Ni måste bara köpa.......

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hoppas verkligen att det blir fler här på forumet som köper sig en offroad/motard som komplement till sin vägcykel.
Har precis varit ute och kört grusväg samt smiskat 70-vägar med Xr:en :bow
Mer lek går nog fasiken ej att hitta i varje fall inte om det är lagligt :crash

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Marals76 skrev:
Hoppas verkligen att det blir fler här på forumet som köper sig en offroad/motard som komplement till sin vägcykel.
Har precis varit ute och kört grusväg samt smiskat 70-vägar med Xr:en :bow
Mer lek går nog fasiken ej att hitta i varje fall inte om det är lagligt :crash

Lagligt säger du :eek: :eek: :eek:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Till och med en XT går att ha vansinnigt roligt med på krokiga grusvägar och 70 vägar. En XT kostar nästan ingenting heller. :p

En grej till, polisen har ALDRIG kontroller på sådana här vägar :squid

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Letar efter en bra enduro som andrahoj... några tips?

Får ligga runt 10-15 tusen... 2takt eller 4takt spelar ingen roll, men jag vet att det blir dyrare med 4takt.

250cc och uppåt, gärna en 90talare och uppåt.

Tips?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Mattiaz skrev:
Letar efter en bra enduro som andrahoj... några tips?

Får ligga runt 10-15 tusen... 2takt eller 4takt spelar ingen roll, men jag vet att det blir dyrare med 4takt.

250cc och uppåt, gärna en 90talare och uppåt.

Tips?

Har en polare som säljer sin Husqvarna 400. 1996 års modell. :)

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Ja att piska grusväg är ju riktigt kul! Brukar låna farsans xr400 ibland o ta en sväng i skogen :crash

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det blir inte i år men jag har planer på en billig grussmiskare som komplement.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
...jag har inte kört såå mycket grusväg med mina offroader, men är det någon mer än jag som tycker att däcken gör hela skillnaden? Vad jag menar är att med vanliga "snälla"/asfaltsanpassade offroaddäck som Michelin Sirac, Metzeler Enduro4, Bridgestone Trail Wing etc så är det nästan lika kasst grepp som med sporthoj, medan om man kör med nabbdäck så är det bara hänga sig på gasen och spruta grus som en tok... lämna lååånga mörka streck i jorden/gruset efter sig... så kan man bromsa mycket hårdare också.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Går allt att köra styckt med sirac lovar att du ej skulle hänga på mig med en sporthoj :crash
Beror även mycket på föraren.
Mattiaz kolla efter en TT600 ifrån mitten -slutet utav 80-talet.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Marals76 skrev:
Går allt att köra styckt med sirac lovar att du ej skulle hänga på mig med en sporthoj :crash
Beror även mycket på föraren.

...ok, men nabbdäck inger iaf mer förtroende. Känns som det släpper mjukare och mer kontrollerat, samtidigt som det känns stadigare fram.

...men Sirac är nog de däck som fungerat bäst på löst underlag av de tre exemplen jag nämnde ovan...

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
tks skrev:
...ok, men nabbdäck inger iaf mer förtroende. Känns som det släpper mjukare och mer kontrollerat, samtidigt som det känns stadigare fram.

...men Sirac är nog de däck som fungerat bäst på löst underlag av de tre exemplen jag nämnde ovan...

Metzeler enduro 3 fungerar faktiskt förvånadsvärt bra på grusvägar riktigt hyffsat bett samt att man får väldigt kontrollerade släpp. :brynad

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
tks skrev:
...jag har inte kört såå mycket grusväg med mina offroader, men är det någon mer än jag som tycker att däcken gör hela skillnaden? Vad jag menar är att med vanliga "snälla"/asfaltsanpassade offroaddäck som Michelin Sirac, Metzeler Enduro4, Bridgestone Trail Wing etc så är det nästan lika kasst grepp som med sporthoj, medan om man kör med nabbdäck så är det bara hänga sig på gasen och spruta grus som en tok... lämna lååånga mörka streck i jorden/gruset efter sig... så kan man bromsa mycket hårdare också.
Jo, jag håller med. Det är däcken det hänger på. Det är rent otroligt hur hårt man kan bromsa med riktiga crossdäck på grusväg. "off-road"-däcken känns obehagligt "hala", man vet inte riktigt vart de kommer att ta vägen när man gasar.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag hittar ändå knappt några grusvägar, så jag fegar och har ett par sprillans Metzeler Tourance som ska på XT'00:an. Då kan man iaf luta riktigt bra på asfalt, och det är inte fy skam det heller.

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
För seriöst grusåka så duger inte Enduro3, Sirac osv.

Det är stor skillnad.

MT21, T63 eller crossdäck eller likn.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
jb skrev:
För seriöst grusåka så duger inte Enduro3, Sirac osv.

Det är stor skillnad.

MT21, T63 eller crossdäck eller likn.

Missade vart i tråden vi pratade om att köra i typ grustag eller väldigt mjukt underlag :mattias

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Marals76 skrev:
Missade vart i tråden vi pratade om att köra i typ grustag eller väldigt mjukt underlag :mattias
Jag pratar om crossdäck på grusväg, alltså ganska hårt underlag med grus på, inte grusgrop. Däremot är crossdäcken inte roliga på asfalt.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...