Ni har väl beställt transponder till hojen?

Transponder

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
Suzuki
Fick idag beställningsunderlagen till min transponder, då jag normalt tycker detta med bilttullar och att ljuga för väljarna inte känns rätt hade jag bestämmt mig för att vägra transponder till bilen.

Döm om min förvåning när det kommer ett ansökningsformulär där det uttryckligen står att tranpondern ska användas på min Suzuki 1100??? :kocko

Jag kunde inte låta bli att returnera ansöka ifylld :tuttar

Får se vad som händer sen. :D

Nån annan som beställt transponder till sin hoj eller till någon annans för den delen, tydligen nån som gjort sig lustig och beställt till min hoj, fattar bara inte att systemet släpper igenom det.

När det gäller bilen, så håller jag mig naturligtvis till det som numera snart blivit en folkrörelse:

VÅGA VÄGRA TRANSPONDER!

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Transponder skrev:
När det gäller bilen, så håller jag mig naturligtvis till det som numera snart blivit en folkrörelse:

VÅGA VÄGRA TRANSPONDER!

Den folkrörelsen tycker jag är lite keff.
Den innebär ju bara att bilägare som passerar tullarna får en massa extra administration när det gäller betalningen.
Ett sätt som är roligare, MYCKET roligare, och betydligt mer administrativt för staten är följande:

1. ALLA innehavare av ett motorfordon i sverige beställer en transponder.
2. När transpondern anländer, kör den i mikron i 30 sek.
3. Skicka tillbaka transpondern och klaga på att den inte fungerar.
4. Ta emot den nya ersättningstranspondern och repetera steg 2 och 3.

Detta innebär följande:

1. Drygt 4 miljoner transpondrar måste skickas ut.
2. Drygt 4 miljoner transpondrar måste ersättas.
3. Se steg 1.

Man behöver inte vara särskilt matematisk av sig för att inse att kostnaden för detta kommer snart att bli lika astronomiskt som kostnaden för biltullarna, och hanteringen och administrationen kommer att bli enorm.

Detta kan medföra en av följande två saker:

1. Tullarna läggs ner pga den hysteriska kostnaden.
2. En miljon nya arbetstillfällen kommer att skapas för hanteringen och administrationen av transpondrarna.

I klartext betyder ju detta att antingen blir vi av med tullarna, eller oxå skapas en miljon nya jobb vilket kommer att sätta en jävla fart på ekonomin.

Fan, jag kanske skulle bli statsminister eller något? :3freak

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Enda nackdelen med din teori är väl att det skulle bli skattepengar som får stå för den enorma kostnaden att ersätta alla transpondrar. Kan ju lungt inse att regeringen inte är smarta nog att göra annat än att tillverka massa nya.. :huvet

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Att ni 08'or bara kunde gå med på något likande ???

200 st personer som bestämmer över 750'000 st, verkar vara lite snedvridet ...

Tråkigt nog så verkar inte dessa 750'000 st individer vara villiga att kämpa för sin sak, skulle alla 750'000 helt enkelt skita i att köpa dessa transpondrar så skulle det bli intressant att se vad som händer.

Demokratin verkar glida oss ur händerna mer och mer för varje dag som går och vi verkar inte göra något åt saken heller.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Gå med på??? Det är ju dem galna sossarna som tänker att vi inför det först och röstar sen... :huvet

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
craze skrev:
Den folkrörelsen tycker jag är lite keff.
Den innebär ju bara att bilägare som passerar tullarna får en massa extra administration när det gäller betalningen.
Ett sätt som är roligare, MYCKET roligare, och betydligt mer administrativt för staten är följande:

1. ALLA innehavare av ett motorfordon i sverige beställer en transponder.
2. När transpondern anländer, kör den i mikron i 30 sek.
3. Skicka tillbaka transpondern och klaga på att den inte fungerar.
4. Ta emot den nya ersättningstranspondern och repetera steg 2 och 3.

Detta innebär följande:

1. Drygt 4 miljoner transpondrar måste skickas ut.
2. Drygt 4 miljoner transpondrar måste ersättas.
3. Se steg 1.

Man behöver inte vara särskilt matematisk av sig för att inse att kostnaden för detta kommer snart att bli lika astronomiskt som kostnaden för biltullarna, och hanteringen och administrationen kommer att bli enorm.

Detta kan medföra en av följande två saker:

1. Tullarna läggs ner pga den hysteriska kostnaden.
2. En miljon nya arbetstillfällen kommer att skapas för hanteringen och administrationen av transpondrarna.

I klartext betyder ju detta att antingen blir vi av med tullarna, eller oxå skapas en miljon nya jobb vilket kommer att sätta en jävla fart på ekonomin.

Fan, jag kanske skulle bli statsminister eller något? :3freak
Klart det hela är korkat....såg att man visst kunde köpa 50 nya tåg till pendeln för samma summa som de lägger den i detta. Och då ska man komma ihåg att det bara är ett försök, tas skiten sen i drift på allvar så kommer det att kosta massvis i underhåll osv.

Mitt lilla råd är att lägga alla pengar på nya tåg + förbättra/skapa nya linjer samt ordna bättre kvalitet på spåren....det går inte att stå med brallorna nere varje vintern när snön kommer....ja menar, det gör den ju varje år (mer eller mindre)!!

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
burner skrev:
Att ni 08'or bara kunde gå med på något likande ???

200 st personer som bestämmer över 750'000 st, verkar vara lite snedvridet ...

Tråkigt nog så verkar inte dessa 750'000 st individer vara villiga att kämpa för sin sak, skulle alla 750'000 helt enkelt skita i att köpa dessa transpondrar så skulle det bli intressant att se vad som händer.

Demokratin verkar glida oss ur händerna mer och mer för varje dag som går och vi verkar inte göra något åt saken heller.
Det sjuka är ju oxå att hela Sverige får betala för att några personer med gröna fingrar om en snevriden förkärlek för kalaspuffar kommit på att detta vore väl en bra idé att straffskatta litegrann. :kocko

KZ skrev:
Fattade jag rätt att man kan ta ut transponder till hojen?

Vad ska det va bra för? trodde inte det gick
Har du gott om pengar och gärna vill ge bort lite så är det nog ingen dum idé....tror inte VV skulle neka dig om du gärna vill ha en :rolleyes:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Kostnaden för billtullarna är ju helt sjukt, jävla sossar tycker jag!

Faktum är väl att miljön kommer nog knappt bli bättre för det är nog inte många som kommer lämna bilen hemma, åtminstone kommer troligen minskningen av farliga utsläpp vara minimal!

Såg på tv när dom gjorde ett reportage med en chef hos nån slags miljöförvaltning som sa att istället för att bygga billtullar så kunde man för samma peng låta ett Baltiskt företag bygga 3 reningsverk som tillsammans skulle kunna göra underverk med vårt förorenade Östersjön.

Och bäst av allt är ju Billström som står o säger framför kamerorna för snart 3 år sen att -Vi kommer inte införa biltullar under vår mandatperiod. Och sen gör man precis tvärt emot som man sagt som vallöfte :kocko .

/Nitrous

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Frågan är ju vad som händer om man beställer transponder till hojen, tar med sig transpondern i fickan och sen kör genom tullarna några gånger?
Pengarna lär ju dras från kontot i och med autogirot, men vad säger dom när man kräver pengarna tillbaka pga felbeskattning? :)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Jajjebul! Såg att de upprättat en tull vid "100 knutars backe" vid Thorildsplan/lindhagensplan...

Undrar om den kommer kallas för "minst 160 knutars backe" efter det här blivit lokal kännedom :D :yoparty

sandstream

Guest
Nu tror jag vi får ta och reda ut ett par saker om bakgrunden till biltullarna.

Det är Miljöpartiet som i grunden står bakom detta påhitt.
För att sossarna skulle få majoritet efter senaste riksdagsvalet var de tvingade att gå med på biltullarna.

Det som kanske är det mest sjuka i hela den här soppan är att när försöket ska utvärderas är det ENBART de i Stockholms kommun som får vara med och rösta, trots att en majoritet av dem som drabbas av detta försök bor i kranskommunerna.

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Ska dom verkligen läsa regnumren manuellt? Med dom hundratusentals bilder det handlar om så måste det väl ändå vara datoriserat. Textigenkänning har ju funnits länge, menar jag, även till billiga scanners för några hundringar. Jag kan ju bara fantisera om vad man får för 100 miljoner...

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Jag gillar inte skatten heller men...om man inte skatten röstas igenom så har staten gått back ca 4miljarder, och undrar var dom ska dra in dom pengarna som förlorats? jo, jag kan tänka mig att det blir höjd bensinskatt, fordonskatt, kanske kommunskatt etc, etc. Då är det ju bättre att dom som verkligen åker ut och in genom stan får pröjsa än att alla blir drabbade. Det staten förlorar tar staten igen, så jävla illa är det. Och det finns inget man kan göra åt det :huvet

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
sandstream skrev:
Nu tror jag vi får ta och reda ut ett par saker om bakgrunden till biltullarna.

Det är Miljöpartiet som i grunden står bakom detta påhitt.
För att sossarna skulle få majoritet efter senaste riksdagsvalet var de tvingade att gå med på biltullarna.

Visst är det Miljöpartiets påhitt som dem tvingade in MEN att införa det innan vi röstar va inte enbart mijönissarnas idé där har även Pärsson skuld..

Men visst Miljöpartiet är klart den största boven!

KZ skrev:
De talar även tyst om att man faktiskt bara behöver gå på Pressbyrån eller 7-eleven varje fredag eftersom helgerna inte räknas.

Vidare så får man saldot när man går in på Pressbyrån, d.v.s man behöver inte alls föra bok för att själv hålla reda på att beloppet blir exakt.

VÅGA VÄGRA TRANSPONDER!

Varför vägra transponder?? OM man nu ska genomleva det här ska det väl endå va på det sätt som är smidigast för en själv?? jag har transponder i bilen och kan bara tänka mig vilkett job det spar mig och jag äker inte ens där så ofta...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA