NGK tändstift bra eller anus?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En kompis har en gammal Honda 450 med nyrenoverad motor.
Nya tändstift NGK.
Vi provtur så slog båda stiften igen han höll då ca 4000rpm
Hojen omöjlig att starta, med de gamla NGK stiften gick hojen helt ok igen.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har sett flera exempel på att NGK-stift har krånglat på vissa hojmotorer, då har man bytt till Champion och löst problemet.
Nej, jag har inga belägg eller efrarenheter av detta.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
NGK är utan tvekan den världsledande tillverkaren av tändstift, så bara för att det strular för någon betyder det inte att NGK är klåpare som skall kastas under bussen...Dessutom, det finns hur många historier som helst om folk som bytt från det ena märket till det andra - i båda riktningar - och helt plötsligt har det fungerat bättre. Det som sällan förtäljs av dessa historier är att man samtidigt bytte värmetal och säkert något annat också. Det som alltid kommuniceras är att märke X löste problemet...

Är man världsledande blir man också kopierad, så precis som steffe skriver så figurerar det kina-kopior av populära NGK-stift på allehanda webshopar. Ifall de svindyra iridiumstiften känns för billiga för att vara sant så är det också så...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En kompis har en gammal Honda 450 med nyrenoverad motor.
Nya tändstift NGK.
Vi provtur så slog båda stiften igen han höll då ca 4000rpm
Hojen omöjlig att starta, med de gamla NGK stiften gick hojen helt ok igen.
Pirat NGK, endast märkningen och förpackningar lika äkta NGK stift. Jag är klar pucktvåa !
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En kompis har en gammal Honda 450 med nyrenoverad motor.
Nya tändstift NGK.
Vi provtur så slog båda stiften igen han höll då ca 4000rpm
Hojen omöjlig att starta, med de gamla NGK stiften gick hojen helt ok igen.


Nyckelord: Honda 450.

Det skall helt enkelt vara så på den modellen. Hondas mest lynniga hoj någonsin. En Gremlingenerator.

Ge hojen de stift den vill ha, och var tacksam att just detta felet var så enkelt att hitta. Och, se till att hålla varven uppe!
CB 450 är ingen glidare. Minns att introduktionsmodellen på 60-talet gick under smeknamnet "The Black Bomber" i UK och "Hellcat" på andra marknader.
Titta på ventilfjäderarrangemanget så ser man att hojen är ritad för att varva 5 siffror i rad.

Att stiften slår igen på 4000 varv är närmast en hämnd. Feature, typ.

Vill man ha en halvlitertwin från Honda att glida runt på är CB 500 T ett bättre val. Samma motor,
längre slag, lägre komp, mer civiliserad.

CB 450 är den tidens huliganhoj och mår bäst av att köras på just det viset.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top