Ni med dual sport och äventyrshojar, vad gör ni med dem?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag kör ofta och länge. En typisk hojtur är 2-4 timmar lång och går på småvägar, där det ibland blir lite grusväg. Reser ner i Europa med hojen varje år under ca. 3 veckor. Småvägar där också. För mig och mitt sätt att köra hoj, finns inget bättre alternativ än en stor äventyrshoj.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja den stora frågan är ju var man kan köra. Folk är ju gnälliga nå djävulskt.
Man borde ha ett dussin kvadratkilometer skog någonstans.

Slog till på en Tenere från hedenhös senast, mest för att ha hoj, och prova på.
Men det blir nästan exklusivt asfalt för mig, säkert 95%. Skulle fortfarande vara roligt att åka mer offroad men då behövs mer riktig skogshoj, och problemet med var man skall bruka den kvarstår.

Nästa blir nog något sportigare.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det närmsta jag kommit äventyrshoj är min fd Multi 1260.
Det är ju mer en ren gathoj på styltor än äventyrshoj.

Men, jävlars vad gott och effektivt man tacklar de skumpiga roslagsvägarna med fjädringsvägen.

Bytte till en Speed Triple RS efter, fantastisk hoj men enbart trevlig att köra då vägarna är släta. fullständigt vidrig och oharmonisk så det blev lite hoppigt där ducatin flög fram med kontroll.

Så, konceptet är iaf enligt mig lysande " real world ".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det man måste förstå är att det inte är en ”endurohoj” utan en ”resehoj”. Att sedan marknadsföringen ser ut som den gör är av samma anledning som att Volvo XC70 säljs med bilder av ”aktiv livsstil” med kajaker på taket osv. Konsumenter är inte bara lättlurade, vi är dumma i huvudet också.

Men fattar man det så har man i äventyrshojen en hojkompis som duger till precis allt och som i bästa fall nästan växer ihop med en.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra till lite av varje.
Rör på sig så det räcker (för mig iaf).
Bra sittställning.
Bra komfort för passagerare.
Inget problem att åka långt med packning.
Går lika bra att bara ta till jobbet.
Kan vika in på grusvägar som ser spännande ut.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja den stora frågan är ju var man kan köra. Folk är ju gnälliga nå djävulskt.
Man borde ha ett dussin kvadratkilometer skog någonstans.

Slog till på en Tenere från hedenhös senast, mest för att ha hoj, och prova på.
Men det blir nästan exklusivt asfalt för mig, säkert 95%. Skulle fortfarande vara roligt att åka mer offroad men då behövs mer riktig skogshoj, och problemet med var man skall bruka den kvarstår.

Nästa blir nog något sportigare.
Vart bor du nånstans? Kolla Google Maps på satelitbild. Hoovra fram ett fett grönområde. Ge dig in på första bästa traktorspår så får du en magisk och intim upplevelse med din T7:a. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var man får köra med motorfordon framgår mycket tydligt i lag, så det kan ju inte vara en allvarligt ställd fråga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ont om grönområden med skogsbilsspår innanför tullarna...

Annars är det ganska effektivt att välja satellitbil på Google maps
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som antytts tidigare i tråden så är ju "äventyr" något relativt - och betyder olika för var och en.

Det kan vara smått äventyrligt med en cafébajk på grusväg i fjällen. Med landsvägsdäck och tidvis snöblandat regn. (Det där sista var ingen kul körupplevelse, kan jag avslöja.)1677587981068.png


Eller en grus-kapabel 250 cc i grekiska berg. Snustorrt, +30 i skuggan, 95 % körning på asfalt. Här och var usel asfalt, men ändå.1677588147223.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brattar en del grusväg med min K1300S, och det var nog inte en prioriterad vägtyp när BMW skissade på den modellen, men det funkar rätt bra, trots att jag har packning och är en usel grusbusare. Men jag tycker att det är däcken som är den svagaste punkten, och jag kommer inte att sätta grussulor på den :fakta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vart bor du nånstans? Kolla Google Maps på satelitbild. Hoovra fram ett fett grönområde. Ge dig in på första bästa traktorspår så får du en magisk och intim upplevelse med din T7:a. :)
Åland.
T7 vettefan, min tenere är från 1993. :näsblod

Nackdelen med traktorspår är alla vildsinta bonnläppar.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top