ni med helställ

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
ni som har helställ(med puckel) har ni använt ryggsäck nångång ,om det går. eller e puckeln i vägen?om det går då är det bekvämt ? obekvämt?

mvh

Wheelie_babe

Guest
det funkar lika bra som med ett två delat ställ..ryggan är inte ivägen..:näsblod
jorrå de är väl bekvämt..

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
funkar alldeles utmärkt med rygga. så länge den inte är apstor vill säga. lika bekvämt med som utan (återigen om den inte är väldigt stor).

ni som har helställ(med puckel) har ni använt ryggsäck nångång ,om det går. eller e puckeln i vägen?om det går då är det bekvämt ? obekvämt?

mvh

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E

mvh

Jag kör en del med rygga och det stör mig att jag har en puckeljävel på stället. Det fungerar men man ser ut som en mupp och ryggan sitter ju inte perfekt precis. Fattar inte att inte nån styr upp en ryggsäck som är anpassad för ställ med puckel. :huvet

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
inget problem med rygga...se bara till att släppa ut axelremmarna så att ryggan kan glida ned en bit...funkar för mig!

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
ska köpa ställ å vet ej om jag skall köpa delat å eller hel men just nu lutar det åt ett hel(känns mer säkrare) å så tänkte jag på det med om jag nu tar på mej det när jag ska till jobbet/skolan å har ryggsäck å om det är i vägen.
men det verkar ok,förutom att man kanske ser mongo ut! så det blir nog ett helställ så köper jag en separat jacka till !

sportbike

Guest
Enda fördelen är nog att man slipper bli knackad i bakhuvet av passageraren,annars e skiten mest i vägen.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
ska köpa ställ å vet ej om jag skall köpa delat å eller hel men just nu lutar det åt ett hel(känns mer säkrare) å så tänkte jag på det med om jag nu tar på mej det när jag ska till jobbet/skolan å har ryggsäck å om det är i vägen.
men det verkar ok,förutom att man kanske ser mongo ut! så det blir nog ett helställ så köper jag en separat jacka till !

Om det är helställ eller delbart lär ju inte påverka hur ryggan sitter. Jag trodde det var med eller utan puckel som var frågan? :va

Sista meningen får du gärna förklara en gång till... :confused:

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
Om det är helställ eller delbart lär ju inte påverka hur ryggan sitter. Jag trodde det var med eller utan puckel som var frågan? :va

Sista meningen får du gärna förklara en gång till... :confused:

frågan var om hur det sitter med eller utan puckel :)

sista meningen menade jag att jag köper en separat ´mc-jacka´ till som jag kan ha på om jag inte har på mej stället!

Lindsy

Spidi
Gick med
23 May 2007
Hoj
Honda CBR 600
Jag tycker du ska välja helställ. Försäljarens argument till mig: Säkrare och att delat ställ börjar gå ur mode...:). Jag har helställ och det fungerar bra med rygga även fast man har puckeln.

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
hur gör ni när ni har helställ och skall typ ta nån fika eller nått?det enda man kan göra e väl bara att låta överdelen hänga ner?

dum fråga jag vet!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
hur gör ni när ni har helställ och skall typ ta nån fika eller nått?det enda man kan göra e väl bara att låta överdelen hänga ner?

dum fråga jag vet!

Japp, överdelen får hänga ner.
Köp helställ, du kommer INTE ångra dig den dagen då du går i backen.
Puckeln känns bara i vägen i början då du kör med rygga. Puckel på delat eller helställ är ingen skillnad.

Goldfish

morgontrött
Gick med
26 Mar 2007
Hoj
Sparkcykel
jag körde me helställ me puckel och packning på ryggen senast idag från blekinge... och hade inte några som helst problem..:yoparty

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Herre gud. Det finns både helställ med och utan puckel. samma gäller för delade ställ. Både med och utan puckel. Du får släppa på banden lite så att ryggan åker ner. och spänna den hårdare runt midjan, blir perfekt.

Köp helställ

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
En liten fråga: Om man har ställ med puckel och klotar och behöver åka ambulans är inte pucklen ivägen när de lägger upp en på båren :va

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
DE klipper runt puckeln och lägger upp dig på båren sen kan du spika upp den på väggen som minne. Sen har jag sett att det finns ställ där du kan slita ut puckeln från utsidan.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
En liten fråga: Om man har ställ med puckel och klotar och behöver åka ambulans är inte pucklen ivägen när de lägger upp en på båren :va

Det tror jag inte, skulle den vara det så lär de klippa sönder stället i så fall.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
frågan var om hur det sitter med eller utan puckel :)

sista meningen menade jag att jag köper en separat ´mc-jacka´ till som jag kan ha på om jag inte har på mej stället!

Ahaa, jag trodde nästan du skulle ha en extra jacka till helstället. Jag fick inte riktigt ihop det. :tungan

Det verkar som om de flesta inte tycker att det stör med puckel när man kör med ryggsäck men jag hade iallafall valt ett utan puckel så här i efterhand. Och om nu helställ är något säkrare så kör på det. :tummenupp

Det tror jag inte, skulle den vara det så lär de klippa sönder stället i så fall.

Fast om man misstänker rygg/nackskada (vilket man alltid gör tills motsatsen är bevisad) så tror jag att räddningspersonalen (och den skadade) är tacksamma om man slipper vrida och vända på personen ifråga för att klippa sönder stället. Men det är ju bara vad jag tror. :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...