänster = byta körfält, blinka höger = byta körfält eller svänga ut ur rondell. Så på samma sätt som du blinkar vänster för att säga att du inte ska åka ut så borde det egentligen vara att blinkar du ej ut höger så kommer du ligga kvar i körfältet och följa cirkulationen.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
B på första A på första.
Läste igenom teorin på ett program jag köpte på datorn en gång, körde lite prov på datorn osv.
Programmet jag köpte var jätte bra, men det var bara typ 3 frågor från programmet som dök upp på teori-provet, sugit värre =/

Det ska nog gå bra ska du se, se till att titta en extra gång på frågorna bara så du inte läser fel.

Ang blinkers, bara för att man inte behöver blinka enl trafikreglerna så skadar det ju aldrig att bjuda på sig själv och visa tydligt vart man ska. Underlättar oftast både för bilen som slipper tvärnita eller helt stanna för att sen inse att du skulle svänga av en avfart tidigare, eller för att själv slippa bli påkörd av någon som missuppfattat vart du ska.

Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Nu har du en klump i magen va? Lite nerver är bra. Det ger sig bara du kommer dit, då blir du bara fokuserad.
Du grejar det.
Lycka till!:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo jag hajar grejen, men rent logiskt sett så kan man bara åka med eller åka ur en rondell.. Inga blinkers = åka med ("rakt fram"), blinka vänster = byta körfält, blinka höger = byta körfält eller svänga ut ur rondell. Så på samma sätt som du blinkar vänster för att säga att du inte ska åka ut så borde det egentligen vara att blinkar du ej ut höger så kommer du ligga kvar i körfältet och följa cirkulationen.

Problemet med det är ju att ungefär hälften av folk inte blinkar för att köra ur en rondell. Tror inte någon blinkar för filbyte. Är det en flerfilig rondell ska man ju självfallet inte blinka vänster, om man nu inte redan ligger längst åt vänster i rondellen, eftersom att man då bara förvirrar alla. Folk är så dåliga på att använda blinkersen rent allmänt att jag blir glad när de gör det, annars tittar jag på hur de beter sig för att gissa mig till vad de ska hitta på härnäst.

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Gratulerar, bara uppkörning kvar sen kanske du också hinner njuta utav lite hoj iår! :tummenupp

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Taaack alla! :) 54 så jag klarade mig väl med nöd o näppe....men så skönt o ha det gjort! :)
dock såg jag nu att det är ca 6 veckor väntetid för uppkörning :/ känns ju sådär att åka typ 80 mil för en uppkörning 2 veckor innan den som ligger 8 mil hemifrån. Finns det något sätt att påskynda allting, dvs ringa o höra om dem får in några avbokningar eller är de bara ställa in sig på sex veckor? Bokade via nätet...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...