Never ending story...

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Greyhound... dvärgpinchern...
Så vilken motortyp är Greyhound och vilken är Dvärgpincher i WSBK menar du?

WSBK-titlar med v-twin
1990
1991
1992
1994
1995
1996
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2006
2008
2011

WSBK-titlar med rad- eller v-fyra
1988
1989
1993
1997
2005
2007
2009
2010
 

Bifogat

  • 4829.jpg
    4829.jpg
    21.8 KB · Visningar: 79
  • Edwards_2002_Germany_Mono_250p.jpg
    Edwards_2002_Germany_Mono_250p.jpg
    30.9 KB · Visningar: 86
  • troybayliss_wideweb__470x311,0.jpg
    troybayliss_wideweb__470x311,0.jpg
    41.9 KB · Visningar: 85
  • Carlos+Checa+2012+Superbike+FIM+World+Championship+eArzFr-babrl.jpg
    Carlos+Checa+2012+Superbike+FIM+World+Championship+eArzFr-babrl.jpg
    59.7 KB · Visningar: 79
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Så vilken motortyp är Greyhound och vilken är Dvärgpincher i WSBK menar du?

WSBK-titlar med v-twin
1990
1991
1992
1994
1995
1996
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2006
2008
2011

WSBK-itlar med rad- eller v-fyra
1988
1989
1993
1997
2005
2007
2009
2010

Eftersom regelverket ändrats fram och tillbaka är det där inget som hjälper till nåt nämnvärt.
Men hade det varit samma regler ända från början fram till idag skulle du inte ens behöva fråga mig.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du är inne på djupt vatten! Varför då reglera till endast 4-takt?
För att det inte producerades några tvåtaktshojar som skulle kunna passa in när man drog igång i slutet på 80-talet och marknaden för tvåtakt är än mer stendöd nuförtiden?
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Eftersom regelverket ändrats fram och tillbaka är det där inget som hjälper till nåt nämnvärt.
Men hade det varit samma regler ända från början fram till idag skulle du inte ens behöva fråga mig.
Från början fick fyrcylindriga motorer ha 75% av tvåcylindriga motorers slagvolym. 1000 kubik mot 750 kubik.

Så ”hade det varit samma regler ända från början fram till idag” skulle det ha inneburit 900 kubik för fyra cylindrar. Men man har ändrat och låter nu fyrcylindriga motorer ha 83,3 % av de tvåcylindrigas slagvolym.

Så hur gick dina tankegångar nu igen kring hundar och oförändrade regler?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Från början fick fyrcylindriga motorer ha 75% av tvåcylindriga motorers slagvolym. 1000 kubik mot 750 kubik.

Så ”hade det varit samma regler ända från början fram till idag” skulle det ha inneburit 900 kubik för fyra cylindrar. Men man har ändrat och låter nu fyrcylindriga motorer ha 83,3 % av de tvåcylindrigas slagvolym.

Så hur gick dina tankegångar nu igen kring hundar och oförändrade regler?

Kortare ben, mer muskler eller slankare muskler och längre ben.

Om reglerna skulle säga att alla var tvungna att ha 999cc vem skulle ha fördel och nackdel?
Det är det jag vill komma fram till. Allt sådant har en påverkan, och det är väl det som är problemet?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Om reglerna skulle säga att alla var tvungna att ha 999cc vem skulle ha fördel och nackdel?
Det är det jag vill komma fram till. Allt sådant har en påverkan, och det är väl det som är problemet?
Och om reglerna skulle säga att alla var tvugna att ha 2 cylindrar –*vem skulle ha fördel/nackdel? De som envisades med små motorer eller de som hade stora? Men reglerna är ju nu (som alltid) flexibla och de olika varianterna ska kompenseras för sina svagheter. Som jag skrev här ovan har man bestämt att de fyrcylindriga motorerna får vara större än tidigare: 83% av tvåcylindriga istället för 75%. Rättvist?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Personligen skulle jag inte sakna Ducati en sekund om de drog sig ur. Vi har Honda, Kawasaki, Suzuki, BMW och Aprilia vilket räcker mer än väl.

Ducati får väl starta en ny serie, Ducati Cup, som de kan skriva om i sin marknadsföring.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Har reglementet ändrats något sedan förra året, dvs då en Ducce vann totalen?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
2003 t.o.m 2007?

Ducati tyckte att det blev för dyrt att hålla liv i sina hårt trimmade motorer och föreslog att de skulle få använda 1200cc med lägre trimningsgrad. Dock fick de då ett vikthandikapp på 6kg.

jo tjena
"tyckte det blev för dyrt" va skitsnack för dom hade inga problem med pengar och "föreslog" hohoho..
dom påverkade genom sina vanliga kanaler och fick som vanligt som dom ville.

MEN, racing har sällan varit rättvist och utan ojuste påverkan och fast jag är ducati-superbike-hatare
så måste jag erkänna att det eg ju bara är så att japanarna får göra samma sak..
"" gsxr1000??? nej nej, vi tillverkar inte den längre, nu kör vi med en gsxr1100, vadå inte tillåtet, vill ni att vi ska hoppa av??? ""
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top